دولت روند اصلاح قیمت اقلام بهداشتی را تسریع بخشد
کد خبر: 3884864
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵

دولت روند اصلاح قیمت اقلام بهداشتی را تسریع بخشد

یک کارشناس تجهیزات پزشکی با بیان اینکه قیمت‌گذاری نامناسب اقلام بهداشتی، تولیدکنندگان را به سمت احتکار سوق داده است، گفت: دولت باید قیمت‌گذاری درست اقلام بهداشتی را تسریع بخشد.

دولت اصلاح قیمت اقلام بهداشتی را تسریع بخشداسحاق عامری، کارشناس تخصصی حوزه تجهیزات پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا هرمزگان، در خصوص مشکل کمبود اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی با شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: دلیل اصلی این است که اقلام مورد نیاز فعلی، اقلام روتین مملکت ما نبوده و کارخانه‌های نیمه‌کاره و یا تعطیلی در این حوزه داشتیم که تولید این اقلام برایشان به‌صرفه نبوده است.

وی ادامه داد: امروز مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نیاز روزانه ماسک کشور را 40 میلیون عدد اعلام می‌کند و این در حالی است که این نیاز تا قبل از بحران کرونا وجود نداشته و شرکت‌ها با ظرفیت خاصی کار می‌کردند. همچنین با توجه به اینکه زمان اتمام این بحران مشخص نیست، شرکت‌ها نمی‌توانند سرمایه‌گذاری بلندمدتی در این حوزه داشته باشند.

قیمت‌گذاری نامناسب اقلام بهداشتی و احتکار

این کارشناس تخصصی حوزه تجهیزات پزشکی تصریح کرد: شرکت‌های تجهیزات پزشکی به‌شدت در برنامه تحول سلامت از بیمارستان‌ها و دولت طلبکار هستند و پولی برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی خط تولید جدید ندارند. دلیل مهم دیگر این است که قیمت‌گذاری اقلام بهداشتی مشکل داشته و با قیمت واقعی بازار اختلاف دارد از این‌رو شرکت‌ها منتظر هستند به احتکار روی می‌آورند.

عامری افزود: در ابتدا قیمت ماسک 410 تومان، سپس چهار هزار و 100 تومان، دوباره 410 و درنهایت حدود 800 تومان اعلام شد، درصورتی‌که در حال حاضر ماسک با قیمتی بین 3 تا 10 هزار تومان خریدوفروش می‌شود، مطمئناً اگر اصلاح قیمت صورت بگیرد این اقلام به‌وفور در بازار یافت می‌شوند. دولت می‌خواهد قیمت و توزیع را هم‌زمان کنترل کند و این مسئله باعث به هم خوردن تعادل این دو شده است.

وی در خصوص راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات تصریح کرد: در ابتدا باید در صدور مجوزها تسریع صورت بگیرد، خیلی افراد توانایی تولید ماسک، گان و شان بیمارستانی را دارند، اما به دلیل قوانین اجازه تولید ندارند. در قدم بعدی دولت به‌جای ارائه تسهیلات، بودجه‌ای به تسویه بدهی‌های قبلی خود با شرکت‌ها و تولیدکنندگان اختصاص دهد. دسترسی مردم عادی به اقلام سلامت‌محور کم شده است، کالا پزشکی‌ها حق فروش نداشته و داروخانه‌ها اقلام بهداشتی برای عرضه ندارند از این‌رو قیمت‌گذاری و توزیع مناسب راهکار مهم دیگری برای برون‌رفت از این مشکلات است.

عامری استرس ایجاد شده در مردم در نبود اقلام بهداشتی را طبیعی خواند و افزود: در حال حاضر بخشی از مردم بسیار بی‌خیال بوده، شیوع بیماری را جدی نگرفته‌اند و استفاده‌ای هم از اقلام بهداشتی ندارند، اما بخش دیگری نیز دچار استرس شده و بسیار سخت گرفته‌اند و البته در نبود اقلام بهداشتی و فراگیری شدید ویروس کرونا تا اندازه‌ای استرس مردم به‌جاست. به نظر می‌رسد تا حدود 20 روز دیگر بازار از این اقلام اشباع می‌شود چراکه ظرفیت تولید مرتباً در حال اضافه شدن است.

مقررات مشخصی در حوزه احتکار گذاشته شود

وی در خصوص اقداماتی که دولت می‌تواند برای حمایت از واحدهای تولیدی اقلام بهداشتی انجام دهد، اظهار کرد: واقعیت این است که تولیدکنندگان و بازرگانان ما به کمک‌های دولتی چشم ندوخته‌اند و دولت تنها با پرداخت مطالباتشان کمک قابل‌توجهی به این قشر می‌کند. از طرف دیگر متأسفانه در این روزها شاهد بودیم تولیدکنندگان واقعی به دلایل گفته‌شده به جرم احتکار بازداشت شدند، ازاین‌رو باید خط تمیزی در حوزه احتکار گذاشته شود تا تولیدکنندگان درگیر این اتفاقات نشوند.

این کارشناس تخصصی حوزه تجهیزات پزشکی افزود: در این شرایط بحرانی دولت باید هرچه از تولیدکنندگان خریداری می‌کند به‌صورت نقدی باشد، چراکه آن‌ها نمی‌توانند برای مثال، پارچه‌ای که برای ماسک، گان و ... نیاز است را به‌صورت نقد بخرند و مدت‌دار عرضه کنند.

عامری با بیان اینکه دولت باید قیمت‌گذاری درست اقلام بهداشتی را تسریع بخشد، تصریح کرد: قیمت واقعی ماسک و اقلام بهداشتی در بازار جهانی مشخص بوده و اصرار روی پایین نگه‌داشتن قیمت این اقلام اشتباه است. اولویت ما سلامت مردم بوده و سلامت نیاز به هزینه دارد، نباید فشار این بحران را به تولیدکنندگان وارد کرد.

وی ادامه داد: دولت باید تفویض اختیار لازم را به استانداران، معاونت‌های غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها صادر کند تا هرکسی ظرفیت تولید دارد بتواند با مجوزهای کوتاه‌مدت و با بروکراسی‌های اداری یک‌روزه کارخانه و کارگاه راه بیندازد و از ظرفیت مردم و بخش خصوصی در این حوزه استفاده کند. شبکه توزیع نیز باید به‌گونه‌ای کنترل شود که نیاز مردم عادی و کادر درمانی به‌صورت هم‌زمان تأمین شود.

انتهای پیام
captcha