گزارش الجزیره از نخستین سالگرد حمله به مساجد نیوزیلند
کد خبر: 3885638
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲

گزارش الجزیره از نخستین سالگرد حمله به مساجد نیوزیلند

الجزیره در گزارشی نوشت: امروز نخستین سالگرد حمله اسلام‌‌ستیزانه به مساجد «کرایست چرچ» نیوزیلند است؛ پس از یک سال از این حادثه مسلمانان این کشور همچنان احساس ناامنی می‌کنند.

به گزارش ایکنا؛ شبکه الجزیره امروز، 15 مارس 2020 در نخستین سالگرد حمله تروریستی به مساجد نیوزیلند که به کشته‌شدن ده‌ها تن از نمازگزاران انجامید، در گزارشی آورده است:  مسلمانان نیوزیلند همچنان احساس ناامنی می کنند و معتقدند که کمپین همبستگی گسترده با آنان که پس از حمله شکل گرفت، در عمل کارآیی چندانی نداشته است.

در 15 مارس 2019، 51 نفر طی هجوم به دو مسجد در شهر کرایست چرچ کشته شدند؛ «برنتون ترنت» راست‌گرای افراطی استرالیایی عامل این حمله بود.

عالیه دانزیسن (Aliya Danzeisen)، مسئول شورای اسلامی زنان در نیوزیلند معتقد است از فردای هجوم دو مسجد ما احساس می‌کردیم که ملت نیوزیلند با تمام وجود به ما کمک می‌کند، اما اکنون احساس امنیت سابق را نداریم.

وی تأکید کرد: نگرانی در میان مسلمانان همچنان پا برجاست و آنان همچنان با تهدیدها و انتقاداتی مواجه هستند.

انجم رحمان نیز که در تأسیس شورای اسلامی زنان در نیوزیلند نقش داشته است، می‌گوید: گفتمان تنفر همچنان برقرار است و این تنها در رفتار با مجموعه ما نیست و من نمی‌توانم بگویم مشخصا ما را هدف قرار داده؛ اما آن را احساس می‌کنیم.

وی با اشاره به هدف قراردادن بانوان محجبه اظهار کرد: این گمان وجود دارد که آن‌ها ضعیف هستند و نمی‌توانند از خود دفاع کنند.

بنا بر این گزارش، دولت نیوزیلند بلافاصله پس از کشتار در مساجد کرایست چرچ، قوانین حمل سلاح را سخت‌تر کرد و جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر این کشور کمپینی بین‌المللی برای مقابله با نشر مطالب افراط‌گرایانه در اینترنت راه‌اندازی کرد و دستور به انجام تحقیقاتی قضایی برای کشف انگیزه عاملان این حملات داد.

دانزیسن که از وکلای تجاری سابق در آمریکا بوده و 14 سال پیش با همسرش به نیوزیلند آمده است، می‌افزاید: حمایتی که مسلمانان از فردای کشتار در مساجد از آن برخوردار شدند، جنبش‌های منادی برتری نژاد سفید را شگفت‌زده کرد.

وی تأکید می‌کند که همین مسئله سبب شد ما بیشتر محتاط بوده و هوشیارانه تر عمل کنیم. او همچنین به تهدید شورای اسلامی زنان اشاره کرده و یادآور می‌شود آنها در این تهدید هشدار دادند که ما را زیر نظر دارند و می‌دانند که هستیم، چه می‌کنیم و یا چه کسانی دیدار داریم.

هراس و نگرانی مسلمانان در شرایطی است که نخست‌وزیر نیوزیلند مبارزه‌ای سیاسی (برای پیروزی در انتخابات) آغاز کرده؛ چرا که مقبولیت بین‌المللی که پس از حمله به دو مسجد این کشور به دست آورد و تصاویر او پشت جلد نشریات بین‌المللی همچون تایم و وُگ (Vogue)، هرگز کمک نخواهد کرد که او یک بار دیگر بتواند در انتخابات سراسری نیوزیلند که سپتامبر آینده برگزار می‌شود، پیروز میدان باشد.

آردن اکنون نبردی تلخ را تجربه می‌کند؛ زیرا جدیدترین نظرسنجی شرکت «کولمار برونتون» (Colmar Brunton) نشان می‌دهد که حزب ملی معارض نیوزیلند با فاصله زیادی از دولت ائتلافی پیش افتاده است.

انتهای پیام
captcha