جهش تولید نیازمند اصلاح نظام بانکی و بهبود وضعیت کارگران است
کد خبر: 3889822
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
مبشری‌عارف:

جهش تولید نیازمند اصلاح نظام بانکی و بهبود وضعیت کارگران است

استاد فقه‌الاقتصاد با اشاره به اهمیت بهبود معیشت کارگران، اظهار کرد: برای جهش تولید نیازمند اصلاح نظام بانکی هستیم و سیستم بانکی با تمام تشیکلات فعلی آن می‌تواند به تولید خدمت کند؛ به شرطی‌ که زیرساخت‌ها‌ی آن را مجلس و شورای نگهبان فراهم کنند.

مبشری عارف استاد فقه الاقتصاد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مبشری‌ عارف، استاد فقه‌الاقتصاد، پژوهشگر اقتصاد اسلامی و عضو اول شورای دبیرخانه مجمع اساتید استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره سال جهش تولید و اولویت‌های اقتصادی سال جاری پرداخت و گفت: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید نامگذاری شده است، باید دولت و به ویژه مجلس جدید دست به دست هم دهند و با نظارت دقیق شورای نگهبان، چند راهبرد اساسی را در دستور کار خود قرار دهند.


بیشتر بخوانید:


اهمیت شناخت موضوع برای موفقیت برنامه‌های اقتصادی

وی درباره نقش شورای نگهبان در بهبود وضعیت اقتصادی کشور ادامه داد: علت تأکید بر اهمیت نظارت دقیق شورای نگهبان این است که گاهی اوقات، برخی از مسائل در مجلس مطرح می‌شود اما چون کارشناسی موضوع مسئله‌ای بسیار دقیق محسوب می‌شود، ممکن است در فیلتر شورای نگهبان با اما و اگر مواجه شود. اگر امسال مسائل اقتصادی کشور براساس تشخیص موضوع یعنی نگاه به خروجی آن باشد، می‌تواند به رفع خیلی از مشکلات امیدوار بود.

مبشری‌عارف با اشاره به اهمیت شناخت موضوع برای موفقیت در مسائل اقتصادی، یادآور شد: به تعبیر صاحب جواهر «كل شیء تضمّن غرض اصل مشروعية الحكم يحكم ببطلانه» در واقع ما خروجی موضوع را نگاه می‌کنیم و اگر نقض غرض ایجاد شود، می‌گوییم اصل حکم باطل است و باید به فرآیند استنباط مراجعه کنیم. دلیل اشاره به این موضوع این است که بسیاری از مصیبت‌هایی که برای ما در مسائل اقتصادی ایجاد می‌شود به علت نشناختن موضوع است.

پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت کارگران

این استاد فقه‌الاقتصاد تأکید کرد: مقام معظم رهبری جمله معروفی دارند که «ما قبلاً اصلاً نمی‌دانستیم پول چیست؟ و به همین دلیل ممکن بود بسیاری از فتاوا به صورت اشتباه گفته شود». لذا چون موضوع را به درستی نشناخته‌ایم همین موضوع باعث می‌شود اقتصاد رشد نکند و دچار رکود شود. برای کنترل تورم، گام اول آن است که از پایین به بالا و از بدنه جامعه بین شغل‌ها و کالاهای ضروری و براساس قدرت خریدی که مردم می‌توانند داشته باشند توازن ایجاد کنیم؛ یعنی برعکس عمل و در یک جلسه بررسی نکنیم که حقوق کارگر چقدر است؟ چراکه این حقوق یک اعتبار است.

فقرزدایی یکی از وظایف اصلی مسئولان است لذا اگر نسبت به فقرا اقدامات لازم صورت گیرد و مشاغل لازم برای آنها فراهم شود دیگر کسی نمی تواند طبقه ضعیف را به استثمار و استضعاف بگیرد. در این صورت کسب و کار هم تعطیل نخواهد شد

پژوهشگر اقتصاد اسلامی یادآور شد: لذا باید نیازسنجی کنیم که آیا کارگر همیشه باید کارگر باشد؟ آیا الان کد ملی کارگران را داریم؟ آیا قرار است این شخص تا ابد کارگری کند. همین سبد حمایتی را که قرار است پرداخت شود پس از وارد کردن کد ملی از شما چند مشخصه دیگر هم می‌خواهد که از جمله آنها شماره پلاک ماشین است. اگر بیش از یک منزل داشته باشید شامل حال شما نمی‌شود.

لزوم اصلاح نظام بانکی در راستای جهش تولید

مبشری‌عارف با اشاره به اهمیت بهبود وضعیت زندگی و معیشت کارگران بیان کرد: همچنین گردش حساب شما مشخص است لذا با نظارت آنلاین، بسیاری از کارگران می‌توانند از این فقر و استضعاف نجات پیدا کنند. قرار نیست یک کارگر حتماً سی سال کارگر باشد. کدام دین یا مکتب این را گفته است؟ لذا می‌توانیم نیازسنجی کنیم و اگر یک نفر به مدت ده سال کارگر بوده است بررسی کنیم که آیا مسکن و ماشین دارد یا خیر؟ سپس پول اعتباری و اعطای کالایی برای وی در نظر بگیرم.

وی گفت: اگر می‌خواهیم در عرصه اقتصادی الگو شویم باید دست از تقلید از سایر کشورها برداریم. شارع، ملاک واجبات و محرمات را گفته است و همین‌ها را می‌توانیم در مسائل روز، از جمله مسائل اقتصادی پیاده کنیم. از سوی دیگر برای جهش تولید نیازمند اصلاح نظام بانکی هم هستیم. سیستم بانکی با تمام تشیکلات فعلی آن می‌تواند به خدمت تولید در بیاید؛ به شرطی‌که زیرساخت‌ها‌ی آن توسط مجلس و شورای نگهبان فراهم شود.

وظایف نظام بانکی در قبال طبقه مستضعف

استاد فقه‌الاقتصاد با اشاره به نقش شبکه بانکی در کاهش فقر در جامعه، تأکید کرد: اگر قرار است نظام بانکی اصلاح شود با بند و تبصره میسر نخواهد شد. بارها بیان شده که آن چیزی که اهمیت دارد خروجی فعالیت‌ها است. ما از بانک مرکزی خروجی فعالیت را می‌خواهیم. بانک مرکزی کد ملی همه صاحب حساب‌ها، میزان درآمد و وام و تسهیلات آنها را در اختیار دارد لذا می‌تواند در راستای بهبود وضعیت معیشت جامعه و فقرزدایی گام بردارد.

مبشری‌عارف در پایان گفت: بارها تأکید شده است که فقرزدایی یکی از وظایف اصلی مسئولان است. لذا اگر برای فقرا اقدامات لازم صورت گیرد و مشاغل لازم برای آنها فراهم شود، دیگر کسی نمی‌تواند طبقه ضعیف را به استثمار و استضعاف بگیرد. در این صورت کسب و کار هم تعطیل نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha