ضرورت فعال‌ کردن پلکانی حوزه اقتصاد با رعایت اصول بهداشتی / آمریکا به‌ دنبال تداوم فشار حداکثری بر ایران است
کد خبر: 3889932
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۴
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم تأکید کرد:

ضرورت فعال‌ کردن پلکانی حوزه اقتصاد با رعایت اصول بهداشتی / آمریکا به‌ دنبال تداوم فشار حداکثری بر ایران است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بدون تردید در این وضعیت سلامت مردم اولویت دارد، گفت: در همین شرایط می‌توان با رعایت تمهیدات و اصول بهداشتی فعالیت‌های اقتصادی را به شکل پلکانی آغاز و از ظرفیت فضای مجازی برای فعالیت‌های اقتصادی استفاده حداکثری کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاد دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ارزیابی خود از سیاست دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای پیشبرد همزمان «اقتصاد» و «سلامت» و امکان عملی پیشبرد آن با کمترین هزینه گفت: بدون تردید تأمین و حفظ سلامت مردم در اولویت است، اما در همین شرایط می‌توان فعالیت‌های اقتصادی را همزمان با حفظ اصول بهداشتی دنبال کرد.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: برای نمونه اگر کارخانجات با سه شیفت کار می‌کنند می‌توان با حفظ سه شیفت تعداد شاغلان و کارگران را کاهش داد تا فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود و افراد تجمع نکنند.

انتقال بخشی از اقتصاد به فضای مجازی

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم اظهار کرد:‌ از طرفی در وضعیت کرونایی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارها را می‌توان از طریق فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطاتی اینترنتی انجام داد و آن فعالیت‌هایی که از این طریق قابل انجام است باید این‌گونه عمل کنند و این وضعیت موجب می‌شود که بخشی از اقتصاد کشور از فضای واقعی به فضای مجازی منتقل شود که یکی از مهم‌ترین آنها خریدهای مردم از طریق تماس تلفنی یا سفارش‌های اینترنتی است و کسب و کارها به این روش تا حداکثر ممکن حفظ می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: در این شرایط آنچه مهم است انجام فرایند تولید و ذخیره کالاست تا مردم وقتی وضعیت بهبود پیدا کرد راحت‌تر بتوانند خرید کالای مورد نیاز خود را انجام دهند و این امر مستلزم فعال شدن پلکانی حوزه اقتصاد و کسب‌وکارهاست. لذا با رعایت اصول بهداشتی می‌توان فعالیت‌های اقتصادی را تا جای ممکن آغاز و فعال کرد.

انسانیت برای آمریکایی‌ها معنایی ندارد

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم درباره تلاش دولت برای رفع تحریم‌ها در این وضعیت و امکان تن دادن آمریکا به لغو تحریم‌ها گفت: دولت در این زمینه تلاش‌های خود را انجام داده است و نامه‌نگاری‌ها و رایزنی‌ها با سایر دولت‌ها در این باره انجام شده و رئیس مجلس نیز با رؤسای مجالس سایر کشورها از جمله غیرمتعهدها و کشورهای اسلامی برای کاهش یا لغو تحریم‌های آمریکا رایزنی و گفت‌وگو کرده است.

وی یادآور شد: لذا تلاش‌های لازم از سوی مقامات کشور انجام شده اما واقعیت آن است که معیار انسانیت برای دولت آمریکا معنایی ندارد و در این وضعیت هم به دنبال آن است که فشار حداکثری را بر ایران حفظ کند و مانع از شکسته شدن این فضا از سوی سایر کشورها شود.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) در تشریح کارشکنی‌های آمریکا برای جلوگیری از ارسال کمک به ایران گفت: صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده بود که در وضعیت کرونا می‌تواند به کشورها تا 50 میلیارد دلار تسهیلات بدهد که ایران هم براساس حق خود و اینکه از بنیانگذاران و سهامداران صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است و تاکنون نیز از حق خود استفاده نکرده بود، تقاضای تسهیلات 5 میلیارد دلاری کرد که به دلیل سهم تعیین‌کننده آمریکا در صندوق بین‌المللی پول فعلاً این تسهیلات به ایران پرداخت نشده و به نوعی آمریکا ارائه این وام به ایران را وتو کرده است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha