نگهداری قرآن منسوب به امام علی(ع) در کتابخانه ملی انگلیس
کد خبر: 3891089
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱

نگهداری قرآن منسوب به امام علی(ع) در کتابخانه ملی انگلیس

کتابخانه ملی انگلیس از مهم‌ترین مراکز پژوهشی در جهان است که 150 میلیون اثر متنوع به زبان‌های مختلف در آن نگهداری می‌شود و قرآن منسوب به امام علی(ع) یکی از این آثار است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روزنامه «الخلیج» امارات، آثار موجود در این کتابخانه که به شکل دیجیتال و مکتوب است، تنوع زیادی دارد و شامل کتاب، نسخ خطی، نقاشی، مجلات، روزنامه، فایل‌های صوتی و تصویری، نقشه، تمبر و اختراعات است.

کتابخانه ملی انگلیس(کتابخانه بریتانیا) حدود 14 میلیون کتاب و نسخ خطی و آثار تاریخی در خود جای داده است که قدمت قدیمی‌ترین آن به 2 هزار سال پیش از میلاد مسیح(ع) می‌رسد.

کتب دینی یهودیت، مسیحیت و اسلام به‌ویژه نسخ خطی تورات، انجیل و قرآن و کتبی با موضوع آموزه‌های ادیان و علوم دینی از دیگر آثار موجود در این موزه است و قرآنی کوفی منسوب به امام علی(ع) نیز در این مکان نگهداری می‌شود.

نسخ خطی قرآن نوشته شده روی پوست آهو، کتب خطی فلسفه و منطق، بلاغت و صرف و نحو عربی و نسخه‌ای از کتاب «هزار و یک شب» نیز در این مجموعه قابل دسترس است و در آرشیو کتابخانه تصاویری از مکه مربوط به سال 1907 میلادی و مسجدالحرام و خیمه‌های اطرف آن در ایام حج و عمره، تصاویری گویای نحوه رفتن به مکه در گذشته با وسایل حمل و نقل ساده و ابتدایی یافت می‌شود.

کتابخانه ملی انگلیس در سال 2013 طرح پیشرفته حفظ محتوای دیجیتال ملی در اینترنت را با هدف مستندسازی فرهنگ و تاریخ این کشور در دستور کار قرار داد و همچنین با امضای قراردادی با شرکت گوگل در سال 2011 به کاربران اینترنت این اجازه را داد که به‌صورت رایگان از 250 هزار اثر موجود در این کتابخانه به‌صورت آنلاین بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha