کد خبر: 3891954
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
آیت‌الله هادوی تهرانی مطرح کرد:

آفت زندگی ماشینی در کم‌توجهی به پدیده‌های آفرینش

استاد حوزه علمیه گفت: این روزها در شهرها و سرزمین‌های صنعتی ظلمت و تاریکی شب چندان به چشم نمی‌آید و بخشی از حقایقی که بشر می‌توانست با چشم سر کشف کند، در پرتو زندگی ماشینی امروز از میان رفته است.

آفت زندگی ماشینی در کم توجهی به پدیده‌های آفرینشبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز، 27 فروردین‌ماه در تفسیر سوره ضحی با بیان اینکه این سوره هم مانند سور دیگر جز توبه با بسم‌الله شروع می‌شود، گفت: در اینکه «بسم‌الله» جزئی از سوره‌ها در غیر سوره حمد هست یا نه اختلاف وجود دارد.

وی افزود: برخی از اهل سنت آن را جزئی از سوره می‌دانند و اکثریت شیعه هم همین موضوع را قائلند و برخی شیعیان هم معتقدند که بسمله جزء سوره نیست. بنده معتقدم که جزء سوره است، ولی در شماره‌گذاری همین شماره‌گذاری مرسوم را تبعیت می‌کنیم.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه این سوره با دو قسم شروع شده است، اظهار کرد: به تعبیر علامه طباطبایی ضحی امتداد روز و گسترش خورشید است؛ یعنی زمانی که نور خورشید بالا آمده و بر سرزمین‌ها می‌تابد.

وی با اشاره به آیه دوم یعنی «وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى»، افزود: سجو الیل هم به معنای سکون شب و نهایت تاریکی شب است که البته این روزها در شهرها و سرزمین‌های صنعتی این موضوع قابل رویت نیست و ظلمت و تاریکی شب چندان به چشم نمی‌آید و بخشی از حقایقی که بشر می‌توانست با چشم سر کشف کند و با عالم رابطه برقرار کند، در پرتو زندگی ماشینی امروز از میان رفته است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند در این قسم می‌خواهد به موضوعی کاملاً حسی اشاره کند، اضافه کرد: قسم به بلندای خورشید و شدت نور آن خورده، همچنین به نهایت ظلمت شب تا انسان را به حقایق اطراف خود توجه و عنایت دهد که انسان به قدرت خدا متوجه شود.

وی افزود: خداوند برای اینکه انسان متوجه توحید ربوبی شود، این دو قَسَم را در این سوره یاد کرده البته در سوره‌های متعدد دیگر هم به پدیده‌های طبیعی و آفرینش قسم یاده کرده است. در آیه سوم «مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى» هم فرموده که قسم به این دو پدیده که ای پیامبر خدا تو را رها نکرده و دشمنی با تو ندارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: البته ما چون هر روز پدیده‌های اطراف خود را می‌بینیم، برایمان عادی شده‌اند، ولی اگر ذره‌ای توجه پیدا کنیم(که برخی علوم جدید این زمینه را فراهم کرده است) خواهیم دید که پیچیدگی آفرینش و حرکت زمین و خورشید و ارتباط کرات منظومه شمسی که سر سوزنی از کل عالم کیهانی هم نیست، چقدر عجیب است.

هادوی تهرانی بیان کرد: برخی ستاره‌ها ممکن است میلیون‌ها سال قبل از بین رفته باشند و نوری که ما از آن‌ها می‌بینیم، انفجاری است که میلیون‌ها سال قبل رخ داده است. در این آیات، قرآن تأکید دارد که نیازی نیست شما سراغ فلسفه و کلام و مباحث علمی پیچیده، برای اثبات خدا بروید، بلکه نشانه‌های فراوانی در همین روز و شب و آسمان و ستاره‌ها و خورشید و ماه برای اثبات خدا وجود دارد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: بنابراین کسانی که سری در علوم جدید مانند فیزیک و شیمی و نجوم دارند و باز در وجود خدا در تردید هستند، مصداق صم بکم عمی... و لایعقلون هستند؛ و تأکید می‌کنم که تعبیر لایعقلون، فحش و ناسزا نیست، بلکه بیان یک واقعیتی است.

مراد از کفلین در آیه 28 حدید

هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره حدید به آیه 28 اشاره کرد و گفت: در ذیل این آیه، «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ»؛ علامه طباطبایی دو اجر یعنی کفلین را معطوف به ایمان مومنان به انبیاء قبل پیامبر و ایمان به خود پیامبر اسلام ذکر کرده است.

وی افزود: ما معتقدیم که چون آیه قبل در مورد مومنان مسیحی یعنی کسانی است که در دوره قبل از اسلام به عیسی(ع) معتقد بودند، در آیه 28 خطاب به آنان تأکید شده که تقوا داشته باشید و به این پیامبر(ص) یعنی حضرت محمد هم ایمان بیاورید و اگر ایمان بیاورید، دو اجر خواهید داشت؛ یکی اجر به خاطر ایمان قبل اسلام و دیگری ایمان بعد از اسلام.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: اگر این مطلب درست باشد، به تفسیر ابن عباس که مرحوم طبرسی گفته بود، نزدیک خواهیم شد(یکی اجر به خاطر ایمان به انبیاء قبل از پیامبر و دیگری اجر ایمان به حضرت محمد(ص) است که این قول را علامه طباطبایی با کمی تغییر در عبارت بیان کرده است.) بنابراین آیه خطاب به مومنان عیسوی است، ولی فقط مخاطبش آنان نیستند، بلکه به همه پیروان ادیان هم می‌تواند تطبیق شود.

استاد حوزه افزود: بنابراین چون سیاق در آیه 27 مربوط به مومنان عیسوی و نه مومنان مسلمان است، آیه 28 هم مرتبط با همان آیه گذشته است.

انتهای پیام
captcha