توصیه علمای مشهد به مردم؛ توسل به درگاه احدیت در کنار رعایت بهداشت
کد خبر: 3889054
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷

توصیه علمای مشهد به مردم؛ توسل به درگاه احدیت در کنار رعایت بهداشت

علمای مشهد در بیانات جداگانه توسل و تضرع به درگاه احدیت برای رفع بلا را در کنار توجه به دستورات پزشکی و رعایت نکات بهداشتی لازم دانستند.

به گزارش ایکنا، به نقل از رسا، شیوع ویروس کرونا در کشور و در شهر مقدس مشهد، باعث ایجاد مشکلات متعددی در جامعه شده است، از رشد شایعات مختلف در زمینه مقابله و پیشگیری با کرونا تا جریان‌های رسانه‌ای که مردم را تشویق به ایجاد هرج و مرج و ناآرامی در جامعه می کنند، از سوی دیگر مسؤولان در تلاش هستند تا با بهترین روش‌های ممکن بدون ایجاد فضای التهاب و توأم با آرامش و حفظ امنیت روانی جامعه تدابیر لازم برای مقابله با اپیدمی کویید 19 و شیوع این ویروس را اتخاذ کنند.

در این بین توصیه‌های علما و اندیشمندان دینی می‌تواند به عنوان مکمل توصیه‌های متخصصان، پزشکان و مسئولان بهداشت و درمان، هم نقش مؤثری در کاهش اضطراب و استرس ناشی از شیوع این بیماری داشته باشد و هم عامل مهمی در آگاهی بخشی، معنویت افزایی و کمک به کاهش ابتلای هموطنان و شفای بیماران باشد؛ در ذیل نظرات و توصیه‌های  از علمای شاخص مشهد در گفت و گو با خبرنگار رسا را می‌خوانید.

 

 

توسل و تضرع به درگاه احدیت در کنار رعایت بهداشت و دستورات پزشکی

بی‌توجهی به عوامل شیوع بیماری، حق‌الناس است

به دنبال شیوع ویروس کرونا و درگیر شدن مشهد و استان با این بیماری، آیت‌الله علم‌الهدی در قالب پیامی تلویزیونی، نکاتی را خطاب به مردم شریف مشهد، استان و کشور بیان کرد که متن این پیام به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
با عرض التجاء و تضرع به درگاه حضرت احدیت

امیدواریم خداوند متعال عافیت را برای همه مردم و همه مسلمانان جهان مخصوصاً شیعیان اهل‌بیت (علیه‌السلام) به‌خصوص مردم ایثارگر و به پا خواسته انقلابی ما کاملاً تأمین نماید.

بسیاری از اساتید بزرگوار جهادگرانه روز و شب در مقام مهار کردن این ویروس ناشناخته خطرناک، بذل مصائی جمیله خودشان را دارند، فداکاری می‌کنند و از تمام آسایش، آرامش و خانواده جدا شدند؛ با کمال اخلاص، از این جهادگری‌های جامعه پزشکی استانمان و عمدتاً ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی تشکر می‌کنم.

بی‌توجهی به شیوع بیماری، حق‌الناس است
اگر من حرکتی انجام دادم که به‌عنوان عامل انتقالی ویروس را از یک فرد مبتلا به یک فرد غیر مبتلا برسانم، من معصیت خدا را انجام دادم و این حق‌الناس است و باید این را در درگاه خدا جواب بدهم؛ باید تمام مجامع دینی و مذهبی خودمان را بر اساس این حقیقتی که افراد متخصص و موضوع شناس اعلام کردند و بر این اساس فتوای رهبری نیز وجود دارد، باید همه اجتماعات و برنامه‌هایمان را با این وضع تنظیم کنیم.

در مسئله زیارت و حرم توجه داشته باشیم که وجود امام هشتم (علیه‌السلام) یک روح ولایی مطلقه الهیه است که بر همه هستی و وجود و شئون جامعه ما احاطه دارند، وجود مقدس امام، امام زنده است، امام در قبرش نیست، در ضریحش هم نیست که بگوییم امام در شبکه‌های ضریح محدود و محصور است، حالا اگر به این شبکه‌های ضریح نرسیدیم، به امام نرسیدیم!

