تعطیلی ظالمانه‌ترین تفریح بشر علیه حیوانات
کد خبر: 3892554
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹

تعطیلی ظالمانه‌ترین تفریح بشر علیه حیوانات

یک فعال حقوق حیوانات ضمن هشدار درباره شرایط محیط زیست پس از کرونا، گفت: با تجربه قرنطینه می‌توانیم نگاه بهتری به اسارتگاه‌های حیوانات داشته باشیم؛ دو ماه بدون باغ‌ وحش‌ها زندگی کرده‌ایم. پس می‌توان این مکان‌ها را تعطیل کرد.

سپهر سلیمی، فعال حقوق حیوانات و صاحب‌نظر در زمینه محیط زیست، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح تأثیر شیوع کرونا و قرنطینه حاصل از آن بر محیط زیست پرداخت و ضمن ابراز نگرانی شدید از تبعات زیست محیطی‌ای که مشکلات اقتصادی موجود پس از کنترل شیوع کرونا در جهان ایجاد خواهد کرد، گفت: اتفاقی که در اثر شیوع کرونا رخ داده و اجبار انسان‌ها به در خانه ماندن و خلوت شدن شهرها می‌تواند اتفاقی موقتی باشد. اگرچه به ظاهر خلوت شدن شهرها و طبیعت، کاهش آلودگی هوا و کم شدن گازهای گلخانه‌ای و فشاری که بر زمین تحمیل می‌شد خوب است ولی با توجه به تبعات اقتصادی کرونا، اگر انسان تجدید نظری در رفتارش نداشته باشد پس از کرونا فشار بیشتری بر زمین تحمیل خواهد شد، چرا که تجربه نشان داده هر زمان شرایط اقتصادی مردم مناسب نباشد و بیکاری گریبانگیر آنان شود، فشار بیشتری به محیط زیست وارد خواهند‌ کرد.

درک حس ظالمانه‌ترین تفریح بشر در قرنطینه

وی اظهار امیدواری کرد در کنار سختی‌هایی که شیوع کرونا بر مردم جهان تحمیل کرده است، شاهد تحول در ذهن و نگاه مردم به محیط زیست و حیوانات باشیم و تصریح کرد: اکنون مردم دنیا در خانه ماندن و قرنطینه را آگاهانه و برای حفظ جانشان تجربه می‌کنند و می‌دانند که این مسئله موقتی است. با این تجربه می‌توانیم نگاه بهتری به اسارتگاه‌های حیوانات داشته باشیم، جایی که حیوانات به اجبار و به صورت ابدی درگیر اسارت هستند. اسارتی که در آن نقشی نداشته‌اند، بسیاری از آنها را از طبیعت دزدیده و به ابزاری برای تفریح بشر در باغ وحش‌ها تبدیل کرده‌اند که بسیار ظالمانه است.

سلیمی ادامه داد: اکنون می‌توانیم تا حدودی درک کنیم که حیوانات چه زجری می‌کشند؛ البته ما در قرنطینه ابزارهای ارتباطی داریم اما حیواناتی را که در طبیعت چند 10 کیلومتر قلمرو داشتند را در قفس‌های چند متری نگهداری می‌کنیم؛ تنوع زیستی و غذایی را از این موجودات می‌گیریم و شرایط زیستی آنها را تغییر می‌دهیم. مجموعه این مسائل است که موجب شده همه باغ وحش‌های دنیا درگیر زوکوزیس Zoochosis یا روان‌پریشی حیوانات باشند که حاصل اسارت بلندمدت در مراکز نگهداری است.

کرونا ثابت کرد که بشر بدون باغ‌وحش هم می‌تواند زندگی کند

این فعال حقوق حیوانات با اشاره به اینکه در حال حاضر 70 مرکز نگهداری از حیوانات شامل باغ وحش، باغ پرندگان و باغ خزندگان در ایران وجود دارد، گفت: طی دو ماه اخیر و در پی شیوع کرونا این باغ‌وحش‌ها تعطیل بوده‌اند و اتفاق بدی برای انسان‌ها رخ نداده است، پس بدون باغ وحش هم می‌توان زندگی کرد. شاید برای بشری که هیچ تفریحی در گذشته نداشته، باغ وحش‌ها می‌توانست یک محل تفریح باشد اما اکنون در قرن حاضر ظالمانه‌ترین نوع تفریح تماشای اسارت حیوانات است.

