استفاده از ظرفیت معادن؛ از ارکان اقتصاد مقاومتی / معادن راکد لرستان احیا شود
کد خبر: 3891770
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵

استفاده از ظرفیت معادن؛ از ارکان اقتصاد مقاومتی / معادن راکد لرستان احیا شود

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که ۲۸ درصد سنگ‌های تزئینی کشور و سه درصد سنگ‌های تزئینی جهان در این استان وجود دارد، گفت: با وجود این‌که یکی‌از ارکان اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت معادن است؛ اما بسیاری از معادن استان راکد هستند.

ببه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد سه‌شنبه، 26 فروردین‌ماه در کارگروهی که با هدف بررسی وضعیت اشتغالزایی در عرصه‌های کشاورزی، دامپروری، صنایع مرتبط این دو حوزه و همچنین سنگ‌های تزئینی لرستان برگزار شد، در سخنانی با بیان این‌که راه‌ برون‌رفت از معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در استان است، اظهار کرد: استفاده از خرد جمعی، علم، آگاهی و درایت کارشناسان در این رابطه ضروری است.

وی با تأکید بر اولویت‌بندی راهکارها و همچنین اجرایی کردن آن‌ها در استان، گفت: این هیئت‌های اندیشه‌ورز باید متشکل از نخبگان، صاحب‌نظران و … باشند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر این‌که ادارات و دستگاه‌های اجرایی را برای ایجاد این هیئت‌های اندیشه‌ورز در استان دسته‌بندی و مشخص کرده‌ایم، ادامه داد: این هیئت‌های اندیشه‌ورز باید شکل بگیرند و مسائل و مشکلات استان باید در آن‌ها مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرند کمااینکه این هیئت‌ها کمیته‌های زیر مجموعه و دبیر مشخص خواهند داشت.

حجت‌الاسلام شاهرخی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف، افزود: با این وجود نرخ بیکاری لرستان در پاییز ۹۸، ۱۳.۸ بوده و این در حالی‌است این نرخ در کشور ۱۰.۶ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: رتبه لرستان در نرخ مشارکت‌های اقتصادی ۲۵ در کشور بوده است، سهم بخش صنعت و معدن استان از نرم کشوری پایین‌تر است، نرخ تورم در لرستان به هر ترتیبی که حساب کنیم یا دوم و یا سوم در کشور است، رتبه کسب و کار لرستان در فصل تابستان سال گذشته ۲۲ در کشور بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان، ادامه داد: معادن زیادی در استان لرستان وجود دارد که راکد هستند و این در حالی‌است که یکی‌از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی این بوده که خود را از اتکا به نفت خارج کنیم و یکی‌از ارکان این امر بحث استفاده از ظرفیت معادن است.

حجت‌الاسلام شاهرخی با تأکید بر این‌که ۲۸ درصد سنگ‌های تزئینی کشور و سه درصد سنگ‌های تزئینی جهان در لرستان وجود دارد، تصریح کرد: با این وجود، مسئله و مشکل عمده ما بیکاری جوانان و وضعیت معیشت طبقات ضعیف مردم است.

وی با اشاره به رونق و جهش تولید در استان لرستان و این‌که در این صورت شاهد ایجاد اشتغال پایدار در لرستان خواهیم بود، افزود: دستگاه‌های اجرایی استان به‌مثابه وزیر هستند و استاندار نیز به‌مثابه رئیس‌جمهور است و بنابراین مسئولیت متوجه آن‌هاست؛ لذا باید مشخص باشد که مدیران دستگاه‌های اجرایی استان چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات لرستان دارند.

شاهرخی با تاکید بر پیشرفت معنوی، مادی، امنیت، رفاه، رفع آسیب‌های اجتماعی و… در لرستان، گفت: نیاز استان لرستان یک اقتصاد قوی است و این امر نیز با مدیرانی محقق می‌شود که جهادی باشند.

وی با اشاره به این‌که مدیران اقتصادی، صنعتی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشاورزی و … باید در راستای برنامه ششم توسعه اعلام کنند که در سال ۹۹ چند درصد از نرخ بیکاری استان را کاهش می‌دهند، گفت: همچنین مدیران فرهنگی، اجتماعی و آموزشی نیز باید برنامه‌های خود را در این رابطه اعلام کنند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان همچنین از وضعیت عمران شهری مرکز لرستان انتقاد کرد و گفت: بقیه شهرهای استان نیز طبیعتاً وضعیتی بهتر از این ندارند.

حجت‌الاسلام شاهرخی در ادامه با اشاره به قطع درختان در سطح شهر، تاکید کرد: این امر باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، بیان کرد: هر جا که مدیریت‌ها کارآمد بودند، توکل به خدا داشتند و پُرتحرک و با نشاط بودند کارها جلو رفت و هر جایی که مسئولی ضعیف، ناامید، غیر انقلابی و بی تحرک بود، یا کار متوقف شده و یا از مسیر خود منحرف شد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان، تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی کارهای ارزشمندی در کشور و استان لرستان انجام داده، اما این به‌معنای توقف نیست و باید از منابع ملی برای پیشرفت استان با استفاده از ظرفیت نمایندگان استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha