از هشدار سازمان ملل به کشورهای آفریقایی تا تلاش دانشمندان برای درمان کرونا
کد خبر: 3892218
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
نوآمدهای کرونایی در جهان؛

از هشدار سازمان ملل به کشورهای آفریقایی تا تلاش دانشمندان برای درمان کرونا

افزایش قربانیان کرونا در مناطق مختلف جهان، تصمیم برای بسته ماندن مسجدالاقصی در ماه رمضان، نگرانی سازمان ملل از شیوع کووید-19 در آفریقا، واکنش چین به ادعای مخفی‌کاری و تلاش دانشمندان برای درمان کرونا از مهم‌ترین تحولاتی است که در شبانه‌روز گذشته تیترهای اصلی رسانه‌ها را تشکیل داده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ این روزها شیوع ویروس کرونا موسوم به کووید-19 در حالی ادامه دارد که کشورهای جهان برای مقابله این ویروس با مسائل مختلفی مواجه هستند. ویروسی که پیشرفته‌ترین کشورها را نیز درگیر کرده و آنها را با بحرانی چالش برانگیز و غیرمنتظره روبرو ساخته است. در گزارش زیر نگاهی داریم به آخرین تحولات پیرامون ویروس کرونا که رسانه‌های جهان به آن پرداخته‌اند.

افزایش شمار مبتلایان در افغانستان

براساس گزارش وزارت بهداشت افغانستان، طی 24 ساعت گذشته 66 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور مشاهده شده و آمار کل مبتلایان به 906 نفر رسیده است.

طی شبانه‌روز گذشته 26 تن در کابل، 15 تن در کندهار، 6 تن در بلخ، 5 تن در کندز، 5 تن در هرات، 4 تن در هلمند، 3 تن در لغمان، یک تن در ننگرهار و یک مورد دیگر نیز در کنر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
 
از هشدار سازمان ملل به کشورهای آفریقایی تا تلاش دانشمندان برای درمان کرونا
تاکنون 30 نفر نیز بر اثر این ویروس در افغانستان جان خود را از دست داده و 99 تن از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

مسجدالاقصی در ماه رمضان بسته می‌ماند

شورای اوقاف اسلامی قدس وابسته به وزارت اوقاف اردن طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مسجدالاقصی واقع در قدس اشغالی در چارچوب تدابیر اتخاذ شده جهت پیشگیری از ویروس کرونا در ماه رمضان به روی نمازگزاران بسته خواهد ماند.

براساس این بیانیه، تصمیم مذکور در پی توصیه‌های پزشکی و فتوای صادر شده برای مقابله با ویروس کرونا گرفته شده است. اداره اوقاف اسلامی قدس در 22 مارس سال جاری میلادی درهای ورودی مسجدالاقصی و مسجد قبه الصخره و مصلاهای آن را بست.
 
از هشدار سازمان ملل به کشورهای آفریقایی تا تلاش دانشمندان برای درمان کرونا
این نخستین بار است که حرم شریف واقع در قدس اشغالی در ماه رمضان به روی نمازگزاران بسته خواهد بود.

احتمال مرگ صد‌ها هزار نفر در آفریقا

کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا (UNECA) طی گزارشی در رابطه با تاثیرات شیوع کووید-19 بر زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم در کشورهای آفریقایی هشدار داد که در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم ممکن است دست‌کم 300 هزار الی 3.3 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دهند.

براساس این گزارش، حتی اگر شیوع این بیماری تحت کنترل قرار بگیرد، مشاهده تبعات اقتصادی آن در این کشورها اجتناب ناپذیر است. 56 درصد از ساکنان کلان‌شهرها در کشورهای آفریقایی در پرجمعیت‌ترین و فقیرترین مناطق این شهرها به سر می‌برند. فقط 34 درصد از ساکنان این شهرها از امکانات شست و شوی دست با آب و صابون برخوردار هستند.

