کودکان و سالمندان را در دوران کرونایی دریابیم
کد خبر: 3888230
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴

کودکان و سالمندان را در دوران کرونایی دریابیم

روزهاست که کرونا ویروس زندگی تک‌تک ما را در کشور درگیر کرده؛ هرچند که باید برای مقابله با این بیماری نکات بهداشت فردی و فاصله اجتماعی رعایت شود اما نباید مشکلات روانی و استرس ناشی از این بیماری را نادیده گرفت.

کرونا و استرسکرونا این روزها سبک زندگی انسان‌ها را تغییر داده و این تغییرات در انسان‌ها بروز و ظهور متفاوتی دارد. ریشه بسیاری از اضطراب‌های انسان از نداشتن بینش و نگرش صحیح به مسائل زندگی است، ایمان به خداوند متعال طرز نگرش انسان را از خویشتن و جهان عوض می‌کند. به عبارت دیگر باورهای دینی، اطلاعاتی را در اختیار انسان قرار می‌دهد که زندگی برای انسان را در مجموعه هستی، شیرین و دلپذیر می‌کند و بین آدمی و جهان، آشتی برقرار می‌کند در نتیجه همه چیز را به دید مثبت می‌نگرد.

یکی از معرفت‌های بنیادین که تأثیر بسیار زیادی در بینش و نگرش مثبت انسان به جهان می‌گذارد، اعتقاد به عدالت و حکمت الهی است. خداوند عادل است یعنی استحقاق و شایستگی هیچ موجودی را بی‌فایده نمی‌گذارد و به هرکس هرچه استحقاق دارد، می‌دهد و با این نوع نگرش انسان آرامش پیدا می‌کند.

کرونا ویروس سبک زندگی و اداره جهان و جهانیان را تغییر داده است؛ این تغییرات ابعاد متفاوت و متنوعی دارد که بحث در باب آن در این مجال نمی گنجد. فرصت در خانه ماندن نیز فرصتی برای رسیدن به آرامش درونی است؛ لذا برای تسلط بر اضطراب و تشنج‌های این دوران هیچ جایی مطمئن‌تر از توکل و اعتقاد به قدرت الهی نیست و اینجاست که باید گفت: «وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ و كارم را به خدا مى‏ سپارم خداست كه به [حال] بندگان [خود] بيناست» (44 سوره غافر).

ناقص بودن دانسته‌ها در مورد کرونا؛ عامل استرس در جامعه

همایون قسمتی، روانشناس کردستانی و از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان با اشاره به اینکه مسائل مبهم و ناشناخته، خود به خود عامل استرس و اضطراب هستند، اظهار کرد: ویروس کرونا و بیماری کرونا به دلیل نداشتن درمان قطعی و ناقص بودن دانسته‌های ما در این رابطه به یک عامل استرس‌زا تبدیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه برای کنترل عوامل فشارزای درونی باید یک مقابله به جا و متناسب از سوی افراد صورت گیرد، گفت: روابط میان اعضای خانواده به‌صورت زنجیره‌ای بوده و افراد خانواده بر هم تأثیرگذار هستند و با توجه به اضطراب و استرسی که ویروس کرونا در خانواده‌ها ایجاد کرده؛ لذا باید تمام افراد خانواده را برای مقابله با این ویروس آشنا کنیم.

قسمتی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت نکات بهداشتی و فردی است، افزود: از آنجایی که رعایت بهداشت از سوی هریک از اعضای خانواده سبب حفظ سلامت خود و دیگر اعضای خانواده خواهد شد، لازم است با کودکان نیز در خصوص مسئله ویروس کرونا صحبت کرده و به تناسب و اقتضای سنی آن‌ها مسائل را به آن‌ها انتقال داده، تا کودکان نیز ملزم به رعایت بهداشت فردی شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های انتقال اطلاعات به دیگران به‌ویژه کودکان، اول پذیرش مسئله و درک مسئله است، ادامه داد: یکی از قواعد مهم در علم روانشناسی، اصول واقع‌بینی است، در زمان بروز مسئله‌ای حاد و بحرانی به جای فرار از مشکل باید ابتدا مسئله را بپذیریم و سپس به دنبال راهکاری مناسب برای پیشگیری و گسترش بحران باشیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: متأسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با فرار کردن از واقعیت‌ها و نادیده گرفتن بحران می‌توانند از استرس موجود بکاهند اما در اصل حقیقت این است که این تلاش آگاهانه برای سرکوب موقعیت پیش آمده نتیجه عکس خواهد داشت.

وی ادامه داد: بهتر است به جای سرکوب کردن افکار خود، واقع‌بین باشیم و تمام تلاش خود را در جهت به کارگیری روش‌های مناسب برای پیشگیری از آن و همچنین افزایش دانسته‌های خود به کارگیریم.

استرس کرونا بین سالمندان

قسمتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استرس این بیماری برای سالمندان در خانواده، گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور برخی از رسانه‌ها و صداوسیما مکرر تکرار کرده‌اند که این ویروس برای سالمندان و افراد مسن خطرناک‌تر است، این جمله موجب شده که پدران و مادران ما هر بار با شنیدن گسترش شیوع ویروس کرونا دچار استرس و اضطراب شوند که این خود می‌تواند برایشان از بیماری زا بودن این ویروس خطرناک‌تر باشد.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی هورمون کورتیزول که ما به‌عنوان استرس از آن نام می‌بریم به‌شدت ترشح می‌شود و میزان آن در خون سالمندان بالا می‌رود که موجب پایین آمدن کیفیت خواب و زندگی آن‌ها می‌شود.

این روانشناس کردستانی گفت: مقاومت و ایمنی این افراد در برابر ویروس کرونا شکننده است، باید در این شرایط بتوانیم از برخی جملات که موجب استرس آن‌ها می‌شود، خودداری کنیم.

وی در پایان یادآور شد: برخی از افراد که مستعد به افسردگی هستند با شرایط به وجود آمده در کشور و استان بیشتر در میدان مغناطیسی منفی، بدبینی، بدشانسی و ناامیدی قرارگرفته‌اند؛ لذا این افراد باید تلاش کنند از طریق انرژی مثبت و رعایت نکات بهداشتی بر این ویروس غلبه کنند و زندگی خود و خانواده‌شان را نجات دهند.

انتهای پیام
captcha