فلسفه بلا، تضرع است
کد خبر: 3891830
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵

فلسفه بلا، تضرع است

مدرس حوزه و دانشگاه سیستان‌وبلوچستان گفت: فلسفه بلا، تضرع است؛ باید باور کنیم که همه کاره خداست، باید یقین کنیم که بدون اراده او، هیچ قدرتی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد؛ فرصتی است تا قدر نعمت‌ها را بدانیم و برای به دست آوردن دوباره آن‌ها، تضرع کنیم.

حجت‌الاسلام محسن محمودی، مدرس حوزه و دانشگاه سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: وقتی یک مسئله پیش می‌آید، از زوایای مختلف می‌توان به آن نگاه کرد، بحران کرونا نیز ابعاد مختلف دارد و اگر نگاه ما توحیدی باشد، می‌توان آن را از این زاویه نگریست.

وی ادامه داد: اگر کرونا را یک بلا بدانیم، این سؤال پیش می‌آید که اساساً خداوند چرا بلا می‌فرستد؟ اگرچه اعمال خود انسان‌ها سبب شده تا ویروس کرونا گسترش پیدا کند، اما ممکن است بگوییم که خدا می‌توانست جلوی آن را بگیرد.

این مدرس حوزه بیان کرد: نزول بلا جنبه‌های مختلف دارد و باید بدانیم که خداوند ابداً به کسی ظلم نمی‌کند «وَ ما ظَلَمُونا»؛ بنابراین اگر خداشناسی ما درست باشد، می‌بینیم که معمولاً در خود بلا هم یک نعمت و رحمت نهفته است.

وی افزود: خداوند در سوره مبارکه اعراف، آیه 94 می‌فرماید «وَ ما أَرْسَلْنا في‏ قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ؛ ما هیچ پیغمبری را در قریه‌ای نفرستادیم، جز آنکه مردم آن قریه را به سختی و بیماری دچار کردیم تا شاید تضرع و زاری کنند».

محمودی ادامه داد: فلسفه بلا، تضرع است؛ باید باور کنیم که همه کاره خداست، باید یقین کنیم که بدون اراده او، هیچ قدرتی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد؛ فرصتی است تا قدر نعمت‌ها را بدانیم و برای به دست آوردن دوباره آن‌ها، تضرع کنیم.

وی گفت: قاعده بر این است که ما قدر داشته‌های خود را نمی‌دانیم و همین سبب غفلت ما می‌شود؛ در شبانه‌روز هزاران بار نفس می‌کشیم، اما متوجه این نعمت نیستیم، در حالی که یک بیمار تنفسی قدر این نعمت را خیلی خوب می‌داند؛ کسی که به کرونا مبتلا شده، قدر نفس کشیدن را می‌داند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: در آیه 95 سوره اعراف خداوند می‌فرماید «ثُمَّ بَدَّلْنَا مَكَانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ» سپس آن سختی‌ها را به خوشی و آسایش تبدیل می‌کنیم؛ اگر بندگان متوجه خداوند شوند و با حالت تضرع، استغفار کنند، برای خدا کاری ندارد که بلا را دفع کند.

وی افزود: این گرفتاری‌ها برای این است که ما دعا کنیم، به دلیل نعمت‌هایی که به ما رسیده شکرگزار باشیم، به فطرت انسانی خود برگردیم و غرور ما بشکند. ببینید یک ویروس چند گرمی، توانسته دنیایی را بهم بریزد و کشورهایی که در اوج توسعه و پیشرفت هستند، از مهار آن عاجز شده‌اند.

محمودی اضافه کرد: بحران کرونا در درجه اول، غرور بشر را شکست و منیت‌ها را از بین برد؛ این مشکلات موجب می‌شود تا دل‌ها بیشتر متوجه ذات اقدس الهی شود و اگر با چنین احساس کوچک بودنی، تضرع کنیم، قطعاً رحمت خدا شامل حال ما خواهد شد.

انتهای پیام
captcha