از هشدار سازمان ملل به کشورهای آفریقایی تا تلاش دانشمندان برای درمان کرونا
طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آفریقا (Africa CDC) تاکنون در سراسر این قاره 18 هزار و 333 مورد ابتلا به کووید-19 ثبت شده و 962 نفر نیز بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

کرونا در سرزمین‌های اشغالی

طبق اعلام وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، در 24 ساعت گذشته 264 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا مشاهده شده و شمار افراد مبتلا به این ویروس به 12 هزار و 855 نفر افزایش یافته است.

بر این اساس، تاکنون 148 نفر بر اثر کرونا فوت کرده و 2967 بیمار نیز بهبود یافته‌اند.

سیر صعودی کرونا در اروپا

شمار افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا در آلمان جان خود را از دست داده‌اند با افزایش 289 قربانی طی 24 ساعت گذشته به 4 هزار و 93 نفر رسید. همچنین با ثبت 3 هزار و 382 مورد جدید ابتلا به کرونا، شمار کل مبتلایان به این ویروس در آلمان به 138 هزار و 135 نفر افزایش یافت.

در اسپانیا با جان باختن 585 نفر در شبانه روز گذشته تعداد قربانیان کرونا به 19 هزار و 715 نفر تن افزایش یافت. تعداد کل مبتلایان ویروس کرونا در بلژیک نیز به 36 هزار و 138 نفر و شمار قربانیان آن نیز به ۵۱۶۳ نفر رسیده است.

اداره فدرال بهداشت عمومی سوئیس نیز گزارش داد از روز گذشته تا کنون ۲۹۳ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا ثبت شده است. بر اساس آمار زنده‌ای که روی وبگاه «تریبون دو ژنو» قرار گرفته، تعداد کل موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور به 26 هزار و 629 نفر افزایش پیدا کرده است. همچنین با جان باختن ۳۵ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری، تعداد کل قربانیان آن در سوئیس به ۱۲۸۶ نفر رسیده است.
 
از هشدار سازمان ملل به کشورهای آفریقایی تا تلاش دانشمندان برای درمان کرونا
بر اساس آخرین آمار تعداد قربانیان کرونا از ۲۲ هزار نفر و تعداد مبتلایان نیز از ۱۶۹ هزار نفر گذشته است. آمار قربانیان کووید-۱۹ در انگلستان نیز با فوت ۸۴۷ تن دیگر طی ۲۴ ساعت اخیر به ۱۴ هزار و ۵۷۶ نفر رسیده است.
 
آمریکا در صدر کشورهای مبتلا به کرونا

دانشگاه جان هاپکینز آمریکا 16 آوریل اعلام کرد که با فوت 4 هزار و 931 بیمار دیگر طی شبانه‌روز گذشته تعداد قربانیان به 30 هزار و 990 نفر رسیده است.

همچنین شمار مبتلایان به این ویروس نیز طی 24 ساعت گذشته با ثبت ابتلای 30 هزار و 48 نفر به 639 هزار 733 نفر افزایش یافته است. اگرچه این رقم به سرعت در حال افزایش است.

آخرین آمار کرونا در کشورهای عربی

بر اساس اعلام وزارتخانه‌های بهداشت 15 کشورعربی، طی روز گذشته 38 نفر بر اثر ویروس کرونا فوت کرده و 2218 مورد جدید ابتلا به این ویروس ثبت شده است.

در مصر 13 تن بر اثر کرونا فوت کرده و 168 مورد جدید ابتلا به این ویروس مشاهده شده است. همچنین وزارت بهداشت الجزایر اعلام کرد که طی روز گذشته 12 نفر بر اثر کرونا جان باخته و 108 مورد جدید ابتلا ثبت شده است. بنا به اعلام وزارت بهداشت عربستان سعودی نیز طی 24 ساعت گذشته 4 نفر بر اثر کرونا فوت کرده و 518 مورد جدید ابتلا به این ویروس شناسایی شده است.

وزارت بهداشت مراکش نیز از جان‌باختن 3 نفر بر اثر کرونا و ابتلای 249 مورد جدید خبر می‌دهد. در تونس نیز طی شب گذشته 2 نفر بر اثر کرونا جان باخته و 42 مورد جدید ابتلا به این بیماری ثبت شده است.

بنا به اعلام وزارت بهداشت امارات متحده عربی طی 24 ساعت گذشته 2 نفر بر اثر کرونا فوت کرده و 460 مورد جدید ابتلا به این ویروس شناسایی و بنابر اعلام وزارت بهداشت عراق در این کشور یک نفر بر اثر کرونا فوت کرده و 19 مورد جدید ثبت شده است.

در سودان یک نفر بر اثر کرونا فوت کرده و مورد جدید ابتلا در این کشور مشاهده نشده است. وزارت بهداشت قطر گزارش داد که 392 مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شده است. در کویت 119 و در عمان نیز 109 نفر دیگر به ویروس کرونا در این کشور مبتلا شده‌اند.

در بحرین 27 و در لبنان 5، در اردن و فلسطین نیز هر کدام یک مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور شناسایی شده است.

واکنش چین به ادعای مخفی‌کاری

دولت چین روز جمعه هرگونه مخفی‌کاری از سوی این کشور درخصوص ارائه آمار مربوط به فوت و ابتلا به ویروس کرونا را رد کرد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: بازبینی در آمار مربوط به شهر «ووهان»، نتیجه بررسی‌های انجام شده جهت اطمینان از دقت و صحت شمار مبتلایان و قربانیان بود و چنین بازبینی‌هایی در کشورهای مختلف نیز امری عادی است.

مقامات بهداشتی ووهان روز گذشته مجموع شمار مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در این شهر را ۳۸۶۹ نفر اعلام کردند که حدود ۵۰ درصد بیشتر از آمار اعلام شده پیشین است.
 
از هشدار سازمان ملل به کشورهای آفریقایی تا تلاش دانشمندان برای درمان کرونا

«جانز ساورز» رئیس پیشین سرویس اطلاعات مخفی انگلیس (MI6) روز چهارشنبه مدعی شده بود که چین ویروس کرونا را از غرب مخفی کرده و از اینکه مقصر همه‌گیری این بیماری در جهان است، طفره می‌رود.

کرونا در روسیه

شمار مبتلایان ویروس کرونا در روسیه رو به افزایش است و نهادهای درمانی از مردم می‌خواهند که بیشتر به محدودیت‌ها و قوانین پیشگیرانه توجه کنند. مسئولان درمانی روسیه و با ارائه آمار جدیدی از روند بیماری کووید-۱۹ در کشور خود، اعلام کردند که شمار مبتلایان در این کشورها از ۳۰ هزار نفر فراتر رفته است.

شمار کل مبتلایان ویروس کرونا در روسیه به 32 هزار و 7 نفر و تعداد کل جان باختگان به ۲۷۳ تن افزایش پیدا کرده است. نهادهای درمانی روسیه تا کنون نزدیک به ۱.۷۱ میلیون تست ابتلا به این بیماری در سراسر این کشور انجام داده‌اند.

همکاری 150 محقق برای درمان کرونا

محققان در دانشگاه ادینبرو اسکاتلند پروژه آزمایش داروهای فعلی و داروهای آزمایشی برای کشف درمان ویروس کرونا را آغاز کرده اند.

در همین راستا گروهی متشکل از ۱۵۰ محقق «مرکز تحقیقات التهاب» این دانشگاه با یکدیگر همکاری می‌کنند تا پیش از کشف واکسن، درمان‌های جدیدی برای ویروس کرونا بیابند.
 
از هشدار سازمان ملل به کشورهای آفریقایی تا تلاش دانشمندان برای درمان کرونا
این پروژه STOPCOVID نام گرفته و روی التهابی تمرکز می‌کند که به طور مستقیم به جراحت ریه منجر می‌شود. جراحت ریه یکی از شدیدترین وجوه ابتلا به ویروس کرونا است. علاوه بر آن داروهای مختلفی برای متوقف کردن التهاب ناشی از کووید-۱۹ و تغییر مسیر عفونت استفاده می‌شود تا دیگر نیازی به ونتیلاتور نباشد.

گزارش از مرتضی کریمی

انتهای پیام
captcha