نوروز فرصتی برای عدالت‌گستری / ناامید شویم رنجمان بیشتر می‌شود
کد خبر: 3885853
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۶
ابراهیم رزاقی بیان کرد:

نوروز فرصتی برای عدالت‌گستری / ناامید شویم رنجمان بیشتر می‌شود

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران گفت: راه بهبود وضعیت اقتصاد ایران این است که ناامید نشویم؛ اگر ناامید شویم رنج ما هم بیشتر خواهد شد. به هیچ عنوان نباید مأیوس شویم بلکه باید تلاشمان را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کنیم.

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبریک سال نو به همه ایرانیان، به بیان نکاتی درباره لزوم داشتن امید در سال جدید برای غلبه بر مشکلات اقتصادی پرداخت و گفت: یکی از مواردی که زیاد در مورد آن فکر کرده‌ام این است که چرا ایرانی‌ها سال نو دارند؟ فرهنگ عظیمی در پشت این عید نهفته است. در واقع آمدن عید به شما این پیام را می‌دهد که باید نو شد و امید داشت و اگر هم سال قبل بد بود نباید آن را به روی خودمان بیاوریم.

پذیرش نوروز در دین مبین اسلام

وی ادامه داد: این یک واقعیت است که با آمدن سال جدید، همه چیز و از جمله طبیعت عوض خواهد شد بنابراین انسان هم باید خود را با طبیعت وفق بدهد و همه چیز را نو ببیند و اگر هم اشکالی در سال‌های قبل داشته است آنها را برطرف کند.

ناامیدی به قول یکی از شعرا همانند کفر است. راه بهبود وضعیت اقتصاد ایران این است که ناامید نشویم. اگر ناامید شویم رنج ما هم بیشتر خواهد شد. به هیچ عنوان نباید مأیوس شویم بلکه باید تلاش خودمان برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کنیم

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: بنده سال نو را به همه ملت ایران تبریک عرض می‌کنم. این عید در اسلام هم پذیرفته شده است چراکه یک فرهنگ غنی در آن نهفته است که همانا محتوایش این است که توجهی به ناملایمات نداشته باشیم چراکه روزی نو آمده است و طبیعت هم در حال نو شدن است بنابراین ما هم باید نو شویم، عدالت را گسترش دهیم و بتوانیم به همدیگر کمک کنیم.

تجربه تاریخی ملت ایران

رزاقی با اشاره به عدالتخواهی تاریخی ایرانیان اظهار کرد: موضوع مهم این است که در شرایط نابسامانی از لحاظ اقتصادی قرار گرفته‌ایم. ملت ایران، ملتی دارای تجربه تاریخی و عدالتخواه است و به دلیل همین عدالتخواهی آنها در طول تاریخ از سوی کسانی‌که ناعادلانه رفتار می‌کنند، به مراتب تحت فشار قرار گرفته‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: یک نمونه تاریخی بسیار ارزشمند از عدالتخواهی ملت ایران و نمونه‌ای از انسانیت ملت ما که نشان داد درد انسانیت را به خوبی می‌فهمند دوران دفاع مقدس است که حدود 300 هزار شهید و پانصد هزار جانباز دادیم و ملت ما در مقابل دنیا ایستاد.

وضعیت کنونی اقتصاد نباید باعث ناامیدی شود

رزاقی بیان کرد: متأسفانه بعد از دفاع مقدس، شرایطی پیش آمد که قوه مجریه نخواست طبق قانون اساسی عمل کند بنابراین سرمایه‌داری را پیاده کرد و در نتیجه بیکاری و فقر زیاد شد و در واقع شرایطی ایجاد شد که حق ملت ایران نبود چراکه اگر براساس قانون اساسی عمل می‌شد، دیگر هیچ فقیر و بی‌خانمانی در کشور نداشتیم و حتی می‌توانستیم به تمام کشورهای منطقه کمک کنیم که از حداقل‌ها برخوردار باشند.

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران افزود: با همه این شرایط و وضعیتی که در اقتصاد ما وجود دارد اما باید دانست که ناامیدی به قول یکی از شعرا همانند کفر است. راه بهبود وضعیت اقتصاد ایران این است که ناامید نشویم. اگر ناامید شویم رنج ما هم بیشتر خواهد شد. به هیچ عنوان نباید مأیوس شویم بلکه باید تلاشمان را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کنیم.

مطالبه‌گری مردم بیشتر شود

وی تأکید کرد: به نظرم هنوز امید در کشور وجود دارد و امیدواریم با مجلس جدیدی که شکل گرفته و مطالباتی هم که رهبر معظم انقلاب داشته‌اند وضعیت اقتصادی کشور بهتر شده و مطالبه‌گری مردم هم افزایش پیدا کند. با چنین اقداماتی می‌توانیم فضایی ایجاد کنیم که قانون اساسی به خوبی توسط مسئولان اجرایی شود و به فکر پیاده کردن سرمایه‌داری نباشیم چراکه سرمایه‌داری همه چیز را برای خودش می‌خواهد اما قانون اساسی ما معتقد است که باید وضعیت همه مردم بهبود پیدا کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: اگر این اقدامات انجام شود و مسئولان ما هم تغییر روش دهند، آنگاه با تجربیاتی که داریم، از جمله دفاع مقدس و همچنین قدرت عظیمی که مردم دارند، می‌توانیم وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشیم. ناامیدی دردی را از ما دوا نمی‌کند. امروزه علاوه بر شیوع کرونا، در برابر یک تهاجم سخت اقتصادی قرار گرفته‌ایم و لازم است در این شرایط به خوبی از خودمان دفاع کنیم و امیدواریم در سال جدید با مجهز شدن و تشکل پیدا کردن و با همکاری مجلس جدید بتوانیم فقر و بیکاری را از بین ببریم و حتی بتوانیم به سایر کشورها کمک کنیم. امیدوارم سال 99 سرشار از رونق اقتصادی باشد.

انتهای پیام
captcha