 

توسل و تضرع به درگاه احدیت در کنار رعایت بهداشت و دستورات پزشکی

عاجزانه از مردم تقاضا دارم دستورات پزشکی و بهداشت فردی را رعایت کنند

آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی از علمای بزرگ خراسان و استاد عالی حوزه علمیه با بیان سخنی از امام حسن عسکری(ع) مبنی بر اینکه «ما دوستان و محبان مان را از خطرات بسیار حفظ می‌کنیم» گفت: تمام امورات جهان خلقت در دست حضرت مهدی(عج) است و بدون شک دعای ایشان شامل حال مردم ولایت مدار کشور ایران خواهد شد چرا که این بزرگوران ناظر بر زندگی محبان خویش هستند.

استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: عاجزانه از مردم تقاضا دارم دستورات پزشکی و بهداشت فردی را رعایت کنند و با توجه به اعتقادشان به ولایت اهل بیت(ع)، توسل‌شان به حضرت حجت ارواحنا فدا را قطع نکنند چراکه که طبق اعتقادات و تعالیم دینی، دعای خیر اهل بیت(ع) در درگاه خداوند متعال مستجاب است.

وی در ادامه مردم را به خواندن 7 آیه مشهور منقول از آیت‌الله خوانساری از فرمایشات امیرمؤمنان علی(ع) سفارش کرد که برای دفع بلا توصیه شده و آن آیات عبارتند از 51 سوره توبه، 107 سوره یونس،6 سوره هود، 60 عنکوبت، 2 سوره فاطر، 38 سوره زمر، 129 سوره توبه که طبق توصیه اگر روزی یک مرتبه بعد نماز صبح قرائت شود، انشاءلله رفع خطر و بلا خواهد شد.

دنیای اسباب و مسببات

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه بیان داشت: بلاخره گاه گاهی خداوند اراده اش بر این تعلق می گیرد که یک بیماری را در یک نقطه خاصی یا در همه دنیا ایجاد کند که شاید بنده های خدا به سوی خدا بازگشت کنند و دست ابتهال به درگاه او دراز کنند.

وی افزود: این مسئله یک بیماری است و دنیا هم دنیای اسباب و مسببات است خداوند متعال اراده اش بر این قرار گرفته به وسیله اسباب، مسببات ایجاد شود. یکی از این اسباب بیماری، همین ویروس کرونا است که منتشر شده و سبب آن هم همین آثار بدی است که همگی شاهد آن هستیم.

آیت الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: بنابراین برای دفاع در مقابل این سبب و مسبب راه هایی را خدای متعال قرار داده که به وسیله اطبای نازنین ما و متعهدین از پزشکان اعلام شده است از این رو باید به گفته های آنها ترتیب اثر بدیم و حساب کنیم که این ها ابزاری برای عدم انتشار و محافظت افراد به ویژه مسلمانان و شیعیان در مقابل این بیماری خطرناک است.

استاد عالی حوزه علمیه مشهد بیان داشت: فوق همه اینها باز اراده خداست می تواند همانطور که سبب را ایجاد کرده آثار را از روی این سبب بردارد که این هم با توجه پیدا کردن به ذات حق متعال و توسل به وسیله ائمه هدی المعصومین میسر می شود چرا که باب الله و واسطه فیض بین بشر و حق تعال هستند.

وی افزود: اینها اگر از خدا بخواهند مسلما خواسته آنها رد نمی شود و دعای آنها مستجاب می شود بنابراین ما مسلمانها و شیعیان که چنین ابزاری خدا در اختیارمان قرار داده  که ائمه هدی معصومین هستند باید به درگاه آنها متوسل شویم و بخواهیم از خداوند بخواهند بلا را از شیعیان و بلکه از مردم مسلمان کشورما برطرف کنند.

