محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، در گفتوگو با ایکنا، ضمن اشاره به برگزاری هشتمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم و نیز اعلام برگزیدگان در این آزمون، به تشریح این طرح قرآنی پرداخت و اظهار کرد: طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم پس از تصویب و ابلاغ از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ١٣٨٩، از سال ٩٠ به همت شورای عالی قرآن در حال اجراست و تاکنون نیز هشت دوره آن برگزار شده که نتایج دوره هشتم اخیراً منتشر شده است.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن تصریح کرد: شرکتکنندگان در این طرح قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم هستند که برای دریافت یکی از سطوح و درجات یک تا چهار، مهارت خود را در آزمونهای مختلف مهارتی و تئوری میسنجند.
وی افزود: از ابتدا تا انتهای هر سال شمسی، یک دوره طرح ارزیابی برگزار میشود که شامل سه مرحله آزمون است. آزمون مرحله اول همان آزمون ورودی است که غیرحضوری و با ارسال آثار صوتی و تصویری از سوی شرکتکنندگان برگزار می شود. کسانی که نصاب اولیه را در یکی از درجات یک تا چهار کسب کنند، به آزمون مرحله دوم راه مییابند که به تلاوت و مصاحبه حضوری اختصاص دارد. این مرحله به صورت متمرکز در تهران برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
میرزاجانی ابراز کرد: در مرحله دوم درجه هر شرکتکننده قطعی و تثبیت و سپس، آن قاری یا مدرس وارد مرحله سوم آزمون میشود و باید آزمون نظری را متناسب با همان درجه پذیرفتهشده پشت سر بگذارد. در نهایت، پس از جمعبندی نتایج آزمونهای سهگانه و احراز صلاحيتهای عمومی شرکتکنندگان، گواهینامه رسمی با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای عالی قرآن برای وی صادر میشود. این گواهی معتبرترین مدرک تخصصی قرآنی کشور است که قانونگذار تسهیلاتی را برای دارندگان آن پیشبینی کرده است.
وی ادامه داد: از جمله این تسهیلات میتوان به ورود بدون کنکور به دانشگاه در مقاطع تحصیلی مختلف ویژه دارندگان درجات ۱ و ۲، بهرهمندی از تحصیل رایگان در دانشگاه متناسب با درجه کسب شده، عضویت در بنیاد ملی نخبگان، بهرهمندی از اعزامهای تبلیغی خارج از کشور و تلاوت در صدا و سیما اشاره کرد. در هشت دوره برگزار شده طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم، مجموعاً ٣۴٠ نفر موفق به دریافت یکی از درجات یک تا چهار در دو بخش قاریان و مدرسان شدهاند.
میرزاجانی به برخی از ویژگیهای طرح ارزیابی نیز اشاره و اظهار کرد: در این طرح قرآنی برخی محدودیتها و چالشهای مسابقات دیده نمیشود. البته نه اینکه محدودیتهایی در طرح ارزیابی وجود ندارد، اما قطعاً در قیاس با مسابقات کمرنگتر است. برای مثال، کسب درجه یک یا دو و یا سایر درجات برای هر تعدادی که نصاب را کسب کنند، بدون محدودیت است، حتی اگر دهها نفر باشند.
وی بیان کرد: تفاوت دیگر، ارزیابی جامعی است که صورت میگیرد. برای مثال یک قاری هم باید در فن قرائت نصاب لازم را کسب کند و هم در معلومات علمی. برای معلم و مدرس نیز همین است، یعنی هم توانمندی و مهارت تدریس و هم تسلط علمی وی ارزیابی میشود.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن افزود: از دیگر نقاط قوت طرح ارزیابی، زمان موسّعی است که برای آزمونهای آن در نظر گرفته شده و در طول یک سال ادامه دارد. حتی امکان تکرار آزمون برای شرکتکنندگانی که به هر علت نصاب را کسب نکردهاند فراهم شده است. با همه اینها تا رسیدن به نقطه ایدهآل فاصله داریم. از این رو تلاشمان برای اصلاح و ارتقای طرح ادامه دارد.
میرزاجانی تصریح کرد: به تدریج اقبال و علاقهمندی قاریان ممتازی که در رقابتهای کشوری نیز حضور فعالی دارند، به این طرح در حال افزایش یافته و این نشانه خوبی است.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن درباره اینکه چرا در دوره هشتم هیچ کدام از قاریان و مدرسان موفق به کسب درجه یک نشدند؟ گفت: علت این امر روشن است. به هر حال کسب درجه یک و استادی قرائت یا تدریس آمادگی بسیار بالایی میطلبد و فردی که به این رتبه عالی دست مییابد، باید از تسلط و ورزیدگی کافی برخوردار باشد. البته این به معنای دستنیافتنی بودن این درجه نیست.
وی اظهار کرد: در چند سال اخیر در درجه دو، که یک سطح پایینتر از درجه یک است، چهرههای جوان و مستعد و گاه گمنامی دیده میشوند که راه مجال صعود به سطح استادی برای ایشان هموارتر است. دوره نهم طرح ارزیابی از خردادماه سال آینده آغاز میشود و فراخوان آن نیز از طریق رسانهها به سمع و نظر قرآنیان کشور خواهد رسید.
انتهای پیام