«مانیل» اسقف اعظم ندارد
کد خبر: 3885507
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
رئیس‌جمهور فیلیپین:

«مانیل» اسقف اعظم ندارد

رئیس‌جمهور فیلیپین اظهار کرد: «مانیل»، پایتخت این کشور اسقف اعظم ندارد، زیرا پاپ، کاردینال تاگل را به دلیل دخالت در سیاست برکنار کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین، رودریکو روآ دوترته، رئیس‌جمهور این کشور اظهار کرد: پاپ فرانسیس که از دخالت‌های اسقف اعظم کاتولیک در امور سیاسی عصبانی شده بود، وی را برکنار و سرپرستی را برای اداره امور کلیسای کاتولیک فیلیپین تعیین کرد.

دوترته افزود: قرار بود کاردینال تاگل، اسقف اعظم مانیل مورد بازپرسی قرار بگیرد و سپس از مقام خود برکنار شود. همه می‌دانند که کلیسا پول‌های اعطا شده را برای تقویت مخالفان سیاسی دولت مورد استفاده قرار داد و حالا می‌بینید ما رئیس کلیسا نداریم، زیرا تاگل برکنار شد.

وی گفت: حالا به ما فقط یک سرپرست دادند و ما رئیس کلیسا نداریم، زیرا پاپ عصبانی شد و این یک واقعیت است. من از این موضوع به صورت محرمانه مطلع شدم، زمانی که به سخنان بسیاری از مردم گوش دادم.

با انتصاب کاردینال تاگل به عنوان ریاست امور تبشیری جهانی کلیسا که از مناصب بالای کلیسای کاتولیک است، بسیاری از صاحب‌منصبان کلیسای فیلیپین این انتصاب را افتخاری برای کلیسای کاتولیک فیلیپین قلمداد کردند و سرمقاله‌نویسان مطبوعات این کشور نیز این انتصاب را به فال نیک گرفتند.

کاردینال تاگل اخیراً مانیل را به قصد واتیکان ترک کرد. وی در دسامبر سال گذشته میلادی به سمت رئیس واحد جماعت تبشیری واتیکان گمارده شد.

رئیس‌جمهور مدت‌هاست با تعدادی از اسقف‌های کلیسای کاتولیک که منتقد سیاست‌های او در مبارزه با مواد مخدر هستند، درگیری دارد و آنها را متهم به فساد مالی و اقدامات خلاف اخلاق کرده و تأکید می‌کند کلیسای کاتولیک یک ارگان ریاکار است.

اسقف برودریک پابلیو تا تعیین اسقف اعظم مانیل، سرپرستی امور اداری کلیسای کاتولیک فیلیپین را از سوی پاپ برعهده گرفته است.

موضوع قابل توجه این است که از زمان انتصاب تاگل به یکی از پست‌های کلیدی کلیسا و جایگزینی وی با اسقف پابلیو به عنوان سرپرست که یکی از منتقدان سرسخت دوترته است، رئیس‌جمهور تاکنون عکس‌العملی نشان نداده بود و اینکه الان چنین موضعی را ارائه می‌کند نیاز به بررسی و تأمل دارد.

چندی پیش هم رئیس‌جمهور فیلیپین با الفاظ رکیکی مقامات کلیسای کاتولیک فیلیپین را به باد انتقاد و توهین گرفت، ولی ظاهراً و به صورت علنی، واکنشی از سوی کلیسای کاتولیک نشان داده نشد و به نظر می‌رسد این سیاست رسمی واتیکان در قبال رئیس‌جمهوری است که حتی برای پاپ هم حرمتی قائل نیست. از سوی مردم فیلیپین هم که اکثریت کاتولیک هستند؛ واکنش اعتراض‌آمیز مشاهده نمی‌شود و حتی رئیس‌جمهور مدعی است که کاتولیک‌ها به‌ویژه جوانان نیز طرفدار وی هستند.

کاردینال تاگل هر یکشنبه در زمانی که اسقف مانیل بود، برنامه زنده تلویزیونی داشت و اینک اعلام کرده است این برنامه را از واتیکان ادامه می‌دهد. شاید این اقدام تاگل موجب خشم رئیس‌جمهور شده باشد.

انتهای پیام
captcha