منطق اسلام، همکاری و همفکری با همه انسان‌ها در رفع و دفع بیماری‌ها است
کد خبر: 3886457
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
حجت‌الاسلام سروش محلاتی:

منطق اسلام، همکاری و همفکری با همه انسان‌ها در رفع و دفع بیماری‌ها است

حجت‌الاسلام سروش محلاتی تأکید کرد: اسلام با منطق «اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ» می‌تواند با همه مکاتب و انسان‌ها با هر عقیده‌ای همفکری و همکاری داشته باشد و برای رفع بلیه کنونی یعنی کرونا تلاش کند.

منطق اسلام، همکاری و همفکری با همه انسان ها در رفع و دفع بیماری ها استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی، در ویدئویی که در کانال تلگرامی خود و به مناسبت شیوع ویروس کرونا منتشر کرده، گفت: یکی از ویژگی‌های الهیات سلامت آن است که نظر فراگیر به همه انسان‌ها دارد و برای عافیت و سلامت همه انسان‌ها ارزش قائل است.

وی افزود: گاه پنداشته می‌شود که اگر ما نگاه الهیاتی به سلامت انسان‌ها داشته باشیم ممکن است با مرزبندی میان انسان‌ها مواجه شویم؛ یعنی قطعاً افرادی که مومن شناخته می‌شوند سلامت آنان مهمتر از سلامت کسانی تلقی می‌شود که به الهیات باور ندارند و در واقع سلامت گروه دوم ارزشی ندارد.

سروش محلاتی تصریح کرد: برخی به همین علت، رویکرد مثبتی به الهیات سلامت ندارند ولی متون اسلامی نشان می‌دهد که اسلام برای همه انسان‌ها ارزش قائل است؛ قرآن در آیه 32 سوره مائده فرمود: «مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ؛ از اين روى بر فرزندان اسرائيل مقرر داشتيم كه هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا [به كيفر] فسادى در زمين بكشد چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد و هر كس كسى را زنده بدارد چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است و قطعا پيامبران ما دلايل آشكار براى آنان آوردند [با اين همه] پس از آن بسيارى از ايشان در زمين زياده‏ روى مى كنند».

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه موضوع اسلام، نفس و جان انسان است نه مومن و قشر خاصی از انسان‌ها و مردم اظهار کرد: آیه فرموده که هر کسی جان فرد دیگری را احیاء کند مانند این است که همه مردم را زنده کرده است.

وی افزود: فقهای ما مانند صاحب جواهر این مسئله را مطرح کرده‌اند که انسان‌ها در شرایط اضطرار و گرسنگی آیا مجاز هستند با تلف کردن یکی، خودشان را حفظ کنند؟ که پاسخ آنان منفی است؛ همچنین مطرح شده که اگر شخصی که تلف می‌شود و آسیب می‌بیند تا ما زنده بمانیم از لحاظ اجتماعی در رتبه پائین باشد باز جواب منفی است یا آیا پدر می‌تواند برای حفظ خود، فرزند را تلف کند؛ باز پاسخ منفی است.

سروش محلاتی تصریح کرد: حتی اگر شخص مسلمان بخواهد با خاتمه دادن به حیات یک غیر مسلمان و کافر که جانش محترم است بخواهد خود را حفظ و از مخمصه نجات دهد باز حق چنین کاری ندارد.

وی افزود: در مسئله حفظ جان و سلامت، فقها اینگونه نگاه برابری نسبت به انسان‌ها دارد لذا وقتی از امام صادق(ع) سؤال می‌شود که دو گروه افراد با هم جنگ دارند و هر دو بر باطل و طاغی و سرکش هستند آیا ما می‌توانیم به دو گروه اسلحه بفروشیم حضرت فرمودند نه؛ سلاح برای کشتار جایز نیست ولی ابزار و ادوات حفظ جان را می‌توانید بفروشید و در اختیار آنان قرار دهید. یعنی حفظ جان با فرض باطل بودن دو گروه موضوعیت دارد. 

سروش محلاتی بیان کرد: منطق اسلام همان منطقی است که در دعای پیامبر در ماه رمضان به ما رسیده است یعنی «اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ»؛ بارخدایا لباس عافیت به تن همه بیماران بپوشان؛ با این منطق است که اسلام می‌تواند با همه مکاتب و انسان‌ها با هر عقیده‌ای همفکری و همکاری داشته باشد و برای رفع بلیه کنونی یعنی کرونا تلاش داشته باشد.

انتهای پیام
captcha