دستاوردهای انقلاب نمونه عالی از اداره اقتصاد در شرایط تحریم است
کد خبر: 3875515
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
ابراهیم رزاقی:

دستاوردهای انقلاب نمونه عالی از اداره اقتصاد در شرایط تحریم است

گروه اقتصاد ــ استاد بازنشسته دانشگاه تهران با اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی پس از انقلاب اظهار کرد: معتقدم آنچه بعد از انقلاب اسلامی از لحاظ اقتصادی رخ داده، نمونه‌ای بسیار عالی از اداره امور اقتصادی در شرایط بد تحریم بوده است.

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، در گفت‌و‌گو با ایکنا، به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر، به بیان نکاتی درباره دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی پرداخت و ضمن بیان مطلب فوق گفت: از همان ابتدای انقلاب اسلامی که دشمنان، صدام حسین را علیه ما تحریک کردند، توانستیم به خوبی امور کشور و به ویژه اقتصاد را اداره کنیم.

دفاع اقتصادی مناسب در دوران جنگ تحمیلی

وی ادامه داد: البته در دوران جنگ تحمیلی اگر یک نیاز اقتصادی داشتیم، تولید آن را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کردیم تا بخش خصوصی هم کالای تولیدی را چند برابر قیمت به مشتری بفروشد، بلکه وزارت بازرگانی این کالاهای مورد نیاز را وارد می‌کرد و با کوپن و قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌داد.

رزاقی با اشاره به ارزانی کالاها در دوران دفاع مقدس بیان کرد: همه صنایع دولتی بودند و تولیدات خودشان را با قیمت بسیار پائین به دست مصرف‌کننده می‌رساندند لذا کسی جرئت نمی‌کرد قیمت‌ها را بالا ببرد. علاوه بر اینها، اکثر مردم و مسئولان به فکر ایثارگری بودند لذا احتکار انواع محصولات، آن‌گونه که الان رواج شده و به گرانی دامن زده ، بسیار کم بود.

پیشرفت‌‌ در زمینه فضایی و نانو

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: آن موقع، همه آنچه که نیاز داشتیم و به ما نمی‌دادند را در داخل کشور تولید می‌کردیم که از جمله آنها تجهیزات نظامی بود که خوشبختانه تا حال حاضر هم ادامه پیدا کرده است. در آن شرایط سرمایه‌داری امکان پیاده شدن نداشت اما متأسفانه بعد از دفاع مقدس به بدترین شکل ممکن اجرا شد.

سیستم سرمایه‌داری می‌گوید هرچقدر که در اقتصاد تعدیل بیشتری به خرج دهید و هرچه تثبیت مزد و حقوق کنید پیشرفت بیشتری حاصل می‌شود اما واقعیت امر این است که چنین اقداماتی فقط باعث فقیرتر شدن جامعه می‌شود و نیروی کار را هم درمانده خواهد کرد

استاد بازنشسته دانشگاه تهران تأکید کرد: ما الان تقریباً همه نیازهای دفاعی خود را در داخل تولید می‌کنیم و حتی موشک 2 هزار متری نقطه‌زن تولید کرده‌ایم. در این زمینه چهارمین یا پنجمین کشور برتر دنیا هستیم و حتی امکانات تسهیلاتی در اختیار کشورهایی قرار می‌دهیم که تحت ستم کشورهای استعمارگر هستند..

خودکفایی در تولید بنزین

وی ادامه داد: در صنایع هسته‌ای و فضایی هم به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده‌ایم. در حوزه نانو هم دستاوردهای خوبی داشته‌ایم اما هنوز به خوبی گسترش پیدا نکرده است. برخی صنایع به وجود آمده‌اند که مواد اولیه را ایجاد می‌کنند. خودکفایی در حوزه بنزین هم از دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی است. البته این تکنولوژی‌ها باید تکمیل شود. امروز هم نیازمند مدیرانی هستیم که در دوران دفاع مقدس امور نظامی و اقتصادی کشور را اداره کردند. اگر چنین مدیرانی سر کار می‌بودند الان کشوری کاملاً صنعتی بودیم.

رزاقی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از افراد نیازمند بیان کرد: معتقدم در حوزه کشاورزی و صنعتی هنوز راه زیادی در پیش داریم تا بی‌نیاز از خارج شویم. ما می‌توانیم کشوری صنعتی باشیم و مواد خام نفروشیم و در همه زمینه‌ها دارای استقلال باشیم. امروز نیازمند آن هستیم که در حوزه آموزش و اشتغال گام‌های بلندتری برداریم که در این راستا باید افراد فقیر و نیازمند کاملاً تحت حمایت دولت قرار گیرند.

نیازمند احیای کارخانه‌ها هستیم

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: امروزه در ایران حدود 40 هزار کارخانه در شرایط غیرعادی قرار دارند. البته همین صنایع در مقاطعی در وضعیت مناسبی قرار داشتند لذا به خوبی می‌توان آنها را احیا کرد و در این راستا نیازمند افراد ایثارگری هستیم که بتوانند هر تکنولوژی و صنعتی را ایجاد کرده و آن را رشد دهند اما پیاده کردن سیستم سرمایه‌داری مانعی برای رشد و پیشرفت صنایع در کشور است.

استاد بازنشسته دانشگاه تهران با اشاره به معایب اقتصاد سرمایه‌داری تأکید کرد: سیستم سرمایه‌داری می‌گوید هرچقدر که در اقتصاد تعدیل بیشتری به خرج دهید و هرچه تثبیت مزد و حقوق کنید پیشرفت بیشتری حاصل می‌شود اما واقعیت امر این است که چنین اقداماتی فقط باعث فقیرتر شدن جامعه می‌شود و نیروی کار را هم درمانده خواهد کرد. از سوی دیگر آزاد گذاشتن بازار و تجارت خارجی، شرایطی را به وجود می‌آورد که ما کماکان خام‌فروش باقی بمانیم چراکه خارجی‌ها فقط از ما مواد خام می‌خواهند.

دانشگاه‌ها و رسانه‌ها هویت ملی را ترویج کنند

رزاقی با اشاره به عدم همکاری بانک‌ها با رشد و توسعه اقتصادی گفت: بانک‌های ما هم به جای اینکه در خدمت تولید باشند در خدمت فساد قرار گرفته‌اند. اکنون بانک‌ها یکی از عوامل منفی شدن رشد اقتصادی ایران هستند. البته به قول حضرت امام(ره)، ما ثبات کرده‌ایم که می‌توانیم. اما در این زمینه باید به کسانی میدان دهیم که به فکر تأمین منافع ملی باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان اظهار کرد: این امید وجود دارد که با وجود ده‌ها میلیون افراد فداکار و جهادی بتوانیم رشد و توسعه اقتصادی را در کشور محقق کنیم. اگر به مدیران متعهد بها دهیم شاید ده سال هم طول نکشد که ایران کشوری صنعتی و بی‌نیاز از خارج شود. البته دانشگاه‌ها و رسانه‌های ما هم باید به جای ترویج سرمایه‌داری به فکر ترویج هویت ملی باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha