شباهت عجیب دوره کنونی با زمان بعثت از نظر رواج عقاید انحرافی / فرهنگ آمریکایی در خدمت دین‌ستیزی
کد خبر: 3886551
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) مطرح کرد:

شباهت عجیب دوره کنونی با زمان بعثت از نظر رواج عقاید انحرافی / فرهنگ آمریکایی در خدمت دین‌ستیزی

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی‌تبار با اشاره به شباهت عجیب دوره کنونی با زمان بعثت از نظر رواج عقاید انحرافی، تأکید کرد: اکنون دوره‌ای است که شیطان در بالاترین سطح خود بروز و ظهور کرده، زیرا بخش عمده فیلم‌های هالیوودی و فرهنگ آمریکایی در خدمت دین‌ستیزی است.

شباهت عجیب دوره کنونی با زمان بعثت از نظر رواج عقاید انحرافی / فرهنگ آمریکایی در خدمت دین‌ستیزیحجت‌الاسلام والمسلمین علی الهی‌تبار، عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تبریک مبعث گرامی پیامبر(ص)، گفت: بعثت پیامبر مکرم اسلام در دوره خاصی و در نقطه ویژه‌ای رخ داد و اگر از منظر فلسفه نظریه تاریخ به آن بنگریم واقعه فوق‌العاده مهمی است. فیلسوفان نظریه تاریخ و کسانی مانند توماس کارلایل معتقدند که چرخ تاریخ را قهرمانان و شخصیت‌های برجسته تاریخ به حرکت درمی‌آورند و در این میان یکی از بزرگترین شخصیت‌ها پیامبر است که توانستند تکامل بشر را یک مرحله به پیش ببرند.
 
الهی‌تبار با اشاره به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی صدر اسلام، تصریح کرد: در این دوره در منطقه بین النهرین و منطقه حاکمیتی روم بیزانس با انواع فرقه‌های انحرافی مواجه هستیم؛ مسیحیت یک دست نبود و در شمال آفریقا دچار مشکل شده بود و آریانیسم و دوناتیسم به شکل انحرافی وارد مسیحیت شده بودند. در بین النهرین یعقوبی‌ها و نستویی‌ها و گروه‌های دیگر با هم اختلافات عمده داشتند و حتی این مسئله روی جنوب شبه جزیره عربستان هم اثر گذاشته و اختلافات جدی ایجاد شده بود. طایفه یهود هم در زمینه دینداری مدعی منتظران منجی بودند تا به او پیوند خورده و ظهور را تحقق ببخشند و در ایران هم که کشوری دین‌خیز بود با آئین‌های مختلف مواجه هستیم؛ زرتشت دین فراگیر و مسلط بود و حاکمان تلاش کردند این دین را فراگیر کنند.
 
آئین‌های انحرافی در آستانه بعثت
 
وی اظهار کرد: از طرف دیگر دین مانوی در برخی مناطق مورد توجه مردم بود. البته دین مانوی بسیار سخت و پیچیده بود و مردم چندان متوجه آن نمی‌شدند؛ مزدکی‌ها هم شورشیان دارای اعتقادات اصلاحی بودند؛ در شرق ایران با بودایی‌ها بودند که فشار زیادی بر زرتشت می‌آوردند تا با آن رقابت کنند و رویکرد ریاضتی داشتند.
 
استاد جامعة المصطفی(ص) اظهار کرد: دوره بعثت از پرتنش‌ترین دوره‌های عقیدتی بشر است؛ هندوئیسم در هند با نظام طبقاتی خود نظامی فاجعه‌بار بود؛ انسان عصر پیامبر زخم‌خورده عقاید منحرف بود، عقایدی که ممکن نبود انسان را به سعادت دنیا و آخرت برساند و خدا اسلام را به عنوان دین توحیدی به ما هدیه داد و سبب شد تا انسان را از انواع انحرافات نجات دهد. رسالت پیامبر در عصر خویش مبتنی بر توحید و نفی هر گونه شرک، استکبار و غرور و طغیان بود و امروز هم این رسالت و پرچم آن وجود دارد و در حال اهتزاز است و در این مقطع تاریخی خاص که عصر بی‌ایمانی و دوری از معنویت است این رسالت به صورت پررنگتری ضروری است.
 
