از ابتکار کرونایی فیسبوک تا پیشتازی مسلمانان آمریکا در مقابله با کووید19
کد خبر: 3892066
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
نوآمدهای کرونایی در جهان؛

از ابتکار کرونایی فیسبوک تا پیشتازی مسلمانان آمریکا در مقابله با کووید19

بحران جهانی کرونا همچنان مسأله اول جهان است و تلاش برای مقابله با آن در کشورهای مختلف روز به روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد؛ در حالی که دبیرکل سازمان ملل خواستار همکاری کشورهای جهان برای ساخت واکسن کرونا شده، شرکت فیسبوک از ابتکار جدیدی برای کمک به بیماران کووید19 خبر داده است. در همین حال، مسلمانان آمریکا برای مقابله با این بیماری اقدامات تازه‌ای را آغاز کرده‌اند.

از ابتکار کرونایی فیسبوک تا پیشتازی مسلمانان آمریکا در مقابله با کووید19به گزارش ایکنا؛ ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.
شیوع این ویروس همچنان مسأله اول کشورهای جهان است. در ادامه آخرین تحولات در این زمینه را بررسی می‌کنیم:
 
ابتکار تازه فیسبوک
 
در صفحه شخصی خود اعلام کرد این شرکت قصد دارد با همکاری گروهی از محققان دانشگاه استانفورد آمریکا دستگاه تنفس مصنوعی جدید و ارزان‌قیمتی را برای بیماران کرونا بسازد.

وی افزود: این اقدام از چند هفته قبل آغاز شده و می‌تواند گام مهمی در حل مشکل کمبود دستگاه‌های تنفس مصنوعی باشد.
از ابتکار کرونایی فیسبوک تا پیشتازی مسلمانان آمریکا در کمک به مقابله با کرونا

وخامت اوضاع در هند

وزارت بهداشت هند اعلام کرد که در یک روز اخیر ۹۰۰ مورد جدید ابتلای به ویروس کرونا را شناسایی کرده است. همچنین از مجموع 12 هزار و 800 مورد مبتلای ثبت شده،تاکنون ۴۱۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
 
طبق اعلام مقامات هندی در این کشور ۱۰ هزار و ۴۷۷ نفر تحت درمان قرار دارند و هزار و 488 نفر هم بهبود یافته‌اند.

ناریندرا مودی، نخست‌وزیر هند اعلام کرد که قانون منع آمد و شد در این کشور سه هفته دیگر تمدید شده است.

هم‌زمان با شیوع کرونا در هند، پلیس این کشور رهبر گروه اسلامی «جماعت تبلیغ» را به سبب برگزاری گردهمایی در زمان قرنطینه، به «اقدام به قتل» متهم کرد. مقامات دهلی نو مدعی شدند پروتوکل‌های قرنطینه در این محل رعایت نمی‌شد و این بی‌توجهی‌ها اقدام مجرمانه است.
 
اندونزی نگران اوج شیوع

ویکو آدیساسمیتو، مشاور دولت اندونزی در مبارزه با کرونا اعلام کرد ممکن است این کشور در اوایل ماه آینده میلادی شاهد اوج شیوع کرونا باشد. وی پیش‌بینی کرد مبتلایان کرونا در این کشور به 95 هزار نفر برسد.
 
تا روز چهارشنبه 5 هزار و 136 نفر در این کشور مبتلا به کرونا شده و 469 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

محروم کردن فلسطینیان از آزمایش کرونا

منابع محلی در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه اظهار داشتند که یک درمانگاه در خیابان سیلوان در بیت‌المقدس شرقی شامگاه سه‌شنبه پس از یورش نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی تعطیل شد و چهار فعال فلسطینی نیز بازداشت شدند.

گفته می‌شود این درمانگاه محلی بود که مردم فلسطین در آن تحت آزمایش کووید -۱۹ قرار می‌گرفتند؛ این در حالی است که پلیس اسرائیل هیچ‌گونه توضیحی برای این یورش ناگهانی خود ارائه نکرده است.

لغو ضیافت افطاری ماه رمضان در مسجد النبی(ص)
 
مسؤولان مسجد النبی(ص) اعلام کردند در راستای اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از شیوع کرونا، خدمات ارائه افطاری در ماه مبارک رمضان متوقف شده است.
 
پیش از این وزارت امور اسلامی عربستان اعلام کرده بود که تعلیق برگزاری نماز جماعت در ماه مبارک رمضان در مساجد این کشور ادامه خواهد داشت.

وزارت کشور عربستان نیز اعلام کرده است ممنوعیت تردد که از سه هفته پیش با افزایش شیوع کرونا اجرا شد، از روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت و این وزارتخانه تدابیر لازم در این زمینه را اتخاذ خواهد کرد. در عربستان تاکنون ۷۹ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
از ابتکار کرونایی فیسبوک تا پیشتازی مسلمانان آمریکا در کمک به مقابله با کرونا

اعزام متخصصان چینی به قرقیزستان 

 «نوربالات اوسنبایف» معاون وزیر بهداشت قرقیزستان از آغاز همکاری پزشکان این کشور با متخصصان چینی در جهت مبارزه با ویروس کرونا  خبر داد.
وی گفت: قرار است 15 ویروس‌شناس چینی برای مبارزه با گسترش ویروس کرونا وارد قرقیزستان شوند.

