آمریکا تحریم‌ها را به زور تحمیل می‌کند، نه بر پایه قانون
کد خبر: 3892669
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
کارشناس هلندی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

آمریکا تحریم‌ها را به زور تحمیل می‌کند، نه بر پایه قانون

سندو هیرا، کارشناس و نویسنده هلندی تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران را در شرایط همه‌گیری کرونا نمونه‌ای از اشکال مختلف تروریسم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دانست و گفت: ایالات متحده تحریم‌ها را براساس زور تحمیل می‌کند، نه قانون یا اخلاق.

سندو هیرا (Sandew Hira)، فعال و نویسنده هلندی، دانش‌آموخته رشته اقتصاد در دانشگاه «اراسموس» در روتردام هلند است و هم‌اکنون مدیریت شبکه بین‌المللی استعمارستیزی (Decolonial International Network) را برعهده دارد. هیرا در سال ۱۹۸۲ نخستین کتاب خود را با موضوع مقابله علیه استعمار در کشور سورینام طی سال‌های ۱۶۳۰ تا ۱۹۴۰ منتشر کرد و تاکنون کتاب‌ها و مقالات بسیاری در زمینه تاریخ و استعمارستیزی نوشته است.
 
وی به سؤالات ایکنا درباره تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در شرایط مقابله با بحران کرونا پاسخ داد که متن آن را در ادامه می‌خوانید:
 

ایکنا ـ با توجه به شیوع بیماری کرونا، نظر شما درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران از دیدگاه حقوق بشری چیست؟

از نظر اخلاقی به‌ ویژه با در نظر گرفتن این فاجعه انسانی، تحریم‌ها مجازاتی غیرانسانی است. این اقدام به‌ طور خاص غیراخلاقی و غیرانسانی بودن نظام امپریالیستی آمریکا و به‌ طور کلی امپریالیسم غربی را نشان می‌دهد. از دیدگاه انسانی هر زمان که انسان با چنین خطری روبه‌رو می‌شود، وظیفه انسانی حکم می‌کند که انسان‌ها بدون توجه به نظام اجتماعی و سیاسی‌ای که در آن زندگی می‌کنند، به دیگران کمک کنند.

ایکنا ـ این تحریم‌ها را از نظر قوانین بین‌المللی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جهان سیستمی از قوانین عادلانه بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد. برای اینکه حقوق بین‌الملل به شکلی عادلانه عمل کند، باید یک مرجع سیاسی بین‌المللی برای اجرای این قوانین بر اساس اصول اخلاقی وجود داشته باشد. سازمان ملل یا دیگر نهاد‌های بین‌المللی دیگر فاقد این اقتدارند. بنابراین در عمل حقوق بین‌الملل به قانون جنگل تبدیل می‌شود که قوی‌ترین طرف، اراده خود را بر دیگری تحمیل می‌کند.
 
تحریم‌های ظالمانه آمریکا، نمونه‌ای از اشکال مختلف تروریسم است

 ایالات متحده، تحریم‌ها را براساس زور تحمیل می‌کند، نه قانونی بودن یا اخلاق. باید از خود بپرسیم که بشر تا کی می‌تواند در چنین جنگلی زندگی کند و چگونه می‌توانیم از وضعیت فعلی به سمت حاکمیت قوانین بین‌المللی برویم؟

ایکنا - برخی افراد تحریم‌ها را نوعی تروریسم پزشکی خوانده‌اند. نظر شما چیست؟

این فقط تروریسم پزشکی نیست، بلکه نمونه‌ای از تمام اشکال تروریسم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. آمریکا از ابزارهای اقتصادی و سیاسی و ممانعت از برآورده شدن نیازهای حیاتی کشور دیگری، برای ایجاد وحشت در مردم آن کشور استفاده می‌کند.
 
تحریم‌های ظالمانه آمریکا، نمونه‌ای از اشکال مختلف تروریسم است
 
همچنین، آمریکا از رسانه‌های بین‌المللی، که از ابزارهای مهم شکل‌دهنده افکار عمومی هستند، بهره می‌برد تا با جریان‌سازی، مجازات‌های ناعادلانه و غیراخلاقی را برای مردم توجیه کند.

ایکنا ـ موضع اتحادیه اروپا در واکنش به این تحریم‌های غیر انسانی را چگونه می‌بینید؟

اتحادیه اروپا موضع مستقلی ندارد. موضع این اتحادیه کاملاً با مواضع ارباب آمریکایی آنها همخوانی دارد. اگرچه هر از گاهی اقداماتی برای نشان دادن استقلال اتحادیه اروپا از آمریکا به چشم می‌خورد اما در نهایت آنها از آمریكایی‌ها تبعیت می‌کنند.
 
گفت‌و‌گو: محسن حدادی
انتهای پیام
captcha