سوگند دو رئیس‌جمهور و معاونان / طالبان: بر مذاکرات متمرکز شوید
کد خبر: 3884170
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
در مراسم تحلیف افغانستان انجام شد؛

سوگند دو رئیس‌جمهور و معاونان / طالبان: بر مذاکرات متمرکز شوید

پس از ادای سوگند محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان، معاونان این دو نامزد انتخاباتی نیز سوگند خوردند. در عین حال سخنگوی طالبان به غنی و عبدالله تصریح کرد: بهتر است تحلیف را متوقف و بر مذاکرات بین‌الافغانی تمرکز کنید.

سوگند دو رئیس‌جمهور و معاونان / طالبان: بر مذاکرات متمرکز شوید

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری «صدای افغان»، لحظاتی پیش، پس از ساعت‌ها تعویق و به نتیجه نرسیدن مذاکرات نمایندگان آمریکا با محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، هر دو این شخصیت‌ها، یکی در ارگ ریاست جمهوری و دیگری در کاخ سپیدار، مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به جای آوردند.

محمد اشرف غنی پس از ادای سوگند توسط محمد یوسف حلیم، قاضی‌القضات، مراسم ادای سوگند امرالله صالح و سرور دانش به عنوان معاونان ریاست جمهوری انجام شد.

وی همچنین در اولین فرمان، محمد یوسف غضنفر را به عنوان نماینده فوق‌العاده رئیس‌جمهور در امور توسعه اقتصادی، تجارت و کاهش فقر تعیین کرد.

 در متن فرمان، جایگاه تشریفات رسمی و حقوق غضنفر همسان با معاونان رئیس‌جمهور آمده است.

غنی در زمان انتخابات، وی را به عنوان معاون سوم‌ خود برگزیده بود. غضنفر نیز در این مراسم سوگند وفاداری یاد کرد.

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله مراسم سوگند وفاداری معاونان خود عنایت‌الله بابر فرهمند و اسدالله سعادتی را اجرا کرد.

در طول 24 ساعت گذشته، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان بارها با این دو رهبر حکومت وحدت ملی دیدار و مذاکره کرد، ولی سرانجام این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید.

پس از به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، خلیل‌زاد و دیگر مقام‌های آمریکایی در ارگ ریاست جمهوری و در مراسم سوگند محمد اشرف غنی حاضر شدند.

کمیسیون مستقل انتخابات در 29 بهمن نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام و محمد اشرف غنی را پیروز انتخابات خواندند، ولی عبدالله عبدالله، رئیس دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، اعلام نتایج انتخابات را نپذیرفت و از تشکیل حکومت همه‌شمول خبر داد.

سوگند دو رئیس‌جمهور و معاونان / طالبان: بر مذاکرات متمرکز شوید

در همین راستا، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صحبت با رویترز گفت: فکر نمی‌کنیم آنان بتوانند برای مذاکرات میان افغان‌ها آماده شوند، زیرا اختلاف‌نظرهایی میان این سیاستمداران وجود دارد که حتی به برگزاری دو مراسم تحلیف انجامیده است.

وی افزود: به جای تحلیف از آنان می‌خواهیم بر مذاکرات بین‌الافغانی متمرکز شوند. ما از آنان می‌خواهیم اختلاف‌نظرهای داخلی را کنار بگذارند، تحلیف را متوقف و در راستای صلح کار کنند.

 این سخنگو در ادامه گفت: یک مسئله دیگر این است که هیچ گام عملی برای اجرای شرط توافق آمریکا و طالبان مبنی بر آزادی 5000 زندانی این گروه از سوی دولت افغانستان صورت نگرفته و اشرف غنی این درخواست را رد کرده است.

مجاهد اظهار کرد: دیدار مقامات زندان‌های دو طرف روز شنبه و یکشنبه در دوحه صورت گرفت که نخستین ارتباط مقامات دولت افغانستان و طالبان از زمان امضای توافق خروج در 29 فوریه بود.

انتهای پیام
captcha