پرچم توحید سربازان بیشتری می‌خواهد
 
این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امروز هم مانند زمان پیامبر دوره‌ای است که مردم دچار بحران و انواع ایسم‌ها و تنش‌های روانی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و انحرافات فراوان هستند؛ در حوزه سیاسی با قدرت‌های بزرگ زورگو روبه‌رو هستیم و در حوزه عقیدتی هم عقاید دین‌کوب میدان‌داری می‌کنند و شیطان‌پرستی به نحو زیادی توسعه یافته  و شیطان در بالاترین سطح خود بروز و ظهور کرده است؛ بخش عمده فیلم‌های هالیوود در خدمت دین‌ستیزی است و فرهنگ آمریکایی مسئولیت دین‌ستیزی را تا حد زیادی برعهده دارد. پس رسالت پیامبر، امروز هم به سرباز و فدایی نیاز دارد و وجود سربازانی که بتوانند پرچم اسلام را  نگه دارند ضرورت بیشتری دارد.
 
الهی‌تبار با بیان اینکه انقلاب اسلامی فارغ از هر مجامله و اغراقی مانند روزگار بعثت است و انقلاب انفجار نور بود، اظهار کرد: واقعا انقلاب ایران نوعی بعثت بود ولی مسیر بعد از بعثت به مراتب سخت‌تر از خود بعثت است؛ امروز به خاطر انقلاب با دشوارترین و سخت‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو هستیم؛ این همان دوره‌ای است که بعد از بعثت رخ داد و پیامبر دچار مشکلات و گرفتاری‌های بسیار زیادی به مدت 13 سال شد؛ انواع تحریم‌ها، اسارت‌ها، کشتن‌ها و سختی‌های اقتصادی در این دوره اتفاق افتاد و سمیه اولین زن شهید اسلام در این دوره شهید شد. پیامبر در شعب ابیطالب شبانه چندین بار جابه‌جا شدند تا مبادا کسی ایشان را ترور کند؛ امیرالمؤمنین بارها به جای پیامبر در شعب ابیطالب(ع) خوابیدند از ترس اینکه مبادا ایشان را ترور کنند و این بخشی از سختی‌هایی بود که سبب شد پرچم توحید نیفتد.
 
وی تصریح کرد: الان پرچم توحید نیازمند کسانی است که بتوانند این پرچم را در حال اهتزار نگه دارند. ما نیازمندیم که همچون افرادی مسیر توحید را ادامه دهند؛ بنابراین بعثت در دوره پیامبر اتفاق افتاد تا انسان گرفتار در چنگال استکبار و طغیان و  انحراف، ستم‌ها، زرها و زورها را نجات دهد و دیدیم که انسان آن دوره را چنان تربیت کرد که اسلام به بزرگترین قدرت روی زمین تبدیل شد و امروز هم به مدد خداوند متعال و روح مبارک اهل بیت و پیامبر، انقلاب تداوم‌بخش همان بعثت است که قصد دارد آن رسالت را با شیوه جدیدی و با هدف زمینه‌سازی ظهور ادامه دهد.
 
استاد جامعة‌المصطفی(ص) بیان کرد: اگر نیاز انسان به پیام توحیدی اسلام درست مطرح و تبلیغ شود، بسیار پرمخاطب تر از آن روز و ضرورتش بیشتر از روزگار پیامبر است؛ با توجه به وجود رسانه‌های جمعی، امکان انتقال پیام اسلام برای ما مقدورتر است. البته به شرط اینکه زمان و مکان و ابزار روز را مورد توجه قرار دهیم و با زبان روز آن را منتقل کنیم و اگر خلاف این باشد کوتاهی و کاهلی از ماست و نباید آن را به ضعف دین نسبت دهیم. دینی که خداوند آن را برای همه عصرها تا قیامت تشریع کرده قطعاً فاقد عیب و نقص است، بلکه ما در ترویج و تبلیغ درست آن شاهد کاستی و گاه کاهلی و موانع دشمنان هستیم ولی نباید ناامید باشیم. 
انتهای پیام
captcha