 

کرونا ثابت کرد ظالمانه‌ترین تفریح بشر می‌تواند تعطیل شود

 

وی ابراز امیدواری کرد که کرونا تلنگری باشد برای اینکه به سمت تعطیلی باغ وحش‌ها برویم و ادامه داد: در بسیاری از این باغ وحش‌ها حیوانات در شرایط بدی نگهداری می‌شوند، علاوه بر این، اتفاقی که پشت پرده باغ وحش‌ها رخ می‌دهد قاچاق گونه‌های مختلف حیات وحش است. نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا باغ‌وحش‌ها به محلی برای دلالی گونه‌های مختلف حیوانی تبدیل و منجر به تخریب حیات وحش و انقراض گونه‌ها می‌شوند. باید در رفتارمان تجدید نظر کنیم و بدانیم که دوره باغ وحش‌ها به سر آمده است.

بلای کرونا در برابر بلای گرمایش زمین ناچیز است

سلیمی که قدیمی‌ترین وبلاگ حامی حیوانات در کشور را دارد، درس دیگر کرونا از جنبه زیستی را توجه به همه‌گیری بلاها در عصر حاضر دانست و گفت: درست است که کرونا بسیاری از ما را خانه‌نشین و یا عزادار کرده اما می‌تواند درس عبرتی برای همه بشریت باشد که اگر به قانون طبیعت پایبند نباشیم، طبیعت پاسخ ما را خواهد داد. آنچه کرونا بر سر بشریت آورده است در مقابل بلایی که گرمایش زمین بر سر بشر می‌آورد ناچیز است؛ بلایی که هیچ گروه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هیچ انسانی از تبعات آن در امان نیست.

وی اضافه کرد: آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای که در استرالیا و آمریکا رخ داد، سیل‌های ویرانگر مناطق مختلف دنیا، گرم و سرد شدن‌های غیر معمول هوا و ... همه نشانه‌های تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی است و همانطور که همه مردم و سیاست‌مداران دنیا برای کنترل شیوع کرونا بسیج و هم‌نظر شده‌اند، برای مقابله با بلای بزرگتر گرمایش زمین هم می‌توانیم بسیج شویم. باید بدانیم اگر گرمایش جهانی را دست گم گیریم با تبعات انسانی بیشتری مواجه خواهیم بود.

سلیمی با اشاره به حال خوب زمین در پی قرنطینه ناشی از کرونا، گفت: حال خوب کنونی زمین به این معنی است که می‌توانیم با اقدامات پیشگیرانه حال زمین را خوب کنیم و مانوری برای اتفاقات بزرگ‌تری باشد که شاید در آینده بر سر بشریت خواهد آمد.

وی یادآوری کرد: خوردن مورچه‌خواری به نام پانگولین در آن سوی دنیا باعث سرایت بیماری از حیوان به انسان و پس از آن همه‌گیری جهانی شد و این یعنی دیگر نمی‌توانیم هر حیوانی را خواستیم بکشیم و بخوریم و فکر کنیم که مصون هستیم. پیش از این نیز آنفولانزای پرندگان، آنفولانزای خوکی و دیگر بیماری‌هایی که مرتبط با حیوانات هستند، جان صدها هزار انسان را گرفت و باز هم می‌گیرد. انسان‌ها در سال 55 میلیارد مرغ و 75 میلیارد حیوان مزرعه‌ای را می‌خورند که علاوه بر تأثیراتی که پرورش این حیوانات بر گرمایش جهانی، تخریب خاک و مرتع‌ها و ... دارد، نشان می‌دهد که باید در غذاهایی که می‌خوریم تجدید نظر کنیم و غذاهایی که کمترین تعارض را با محیط زیست و حیوانات دارند را به رژیم غذایی خودمان وارد کنیم.

خطر بازارهای محلی فروش حیوانات اهلی و وحشی

این حامی حقوق حیوانان در پایان گفت: شیوع ویروس عالم‌گیری مثل کرونا قبلاً پیش‌بینی و مطرح شده بود که بیماری از حیوانات به انسان منتقل و باعث مرگ و میر انسان‌ها می‌شود. اگر قرار باشد بازارهای محلی فروش حیوانات اهلی و وحشی همچنان وجود داشته باشد باید همچنان منتظر شیوع بیماری‌هایی مانند کرونا باشیم و اگر عبرت نگیریم در آینده ممکن است خطرناک‌تر باشد؛ به خصوص اینکه علی‌رغم ادعاهای بشر در علم و تکنولوژی، شیوع کرونا نشان داد که در مواقع بحرانی انسان‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند و یک ویروس می‌تواند همه زمین را درگیر کند.

انتهای پیام
captcha