 

 

توسل و تضرع به درگاه احدیت در کنار رعایت بهداشت و دستورات پزشکی

نسبت به حفظ سلامت زائران خود را مسئول می‌دانیم

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی طی بیاناتی در جمع خدام بارگاه منور رضوی با اشاره به لغو سفر رهبر معظم انقلاب به مشهد و سخنرانی روز اول سال ٩٩ در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: رهبری معظم انقلاب چه در دوران ریاست جمهوری و چه در دوران رهبری هرسال به مشهد مشرف می‌شوند و یکی از مهمترین سخنرانی‌های سال را در روز نخست فروردین انجام می‌دهند، اما امسال معظم له این سخنرانی و سفر را لغو کردند. بزرگان ما روضه هایشان را در این ایام تعطیل کردند. همه این ها عمق نگاه بزرگان به توصیه های بهداشتی در شرایط موجود را می رساند.

وی اظهار کرد: دعا و تضرع به درگاه الهی جای خود اما وظیفه‌ای که خداوند بر دوش ما قرار داده در جای خود محفوظ است و از ما سلب مسئولیت نمی‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه شرایط فعلی حرم مطهر شبهاتی را برای برخی از افراد بوجود آورده است، ابراز کرد: این شبهات بایستی توسط مبلغان دینی ما پاسخ داده شود و از مجموعه های فرهنگی و تبلیغی آستان قدس هم خواستیم تا تلاش خود را در رفع شبهات دینی مردم مضاعف کنند.

وی با بیان اینکه عده ای سوال می کنند چرا حرم مطهر را ضدعفونی می‌کنید، افزود: همانگونه که در تطهیر حرم مطهر در برابر خون یا نجاست وظیفه داریم، در مقابل ضدعفونی کردن حرم مطهر برای حفظ سلامت مردم و رعایت مسائل بهداشتی نیز وظیفه شرعی داریم و این‌ها چیزی نیست که از قداست و بزرگی حضرات معصومین علیهم‌السلام کم کند، ما باید باورهایمان را اصلاح کنیم.

وی گفت: ما این اعتقاد را داریم که امام رضا علیه‌السلام اگر عنایت کنند، به اذن الله می‌توانند بیماران را شفا دهند، این اعتقاد و باور قلبی ماست و در این بارگاه ‌مطهر بارها این عنایات را با چشم مشاهده کرده‌ایم. اما اعتقاد و باور مان یک چیز است و وظیفه‌مان در برابر مسائل طبیعی چیز دیگری است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه اگر ما کوتاهی کردیم و کسی به خاطر کوتاهی ما در حرم مطهر آسیب دید روز قیامت باید پاسخگو باشیم. عنوان کرد: بنای حضرات معصومین علیهم‌السلام بر نقض سنت‌های الهی نیست و می‌خواهند قوانین عالم طبیعت اجرا شود و رهبر معظم انقلاب نیز بر همه ما تکلیف کردند که مسائل پیشگیرانه و اصول بهداشتی باید رعایت شود و این خود حسنه است.

وی با بیان اینکه حفظ سلامت زائران را اولویت این شرایط می دانیم، بیان کرد: ما هیچ تصمیم شخصی و فردی نخواهیم گرفت؛ امیدواریم کار به آنجا نرسد اما مگر بستن حرم مطهر کار آسانی است؟ باید جوانب مختلف را سنجید لذا بدانید در این حوزه ما تصمیم شخصی و فردی نخواهیم گرفت.

 

 

توسل و تضرع به درگاه احدیت در کنار رعایت بهداشت و دستورات پزشکی

تاکید جدی بر دعا و نیایش با خداوند

 آیت‌الله سیدحسن مرتضوی شاهرودی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و استاد سطح خارج حوزه پیرامون شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن در اجتماعات مذهبی در کشورمان به خاطره‌ای از امام خمینی(ره) اشاره کرد که ایشان یک سال به خاطر مبارزه و مخالفت با شاه و حکومت پهلوی چراغانی نیمه شعبان را منع کرد.

