گزارش «نیوزویک» از بلاتکلیفی سربازان آمریکایی/ وقت ترک عراق است
کد خبر: 3886311
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶

گزارش «نیوزویک» از بلاتکلیفی سربازان آمریکایی/ وقت ترک عراق است

زمان و روند خروج نیروهای آمریکا از عراق علی‌رغم اینکه به معضلی در روابط واشنگتن و بغداد تبدیل شده، اما تصمیم پارلمان عراق و عدم تمایل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ماندن در این کشور، بیش از هر زمان دیگری خروج کامل ارتش آمریکا را به واقعیت نزدیک کرده است.

به گزارش ایکنا؛ در این میان بسیاری از آمریکایی‌ها عقیده دارند که بعد از سقوط صدام حسین در پی حمله نظامی آمریکا به عراق، ماندن سربازان این کشور در عراق غیرضروری و تنها هزینه‌های سنگین جانی و مالی برای آمریکا به همراه داشته است. یکی از این افراد، دَن کالدول(DAN CALDWELL)، کهنه سرباز جنگ عراق است که در مطلبی که در هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک منتشر کرده، خواستار خروج ارتش آمریکا از عراق شده، متن یادداشت از این قرار است:

«شب 7 ژانویه، تلفن همراهم با هشدارهای خبری مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها در عراق مورد حمله موشک‌های ایرانی به پایگاه هوایی عین‌الاسد ـ جایی که من بیش از 11 سال پیش به عنوان تفنگدار نیروی دریایی خدمت کردم ـ قرار گرفتند، صدا کرد.

در ابتدا دعا کردم که سربازان پایگاه هوایی بتوانند قبل از اصابت موشک‌ها، جلوی آن را بگیرند. اما بعد عصبانی شدم. عصبانی از اینکه در نتیجه جنگی غیرضروری و 17 ساله، هنوز آمریکایی‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهیم.

به دلیل امتناع رهبران ما از قبول این واقعیت که جنگ عراق مدت‌ها پیش شکست خورده، آمریکایی‌ها در عین‌الاسد به شدت در معرض خطر بودند و اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده از این کشور خارج شود.

جنگ عراق با پایین کشیدن تمثال صدام حسین در بغداد و در آوریل 2003 شکست خورد. سرنگونی رژیم صدام، دیکتاتوری را از بین برد و پیروزی آشکاری برای رقیب اصلی عراق در آن زمان یعنی ایران بود. واقعیت‌های سیاسی منطقه به نفع یک آرمان‌گرایی غلط که با اطمینان اعتقاد داشت «حذف صدام باعث الهام بخشیدن به دموکراسی و شکوفایی خاورمیانه می‌شود»، نادیده گرفته شد. در نتیجه، هر کاری که از سال 2003 انجام داده‌ایم، تلاشی برای کاهش پیامدهای حمله به عراق است.

وقت ترک عراق است

در حالی که اکثر رهبران سیاست خارجی و مقامات آمریکایی با قاطعیت اذعان می‌کنند که حمله به عراق در مارس 2003 اشتباه بوده است، برخی هنوز هم با ایجاد ادعاهای تاریخی جعلی از این جنگ دفاع می‌کنند. به عنوان مثال، این ادعا وجود دارد که ما در جریان افزایش نیروهای آمریکایی از سال 2007 تا 2009 "پیروز" شدیم، اما هنگامی که رئیس جمهور باراک اوباما در سال 2011 ارتش را از عراق خارج کرد، این پیروزی نقش برآب شد.

این روایت، این موضوع را نادیده می‌گیرد که پیروزی  ادعایی، به درگیری فرقه‌ای پایان نداد. تنش‌های عمیق بین گروه‌های مختلف در عراق، همراه با جنگ داخلی سوریه ـ نه خروج نیروهای آمریکایی ـ تنها باعث ظهور داعش شد. امروز، سربازان آمریکایی بدون هدف مشخص در عراق بلا تکلیف هستند.

پارلمان عراق اخیراً خواستار خروج ما شد. رها کردن سربازان ما در عراق فقط آنها را برای داعشی‌ها یا نیروهای هم‌پیمان ایران(جبهه مقاومت) هدف قرار می‌دهد که به دنبال انتقام از نیروهای آمریکایی هستند. ترامپ باید تمام نیروهای ما را از عراق خارج کند؛ حرکتی که نزدیک به 70 درصد آمریکایی‌ها از آن حمایت می‌کنند.

من مانند اکثر کهنه‌سربازان این جنگ، معتقدم که جنگ عراق با توجه به پیامدهای فاجعه‌آمیز آن برای کشوری که با هدف دفاع از آن سوگند خوردم، اشتباه بوده است. اکنون، 17 سال گذشته، وقت آن است که در نهایت این اشتباه را اصلاح کرده و سربازان خود را به خانه بازگردانیم.

ترجمه و تنظیم از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha