فتحالله پورعلی، مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان در گفتوگو با ایکنا از آذربایجانشرقی، با اشاره به نقش ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی بدن و اجرای برنامه مکمل یاری این ویتامین طبق روال قبلی و مطابق با دستورالعملهای کشوری، اظهار کرد: در برنامه کشوری، روزانه یک سی سی مکمل ویتامین آ+د برای نوزادان سه الی پنج روزه تا ۲۴ ماهه، توصیه شده است.
وی اضافه کرد: همچنین برای نوجوانان ۱۲ الی ۱۸ ساله نیز توصیه شده است تا در طول ۹ ماه سال تحصیلی به ازای هر ماه یک قرص ژلهای ۵۰ هزار واحدی استفاده کنند.
پورعلی، با اشاره به میزان مجاز ویتامین D در گروه سنی جوانان، میانسالان و سالمندان، گفت: استفاده ماهانه یک عدد قرص ژلهای ۵۰ هزار واحدی برای این گروههای سنی در نظر گرفته شده است.
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجانشرقی، بیان کرد: برنامه مکمل یاری ویتامین D برای مادران باردار متفاوت بوده و میزان در نظر گرفته شده برای این گروه، روزانه یک عدد قرص ژلهای ۱۰۰۰ واحدی از شروع بارداری تا هنگام زایمان است.
وی میزان ویتامین D مجاز در دوران شیردهی را روزانه یک عدد قرص ژلهای ۱۰۰۰ واحدی در طول شش ماه اول شیردهی عنوان کرد.
پورعلی، اظهار کرد: در حال حاضر برنامه کشوری برای مکمل یاری کودکان دو تا هشت سال و نوجوانان هشت تا ۱۲ سال در نظر گرفته نشده است، با توجه به توصیههای کمیته کشوری دادن یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی هر دو ماه یک بار برای این گروه سنی توصیه شده است.
این متخصص تغذیه در ادامه یادآور شد: مکملهای خوراکی تامین کننده بخشی از نیازها بوده و مابقی باید از طریق منابع غذایی حاوی کلسیم مانند شیر و لبنیات، انواع کلم و حبوبات و منابع غذایی ویتامین D مانند ماهیهای چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ تامین شود.
وی با تاکید بر اینکه توصیه میشود افراد از مصرف خودسرانه مکمل با دوز بالا خودداری کنند، بیان کرد: در صورت مصرف نادرست و بیش از حد مجاز ویتامین D به صورت سهوی یا عمدی بروز عوارضی مانند ایجاد سختی عروق، هیپرکالسمی، یبوست، ضعف و خستگی، خواب آلودگی، سردرد، کاهش اشتها، پرنوشی و خشکی دهان بروز میکند.
پورعلی، بیان کرد: احساس طعم آهن در دهان، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، تکرر ادرار و کاهش وزن و استفراغ نیز از دیگر عوارض مصرف خودسرانه و بیش از حد ویتامین D به شمار میآید.
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجانشرقی، گفت: بدیهی است افرادی که با تشخیص پزشک دچار کمبود ویتامین هستند مطابق با روشهای درمانی تجویز شده توسط پزشک معالج تحت درمان قرار میگیرند.
انتهای پیام