وی افزود: عده ای گفتند چنین تصمیمی سبب کم رونق شدن مراسم جشن میلاد امام زمان(عج) می شود امام پاسخ دادند ما برای خدا و دفاع از دین این کار را انجام دادیم، اگر یک سال کمرنگ باشد، خدای متعال چنان در سال‌های آینده بیشتر و گسترده‌تر این جشن را فراهم کند که فوق تصور ما باشد که همین اتفاق هم افتاد.

وی در ادامه ضمن سفارش به توجه نسبت به توصیه‎های بهداشتی، خواستار رعایت آن دستورات در منزل، محل کار و دیگر فعالیت‌های مردم شد وتاکید جدی بر دعا و نیایش و تضرع به درگاه احدیت کرد.

 

 

 

توسل و تضرع به درگاه احدیت در کنار رعایت بهداشت و دستورات پزشکی

سنت ها و مشیت الهی در کنار تکلیف انسانی

آیت الله سید جعفر سیدان، استاد عالی حوزه علمیه خراسان رعایت بهداشت و دستورات پزشکی را تا آنجا مهم دانست که متخصص موثق بیماری اگر کافر هم باشد عمل به دستوراتش لازم است. بنابراین به مردم در خصوص پیشگیری از این بیماری هشدار بدهید و آنها را تشویق کنید تا مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: تاکید دین اسلام بر رعایت بهداشت فردی و میزان احادیث و روایات در این خصوص شگفت انگیز است. احکام اسلامی از جمله غسل و وضو نیز ریشه‌اش همین رعایت بهداشت است. بنابراین همه باید بهداشت فردی را در همه شرایط رعایت کنند به خصوص در شرایط استثنائی که در آن حضور داریم.

وی افزود: رعایت بهداشت در همه مکان‌ها به خصوص در اماکن مقدسه، نیز یک عمل عقلانی و دینی است.

آیت الله سیدان بیان داشت: دعا و نیایش را فراموش نکنید خداوند در قرآن کریم می فرماید: «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ» بگو اگر دعایتان نباشد پروردگارم به شما ارج و منزلتی ننهد. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که در پاسخ به اینکه قرائت قرآن مهمتر است یا دعا کردن ، حضرت فرمودند دعا کردن و سپس به همین آیه سوره فرقان استناد کردند.

وی با اشاره به آیه «وَمَآ أَرْسَلْنَا فِى قَرْیَةٍ مِّن نَّبِىٍّ إِلَّآ أَخَذْنَآ أَهْلَهَا بِالْبَأْسَآءِ وَ الضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ» گفت: بعضی از این ابتلائات به خاطر این است که مردم به درگاه خداوند تضرع کنند چون صلاح مردم در تضرع است. عقل، نقل و تجربه نشان می‌دهد که دعا در این موقعیت اهمیت بالایی دارد.

استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: خداوند سنت‌هایی دارد که گاها این سنت‌ها را با معجزه می‌شکند، و ما چون نمی دانیم که مشیت الهی چیست باید به تکلیف‌مان عمل کنیم. در خصوص این ویروس هم نمی‌دانیم خداوند اراده معجزه کرده یا نه! بنابراین تکلیف داریم طبق دستورات پزشکان عمل کنیم.

وی افزود: بر اساس آنچه گفتیم در این شرایط تکلیف ما رعایت بهداشت و در کنار آن تضرع به درگاه الهی است.

 

 

توسل و تضرع به درگاه احدیت در کنار رعایت بهداشت و دستورات پزشکی

رعایت بهداشت و دستورات پزشکی الویت مردم باشد

آیت الله رجبعلی رضازاده، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و استاد خارج فقه و اصول در واکنش به  بیماری مسری کرونا گفت: توجه به مسائل بهداشتی و پزشکی باید در اولویت مردم قرار گیرد و در صورت ابتلاء به این بیماری برای درمان و جلوگیری از شیوع آن اقدامات و دستورات متخصصین امر که همان پزشکان باشند لازم است.

وی خواستار توسل به ائمه به خصوص حضرت رضا(ع) شد تا شر این بلا از سر مردم رفع شود.

انتهای پیام
captcha