این مقام تصریح کرد: مقامات دفتر بین‌المللی وزارت بهداشت و نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در «بیشکک» برای پذیرایی و همکاری با متخصصان چینی آماده هستند.

اوسنبایف افزود: کارشناسان چینی در شمال و جنوب قرقیزستان به درمان بیماری کووید کمک خواهند کرد.

بر اساس اطلاعات اخیر وزارت بهداشت قرقیزستان تاکنون 466 مورد کرونا در این کشور ثبت شده و 5 نفر فوت کرده‌اند.
از ابتکار کرونایی فیسبوک تا پیشتازی مسلمانان آمریکا در کمک به مقابله با کرونا

کره جنوبی، موفق در کاهش روند ابتلا

ستاد کنترل و مبارزه با ویروس کرونا در کره جنوبی اعلام کرد که در ۲۴ ساعت اخیر ۴ نفر به خاطر ویروس کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند تا شمار قربانیان به ۲۲۹ نفر افزایش پیدا کند.

در این گزارش آمده است که ۲۲ مورد دیگر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ شناسایی شده است تا شمار مبتلایان هم به ۱۰ هزار و ۶۱۳ نفر افزایش پیدا کند.
 
این برای چهارمین روز پیاپی است که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کره جنوبی کمتر از ۳۰ نفر است تا ثابت شود که کره‌ای‌ها در مسیر چین قدم برمی‌دارند و به خوبی توانسته‌اند ویروس را مهار کنند.
 
ترامپ مدعی پشت سر گذاشتن اوج کرونا

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با استناد به برخی داده‌ها مدعی شد که موارد ابتلای جدید به کرونا در سرتاسر این کشور به نقطه اوج خود رسیده است و وعده داد که روز پنج شنبه دستورالعمل‌های لازم برای بازگشایی کسب و کارها در آمریکا را اعلام می‌کند.

این ادعای ترامپ در حالی مطرح می‌شود که گزارش «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری» در آمریکا نشان می‌دهد که از دوم آوریل، موارد جدید ابتلا به کرونا در آمریکا روند نزولی داشته اما در عین حال تأکید کرده که این داده ها ممکن است ناقص باشند.

گفتنی است که تاکنون 632 هزار و 878 مورد ابتلا به کووید 19 در آمریکا تأیید شده است که از میان آنها 27 هزار و 850 نفر جان خود را از دست داده‌اند؛ تقریباً یک سوم این جان‌باختگان به شهر نیویورک تعلق دارد.

پیشتازی مسلمانان آمریکا در مقابله با کرونا

مسلمانان در سراسر آمریکا، بعد از هرچه بیشتر شدن وخامت اوضاع شیوع ویروس کووید۱۹ در این کشور و ناتوانی دولت فدرال ایالات متحده در رفع مشکلات مردم، دست به کار شده و برای کادر درمانی این کشور ماسک و لباس‌های محافظتی تهیه می‌کنند.

به نوشته وبگاه «میدل‌ایست آی»، نمونه‌ای از این کمک‌ها، اقدام اخیر مؤسسه «مرکز اسلامی سینسیناتی بزرگ» در پاسخ به درخواست یک متخصص زنان‌ و زایمان در این شهر برای ساخت ماسک بهداشتی است.

از ابتکار کرونایی فیسبوک تا پیشتازی مسلمانان آمریکا در مقابله با کووید19 

درخواست دبیرکل سازمان ملل برای  همکاری جهانی
 
آنتونیو گوترش از کشورهای جهان خواست تمام تلاش خود را معطوف به تولید یک واکسن برای درمان بیماری کرونا کنند. وی اظهار امیدواری کرد این واکسن تا پایان سال جاری میلادی تولید شود.
از ابتکار کرونایی فیسبوک تا پیشتازی مسلمانان آمریکا در کمک به مقابله با کرونا
 
گسترش وضعیت فوق العاده در ژاپن
 
خبرگزاری کیودوی ژاپن اعلام کرد شینزو آبه نخست‌وزیر در سراسر این کشور حالت فوق‌العاده اعلام خواهد کرد. هفته گذشته دولت ژاپن در هفت استان این کشور حالت فوق العاده اعلام کرده بود.
 
نگرانی از اثرات روانی درازمدت کرونا

امروز همچنین شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد متخصصان آمریکایی خواستار آغاز فوری تحقیقات درباره آسیب‌های روانی و مغزی کرونا بر مبتلایان این بیماری شدند.

در مقاله‌ای که در مجله روان‌درمانی لنست منتشر شده محققان خواستار پایش سلامت روانی مبتلایان، به عنوان بخشی از روند مقابله با کرونا شدند.

انتهای پیام
captcha