کتاب‌های خواندنی درباره حضرت علی‌اکبر(ع)
کد خبر: 3889295
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴

کتاب‌های خواندنی درباره حضرت علی‌اکبر(ع)

سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) فرصت مناسبی برای شناخت بیشتر آن حضرت است که از طریق مطالعه می‌توان به این امر دست یافت.

کتاب‌های خواندنی درباره حضرت علی‌اکبر (ع)به گزارش ایکنا، حضرت علی اکبر(ع) فرزند بزرگ اباعبدالله الحسین(ع) یازدهم شعبان سال ۴۳ قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. درباره شخصیت ایشان در کتاب‌های دینی آمده است که وی جوانی خوش‌چهره، زیبا، خوش‌زبان و دلیر و از جهت سیرت و خلق و خوی، شبیه‌ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) بود و شجاعت و رزمندگی را از جدشان علی‌بن ابی طالب(ع) به ارث برده و جامع کمالات و محاسن بود. مطالعه کتاب‌هایی درباره وی فرصتی برای شناخت بیشتر حضرت علی اکبر(ع) است و در این راستا آثار ذیل معرفی می‌شود.

«پدر، عشق و پسر»

اثری از سیدمهدی شجاعی است که در آن فراز‌هایی از زندگی حضرت علی‌اکبر(ع) به تصویر کشیده می‌شود. وقایع از زاویه اول شخص و از زبان اسب آن حضرت «عقاب» روایت می‌شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی‌مره مادر گرامی حضرت علی‌اکبر(ع) است. فصول کتاب با عنوان «مجلس» نامگذاری شده و داستان متشکل از ۱۰ بخش است که در هر مجلس، عقاب با زبانی عاطفی و دلنشین، صحنه‌ای از زندگی آن حضرت را روایت می‌کند و مجالس پایانی، به شهادت حضرتش در کربلا اختصاص دارد.

هر برش از زندگی حضرت که در مجالس ده‌گانه نمایانده می‌شود، در انتهای هر مجلس به گونه‌ای به واقعه کربلا مربوط و منتسب می‌شود و بدین ترتیب، تمام مجالس رنگ عاشورایی خود را حفظ می‌کند. داستان از چگونگی رسیدن عقاب به حضرت علی‌اکبر(ع) شروع می‌شود و مجلس دوم تصویری از ولادت آن حضرت ارائه می‌دهد. مجالس بعدی به ماجرا‌های پیشنهاد امان از سوی سپاه عمر سعد به حضرت، سقایت ایشان برای اهل خیام قبل از حضرت عباس، صحنه‌های پوشاندن لباس رزم و راهی کردنشان به میدان از سوی امام و … در انتهای کتاب، منابعی که نکات تاریخی از آن‌ها استخراج و در متن داستان پرورانده شده، آمده است.

این کتاب که به همت انتشارات کتاب نیستان روانه بازار نشر شده، مخاطب با خواندن آن لحظاتی زیبا و عاشورایی را تجربه خواهد کرد.

بدرقه جان

کتاب «بدرقه جان، سیری در زندگانی حضرت علی اکبر علیه السلام» از سوی واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران در ۹۴ صفحه گردآوری و در شمارگان دو هزار جلد، از سوی این انتشارات منتشر شده است. این اثر به واکاوی ولادت تا فضایل و کرامات حضرت علی اکبر(ع) در قالبی ساده و شیوا می‌پردازد. مباحثی مانند ولادت حضرت علی اکبر(ع)، کنیه‌های و القاب حضرت(ع)، دیدگاه‌های مورخان درباره مادر حضرت علی اکبر، پسر امام حسین(ع) در جریان واقعه کربلا و همچنین شباهت‌های حضرت علی اکبر(ع) به رسول خدا(ص) در این اثر بررسی شده‌اند. یکی از مباحث مهم این کتاب درباره واقعه روز عاشورا است، همچنین فصاحت و بلاغت آن حضرت در روز عاشورا در این کتاب بررسی و تشریح شده است.

یوسف لیلی

این کتاب را که با زیر عنوان «مروری بر احوالات حضرت علی اکبر» منتشر شده، محمدرضا راضی به رشته تحریر درآورده و انتشارات «سپید برگ» نیز آن را در ۱۲۸ صفحه منتشر کرده است. این کتاب از ولادت حضرت علی اکبر(ع) شروع می‌شود و پس از شرح شهادت و مدفن وی به ویژگی‌های شخصیتی ایشان می‌رسد. بخش اعظمی از کتاب هم به شرح واقعه کربلا و ماجرا‌های مربوط به ایشان اختصاص دارد.

حضرت علی اکبر از ولادت تا شهادت

این کتاب که اثر مشترک آقایان «سعید و لطیف راشدی» است، شامل ۳۵ موضوع از زندگانی سراسر برکت حضرت علی اکبر(ع) است که نشر «پیام علمدار» آن را روانه بازار کرده است. این اثر مروری بر زندگانی، فضایل و کرامات «علی‏ اکبر (ع)» و شهادت اوست. در این نوشتار ابتدا گوشه‌‏هایی از زندگانی، القاب، کنیه‏‌ها، نسب و فضایل اخلاقی علی‌‏اکبر مطرح شده و پس از آن برخی از ویژگی‎های آن حضرت مانند بلاغت، شجاعت، بخشندگی، تواضع، صبر، علم، فضیلت زیارت و مدایح و مراثی مربوط به علی‏‌اکبر بیان شده است. در بخش دیگری از کتاب، نگارنده به رشادت‎های علی‏اکبر در «کربلا» اشاره کرده و نحوه شهادت و جنگ کردن ایشان را توصیف می‌کند و حالات و مقامات وی را در شب و روز عاشورا به تصویر می‌‏کشد.

علی اکبر (ع)؛ بهترین الگوی جوانان

کتاب «علی اکبر(ع)؛ الگوی جوانان» نوشته حجت الاسلام جواد محدثی است که از سوی مؤسسه «بوستان کتاب» منتشر و روانه بازار نشر شد. این اثر که یازدهمین کتاب از مجموعه کتاب‌های «آشنایی با اسوه ها» به حساب می‌آید، درصدد است با معرفی چهره‌های برجسته تاریخ صدر اسلام، جوانان را با الگو‌های کمال و خودسازی آشنا کند. در این اثر، با چهره با صلابت و ایمان حضرت علی اکبر (ع) آشنا می‌شویم که صحنه کربلا جلوه گاه رشادت و فداکاری او در راه حق و جهاد و شهادت در راه دین خدا بود و از آن شهید رشید، اسوه‌ای برای همه جوانان مسلمان به وجود آورد. جوان و الگو، فرزند یقین، دودمان پاک، فضایل و مکارم، در کنار پدر، در شب عاشورا، عاشورا؛ روز حماسه، شهادت، مدفن و مزار، از زبان شاعران، عناوین سرفصل‌های کتاب حاضر را تشکیل می‌دهند.

آینه محمد(ص)

بر اساس روایات معتبر حضرت علی اکبر(ع) شبیه‌ترین مردم به رسول خدا(ص) بوده است. مجموعه حاضر فراز‌هایی از زندگی این بزرگوار را از میلاد تا شهادت در کربلا را بیان می‌دارد. این زندگینامه مختصر در ۴۰ عنوان تقسیم شده و تقریباً هر صفحه با عنوان جدید آغاز می‌شود. غالب مطالب مربوط به حضور در کربلا و واقعه عاشوراست.

انتهای پیام
captcha