چرا امام(ره) تعبیر «آغاز نخستین روز حکومت الله» را برای 12 فروردین به کار برد
کد خبر: 3887342
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵
قاسم جعفری پاسخ داد:

چرا امام(ره) تعبیر «آغاز نخستین روز حکومت الله» را برای 12 فروردین به کار برد

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در پیام امام(ره) به مناسبت رأی مردم به جمهوری اسلامی در روز 12 فروردین، بر از بین رفتن استبداد و طاغوت داخلی، نفی استکبار و استعمار خارجی و تحقق حاکمیت مستضعفین تأکید شده است که این سه مؤلفه در واقع مبین شعار توحید، «لا اله الا الله» است و از این زاویه می‌توان فهمید چرا امام(ره) از 12 فروردین به «آغاز نخستین روز حکومت الله» یاد کرده است.

قاسم جعفری

12 فروردین را شاید بتوان تاریخی‌ترین روز در تاریخ انقلاب اسلامی پس از 22 بهمن دانست؛ مدعای این مسئله پیام تاریخی امام(ره) به مردم پس از رأی آری 98 درصدی به جمهوری اسلامی است که در بخشی از آن که شاید مهمترین بخش این پیام باشد. آمده است: «صبحگاه 12 فروردین ـ که روز نخستین حکومت الله است ـ از بزرگترین اعیاد مذهبی‏‎ و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های‏‎ ‎‏قصر 2500 سال حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت‏‎ ‎‏بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.‏»

قاسم جعفری، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره تعبیر امام (ره) از 12 فروردین به «نخستین روز حکومت الله» گفت: با مطالعه و تحلیل پیام امام(ره) به مناسبت این روز می‌توان به چند نکته اشاره کرد که تبیین‌کننده بیان تعبیر آغاز حکومت الله است. امام(ره) 12 فروردین را یکی از بزرگترین جشن‌های ملی و مذهبی اعلام می‌کنند و بر زنده نگه داشتن این روز تأکید می‌کنند و برای بزرگی و عظمت این روز سه عامل را برمی‌شمردند؛ اول اینکه از نگاه امام (ره) رأی آری مردم در این روز باعث شد که کنگره‌های 2500 ساله طاغوت در هم بریزد. دوم اینکه این روز نفی استکبار و سلطه استعمار است و سومین نکته تحقق حاکمیت مستضعفین در این روز است.

تحقق شعار توحید در 12 فروردین

وی با بیان اینکه این نکات در بردارنده همان شعار توحیدی «لا اله الا الله» است، گفت: شعار توحید ابتدا با نفی سلطه هر چه غیر خدا آغاز می‌شود و در پیام امام (ره) نیز ابتدا بر نفی استبداد داخلی و استعمار خارجی تأکید می‌شود و در ادامه حاکمیت خدا و حاکم شدن مردم بر سرنوشت خودشان بیان می‌شود و این به معنای استقرار حکومت الله است. لذا مردم این روز را چون ثمره انقلاب و خواست خودشان است تکریم کنند و بزرگ بدارند.

جعفری اظهار کرد: نکته بعد اینکه امام(ره) در کنار حکومت الله، این روز را روز تحقق حاکمیت مستضعفین بیان می‌دارند. مستضعفین در زبان و معنای قرآن متفاوت از معنای عرفی است که به افراد کم‌بضاعت مالی و اقتصادی و طبقه اجتماعی اشاره دارد. مستضعفین در قرآن و براساس آیه معروف «وَ نُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ»؛ کسانی هستند که شایسته این بودند که در رتبه‌ها و درجات بالا باشند اما به زور این حق از آنان گرفته شده است.

معنای قرآنی مستضعفین

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: در واقع مستضعفین از نگاه قرآن افرادی هستند که توان، استعداد و شایستگی لازم را دارند اما نیروهای ظالم در قالب استبداد داخلی و استعمار خارجی این حق را از آنان گرفته‌اند. به بیان دیگر سخن حضرت امام(ره) این است که جمهوری اسلامی باعث آن شد که کل ملت ایران خودشان بر سرنوشت خودشان حاکم شوند و این همان چیزی است که مبانی و آموزه‌های الهی و قرآنی بیان می‌کند.

جعفری با بیان اینکه انقلاب اسلامی مجدد شور دینی و انقلابی و احیاگر اسلام واقعی شد، گفت: در واقع انقلاب اسلامی مسیری را پیش پای بشریت باز کرد که ارباب سلطه، استکبار و سرمایه‌داری جهانی و مجموعه طواغیت عالم این مسیر را بسته بودند و فطرت پاک مردم را به غل و زنجیر کشیده بودند و این همان نکته‌ای است که قرآن در بیان فلسفه ارسال رسل بیان فرموده است؛ «وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ» (اعراف، 157) و انقلاب اسلامی دقیقا همین کار را کرد.

وی افزود: در حالی که کسی جرئت نمی‌کرد به زورگویان داخلی و خارجی نقد و اعتراضی کند، اما انقلاب اسلامی احیاگر مسیر آزادیخواهی، عدالت‌طلبی، برابری واقعی منطبق با همه ارزش‌های انسانی و الهی و اخلاق‌مداری شد و این همان معنای حکومت الله است.

12 فروردین؛ تحفه‌ای برای بشریت

جعفری اظهار کرد: از این منظر روز 12 فروردین که مردم ایران در کمترین زمان ممکن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حکومت مطلوب خود را انتخاب کردند مسیر بسیار درستی در مقابل همه بشریت و نه فقط ملت ایران، قرار داد و ثمره این حرکت را با گذشت بیش از چهل سال از انقلاب می‌توان در افزایش توجه ملت‌ها به معنویت‌خواهی و دین‌گرایی مشاهده کرد؛ آن هم بشری که برپایه اومانیسم و سکولاریسم به نظر می‌رسید از خدا بریده بود و دین را کاملا به کنار گذاشته بود.

این نماینده پیشین مجلس یادآور شد: در حقیقت انقلاب اسلامی به نوعی توانست مسیر حرکت بشر را به سوی خداوند تغییر دهد و نمونه آن اتفاقاتی است که این روزها در سطح جهانی در موضوع همبستگی افراد از ادیان مختلف برای مقابله با کرونا در قالب دعا و نیایش و حتی نماز در کنار مسلمانان به درگاه پروردگار مشاهده می‌شود که می‌توان گفت سرآغاز این بازگشت به خدا و دین در عصر جدید، پس از رنسانس و انقلاب صنعتی، انقلاب اسلامی بوده است و از این جهت است که انقلاب اسلامی برای همه بشریت یک تحفه آسمانی ارزشمند را به ارمغان آورد و 12 فروردین به مثابه یک نقطه عطف و مستقرکننده چنین حکومتی است.

 گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha