از دست یاری چین برای نجات جهان از کرونا تا فرمان پنج بندی شاه سعودی
کد خبر: 3887425
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
تازه‌ترین‌های ویروس مرگ در جهان؛

از دست یاری چین برای نجات جهان از کرونا تا فرمان پنج بندی شاه سعودی

کمبود ماسک و دستکش برای پرستاران مکزیک، دست یاری رئیس‌جمهور چین برای نجات جهان از کرونا، تعطیلی چهار هفته‌ای پارلمان انگلیس، تعویق المپیک و پارالمپیک توکیو، حکومت نظامی و قرنطینه 21 روزه در هند، فرمان پنج بندی شاه سعودی و ابتلای ولیعهد انگلیس به کرونا از مهم‌ترین اخبار کرونایی منتشره طی 24 ساعت گذشته بوده است.

به گزارش ایکنا؛ شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا (کووید-19) که برای نخستین‌بار در شهر ووهان در ایالت هوبئی چین مشاهده شد، در سراسر جهان به 423 هزار 297 نفر افزایش یافته است. شمار جان‌باختگان این ویروس نیز به 18هزار و 906 نفر رسیده است.

این بیماری همه گیر به اقصی نقاط جهان رسیده است و کشورهای دنیا با اتخاذ تدابیر و تصمیماتی به مقابله با این بحران برخاسته‌‌اند و اجبار به خانه‌نشینی و قرنطینه به عنوان راه حلی جهانی برای رویارویی با این ویروس مرگبار اعلام شده است.

کمبود ماسک و دستکش در مکزیک

تلاش‌های دولت مکزیک برای مهار شیوع ویروس کرونا تازه آغاز شده؛ اما کمبود امکانات و تجهیزات محافظتی با اعتراض گسترده پزشکان و پرستاران مواجه شده است.

«لس آنجلس تایمز» گزارش داد کارکنان پزشکی در سرتاسر مکزیک این هفته دست به اعتصاب زده و هشدار می‌دهند که کمبود منابع و امکانات زندگی آنها، خانواده‌هایشان و بیماران را در خطر قرار داده است.

از دست یاری چین برای نجات از کرونا تا فرمان پنج بندی شاه سعودی

هر چند دولت فدرال اعلام کرده تجهیزات پزشکی به ارزش 150 میلیون دلار در راه است؛ اما جامعه پزشکی مکزیک با نگرانی معتقد است که واکنش دولت خیلی کند است و باعث شده تا نظام پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا آماده نباشد.

دست یاری چین برای نجات جهان

رئیس‌جمهور چین در پیام‌هایی جدید به رهبران جهان بر لزوم ایجاد جامعه بشری با آینده‌ای مشترک به منظور مقابله با چالش‌های جهانی نظیر شیوع کرونا تأکید کرد.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در تماس تلفنی با قاسم ژومارت توکایف، همتای قزاقستانی خود گفت، ایجاد جامعه‌ای با آینده مشترک در سایه درگیری با ویروس کووید – ۱۹ بیش از گذشته برای بشریت مهم و حیاتی است.

شی جین پینگ همچنین در تماس تلفنی با ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل اشاره کرد، این بیماری اخیرا در سراسر جهان شیوع یافته و به سرعت به این شیوع ادامه می‌دهد و مأموریت اول امروز تقویت همکاری میان کشورهاست.

از دست یاری چین برای نجات از کرونا تا فرمان پنج بندی شاه سعودی

رئیس‌جمهور چین افزود: چین تمام اطلاعات موجود در نزد خود درباره این ویروس را واو به واو منتشر می‌کند و این کار را براساس تعهدش به جامعه بشری انجام می‌دهد تا آینده‌ای متحد و متمایز با شیوه‌های تعامل شفاف و مسئولیت‌پذیر در قبال چالش‌ها داشته باشد.

شی تصریح کرد: چین با تمام مهارت‌هایش در مجال پیشگیری از این بیماری و مقابله با آن و مداوای بیماری با سازمان جهانی بهداشت و جامعه جهانی تعامل خواهد کرد و هر آنچه در توان داشته باشد برای کمک به دیگر کشورها انجام خواهد داد.

وی تأکید کرد: جامعه جهانی به توافقی ادامه می‌دهد که تأکید دارد چین فداکاری‌های عظیمی در مقابله با کووید – ۱۹ داشته و وقت ارزشمندی را صرف کل جهان کرده است.

تعطیلی چهار هفته‌ای پارلمان انگلیس

در حالی که دولت انگلیس تلاش‌های خود را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تشدید کرده است، جلسات پارلمان این کشور قرار است از امروز چهارشنبه به مدت چهار هفته تعطیل شود.

قرار بود پارلمان انگلیس برای تعطیلات عید پاک به مدت سه هفته از 31 مارس تعطیل شود؛ اما نگرانی‌ها درباره گسترش سریع ویروس کرونا در میان سیاستمداران و کارکنان بخش‌های سیاسی موجب شد پارلمان انگلیس یک هفته زودتر از موعد اعلام شده تعطیل شود.

احتمال مرگ بیش از 600 هزار نفر در افغانستان

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد که اگر در افغانستان هیچ اقدامی برای جلوگیری از شیوع کرونا صورت نگیرد در بدترین حالت ممکن شمار مبتلایان به این ویروس در افغانستان به 26.8 میلیون نفر می‌رسد و شمار تلفات نیز ممکن است به 615 هزار نفر برسد.

از دست یاری چین برای نجات از کرونا تا فرمان پنج بندی شاه سعودی

«وحیدالله مایار» سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان گفت که براساس این بررسی، اگر اقدامات پیشگیرانه در حد متوسط صورت گیرد امکان ابتلای 18.4 میلیون نفر و جان باختن 423 هزار نفر وجود دارد و در صورت انجام اقدامات جدی نیز شمار مبتلایان ممکن است به 630 هزار نفر و تلفات نیز ممکن است به 14 هزار نفر برسد.

قربانیان اسپانیا از چین پیشی گرفت

وزارت بهداشت اسپانیا امروز چهارشنبه (ششم فرودین) اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته ۷۹۳۷ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است.

همچنین از روز گذشته تاکنون ۷۳۸ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. بدین ترتیب، تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در اسپانیا به ۴۷۶۱۰ نفر و تعداد قربانیان آن نیز به ۳۴۳۴  تن افزایش یافت.

پایگاه خبری «بلومبرگ» نیز گزارش داد که رئیس ستاد کل ارتش اسپانیا از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست کرده است که هرچه سریع‌تر دستگاه‌های تنفس مصنوعی، لباس‌های محافظ و کیت‌های تشخیص ابتلا به کرونا برای این کشور ارسال کند.

محدودیت در ترانزیت ترکمنستان

بنابر قوانین جدید ترکمنستان از این به بعد بارها که از طریق پست‌های گمرکی «گارابوگاز»، «فارپ» و بندر بین‌المللی «ترکمن‌باشی» وارد می‌شود در داخل ترکمنستان تنها توسط شرکت‌های حمل و نقل محلی حمل‌ونقل می‌شود.

بارها باید به وسیله کامیون و رانندگان ترکمنستانی جابه‌جا شوند و کارکنان کشتی‌های باری پس از انتقال بارها به شرکت‌های لجیستیکی ترکمنستانی باید قلمروی این کشور را ترک کنند.

این محدودیت‌ها با هدف کاهش تماس خارجی‌ها با اتباع ترکمنستان در چارچوب برنامه جلوگیری از ورود ویروس کرونا وضع شده است.

فرمان پنج بندی پادشاه عربستان

سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی در راستای تشدید اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا، دستوری پنج بندی صادر کرد که یکی از آنها ممنوعیت ورود و خروج از ریاض، مکه و مدینه است.

خبرگزاری رسمی عربستان «واس» گزارش داد، شاه سعودی در راستای تشدید اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با کرونا با موارد زیر موافقت کرده است:

اول: اهالی مناطق سیزده‌گانه عربستان حق خروج از آن یا انتقال به منطقه‌ای دیگر را ندارند

دوم: ورود و خروج از سه شهر ریاض، مکه مکرمه و مدینه منوره ممنوع است

از دست یاری چین برای نجات از کرونا تا فرمان پنج بندی شاه سعودی

سوم:این اقدامات از ساعت سه عصر پنجشنبه تا پایان مدت مشخص شده در منع آمد و شد براساس دستور پادشاهی در ۲۷ / ۷ / ۱۴۴۱ اجرایی است

چهارم: ممنوعیت رفت و آمد شامل گروه‌هایی که پیش‌تر استثنا شده بودند، نمی‌شود

پنجم: زمان آغاز منع آمد و شد در شهرهای ریاض، مکه و مدینه از ساعت سه عصر به وقت محلی است و مراجع مربوطه می‌توانند بنا به پیشنهادات وزارت بهداشت ساعات منع آمد و شد را افزایش دهند

تعویق المپیک و پارالمپیک توکیو

شیوع بی سابقه و غیرمنتظره ویروس کرونا و هشدارهای سازمان جهانی بازداشت باعث شد تصمیمات جدیدی درباره المپیک و پارالمپیک 2020 توکیو گرفته شود و این رویداد بزرگ جهانی به تعویق بیفتد.

با توافق نخست‌وزیر ژاپن و کمیته‌های بین‌المللی المپیک و پارالمپیک ،‌ مسابقات توکیو به سال ۲۰۲۱ موکول شد. اما این مسابقات نباید دیرتر از تابستان ۲۰۲۱ برگزار شود.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن پیش از این از کمیته بین‌المللی المپیک درخواست کرده بود که به منظور پیشگیری از کرونا بازی‌های توکیو 2020 برای یک سال به تعویق بیفتد.

مرگ ۵۵ سالخورده در خانه‌های سالمندان آمریکا

طبق گزارش مقامات آمریکایی تاکنون ۵۵ نفر در خانه‌های سالمندان در سراسر آمریکا جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند.

حداقل 53 خانه سالمندان در سراسر آمریکا مواردی از ابتلا به ویروس کرونا دارند. ایالات لوئیزیانا، نیویورک و جورجیا، سه ایالت اولی هستند که حداقل 7 خانه سالمندان دارند که تحت تأثیر این ویروس جدید قرار گرفته‌اند.

از دست یاری چین برای نجات از کرونا تا فرمان پنج بندی شاه سعودی

این سه ایالت، در رده بالای دسته‌بندی این سازمان برای ایالاتی قرار گرفته‌اند که از همه بیشتر با شیوع این بیماری در خانه‌های سالمندان مواجه شده‌اند؛ رده بالا بدین معنی است که بین دستکم 7 تا 25 خانه سالمندان در این ایالات، تحت تأثیر قرار گرفته است.

رده‌ دیگر، شامل سه ایالت واشنگتن، نیوجرسی و ایلینوی است که از وجود 4 تا 6 خانه سالمندان با مواردی از ابتلا به کووید 19 گزارش داده‌اند.

دومین سخنرانی مودی در هند

بنا بر گزارش‌های رسیده از هند نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور از امشب (ششم فروردین) حکومت نظامی و قرنطینه 21 روزه در هند اعلام و تأکید کرده است اگر از امروز 21 روز به خود رسیدگی نکنیم، کشور 21 سال به عقب باز خواهد گشت.از امروز 21 روز بیرون رفتن را فراموش کنید.

نخست‌وزیر هند برای دومین بار از زمان شیوع کرونا در این کشور برای مردم سخنرانی کرد و گفت: مردم باید برای سه هفته یا ۲۱ روز در خانه‌های خود بمانند. این اقدام برای نجات هر هندی انجام می‌شود.

مودی تأکید کرد: سهل‌انگاری برخی افراد و تفکر نادرست برخی افراد، شما، فرزندان، والدین، خانواده‌تان، دوستانتان و کل کشور را در شرایط بسیار سختی قرار خواهد داد.

ابتلای ولیعهد انگلیس به کرونا

به گفته رسانه‌های انگلیس، شاهزاده چارلز، ولیعهد 71 ساله این کشور به ویروس کووید 19 مبتلا شده است.

از دست یاری چین برای نجات از کرونا تا فرمان پنج بندی شاه سعودی

شاهزاده چارلز، پسر ارشد الیزابت دوم و وارث تاج و تخت بریتانیا است. وی همسر اول او پرنسس دایانا شاهدخت معروف پادشاهی متحد بود که یک سال پس از طلاق از چارلز در سال ۱۹۹۷ در تصادفی مشکوک کشته شد.

گزارش: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha