از کشف عامل ابتلای بیشتر مردان به کرونا تا جایزه 200 هزار دلاری برای درمان
کد خبر: 3893255
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
نوآمدهای کرونا در جهان؛

از کشف عامل ابتلای بیشتر مردان به کرونا تا جایزه 200 هزار دلاری برای درمان

اخبار رسیده از کرونا حاکی است در حالی که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای جهان اسلام (آیسسکو) از اعطای جایزه ۲۰۰هزار دلاری به بهترین اقدام درمانی در مبارزه با کووید ۱۹ خبر داده، محققان آمریکایی ساختار پروتئین‌های اسپایک را که در ابتلا به کرونا ویروس تأثیرگذار است، به قطعات موسیقی تبدیل کرده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ آخرین اخبار رسیده درباره کرونا نشان می‌دهد سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای جهان اسلام (ICESCO) جایزه‌ای برای درمان این بیماری تعیین و اعلام کرده است: جایزه‌ای به مبلغ ۲۰۰ هزار دلار به گروه تحقیقاتی، فرد یا افرادی که معالجه مؤثر یا واکسن مبارزه با کرونا را ارائه دهند، اعطا خواهد کرد.

دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و محققان برای دریافت این جایزه باید دستاوردهای خود را همراه با اسناد و مدارک علمی مربوطه به زبان انگلیسی برای مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال کنند.

قرنطینه هزاران سرباز در روسیه

آمار مبتلایان به کرونا در روسیه با ۵ هزار و ۶۴۲ نفر افزایش نسبت به ۲۴ ساعت گذشته به رقم ۵۲ هزار و ۷۶۳ نفر رسید. این در حالی است که در همین بازه زمانی ۵۱ نفر نیز فوت کردند تا شمار قربانیان به ۴۵۶ نفر افزایش پیدا کند.

نوآمدهای کرونا در جهان؛ جایزه ۲۰۰هزار دلاری آیسسکو به بهترین اقدام درمانی در مبارزه با کرونا

اگرچه شیوع کرونا در روسیه در مقایسه با کشورهای اروپای غربی کمتر است؛ اما روند ابتلا در این کشور طی یک ماه اخیر به شدت سیر صعودی به خود گرفته است.

در اقدامی دیگر کشور روسیه هزاران سرباز را که در تمرینات رژه جشن روز پیروزی شرکت کرده بودند به دلیل آنکه در زمان تمرین، دستورالعمل رعایت فاصله اجتماعی برای جلوگیری از شیوع کرونا را رعایت نکرده بودند، قرنطینه کرد.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه این نظامیان که شمار آنها به ۱۵ هزار نفر می‌رسد، به پایگاه‌هایشان برگردانده شده‌اند تا در آنجا برای مدت دو هفته زیر نظر و در قرنطینه باشند.

این مراسم که هرساله در سالروز پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی در سال ۱۹۴۵ میلادی برگزار می‌شود، همیشه با رژه بزرگ نظامیان روس در میدان سرخ مسکو همراه است.

آمریکا

منابع آمریکایی اعلام کردند که روند افزایش مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این کشور همچنان رو به افزایش است.

نوآمدهای کرونا در جهان؛ جایزه ۲۰۰هزار دلاری آیسسکو به بهترین اقدام درمانی در مبارزه با کرونا

براساس این گزارش، با ثبت هزار و ۵۰۰ مورد جدید فوت ناشی از کرونا در آمریکا شمار فوتی‌ها به ۴۲ هزار نفر رسیده است. شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ نیز در آمریکا هم اکنون بیش از ۷۷۴ هزار نفر است.

تعلیق نماز جماعت در فیلیپین

«سیدامن پانگاروگان»، دبیرکل کمیسیون امور مسلمین گفت: به موجب بخشنامه مورخ ۱۸ آوریل سال جاری این کمیسیون که به توصیه شورای علمای فیلیپین و امامان مساجد و در راستای اجرای مقررات اعلامیه‌های شماره ۹۲۶ و ۹۲۹ ریاست جمهوری مبنی بر ممنوعیت برگزاری اجتماعات تهیه شده است، برپایی نمازهای جماعت در ایام ماه رمضان نیز به حالت تعلیق در می‌آیند.

نوآمدهای کرونا در جهان؛ جایزه ۲۰۰هزار دلاری آیسسکو به بهترین اقدام درمانی در مبارزه با کرونا

وی ادامه داد: با محدودیت‌های ایجاد شده به خاطر بیماری کووید ۱۹ برگزاری نمازهای جماعت شامل نماز تراویح که نماز ویژه شب‌های رمضان است در مساجد و یا خارج از خانه منع شده است. اما براساس گفته نامبرده، خانواده‌هایی که هیچ یک از آنان آثاری از بیماری ندارند، می‌توانند در منزل نماز جماعت به جای آورند.

دبیرکل امور مسلمین فیلیپین از مسلمانان و پیروان ادیان دیگر درخواست کرد برای خاتمه این ویروس فراگیر دعا کنند.

در همین راستا هوان آلونتو داتو راموس، سخنگوی کمیسیون امور مسلمین در فیلیپین گفت: با توجه به کمبود اعتبارات دولت برای کمک‌های اضطراری، کمیسیون امور مسلمین با دریافت بخشی از حقوق مقامات داوطلب این ارگان و تعدادی دیگر از خیرین نسبت به تهیه مایحتاج و توزیع در میان مسلمانان نیازمند اقدام کرده است.

حذف اعتراضات ضد قرنطینه در فیس‌بوک

فیس بوک مشغول مذاکره با فرمانداران ایالت‌های آمریکا درباره اعتراضات ضدقرنطینه است. این اعتراضات قوانین فاصله گذاری اجتماعی را زیرپا گذاشته‌اند. فیس بوک در حال حاضر پست‌هایی که اعتراضات ضدقرنطینه در ایالت‌های کالیفرنیا، نیوجرسی و نبراسکا را ترویج می‌کنند، حذف کرده است.

نوآمدهای کرونا در جهان؛ جایزه ۲۰۰هزار دلاری آیسسکو به بهترین اقدام درمانی در مبارزه با کرونا

این پلتفرم مشغول مذاکره با نیویورک، ویسکانسن، اوهایو و پنسیلوانیا است تا مشخص شود آیا اعتراضات ضد قرنطینه در این ایالت‌ها نیز قوانین فاصله گذاری اجتماعی را زیر پا می‌گذارد یا خیر و تا زمانیکه دولت چنین رویدادهایی را منع نکرده، می‌توان اعتراضات را در فیس بوک سازماندهی کرد. به همین دلیل رویدادهایی که قوانین دولتی درباره فاصله گذاری اجتماعی را نقض می‌کنند، در فیس بوک ممنوع هستند.

فیس بوک اعلام کرده پست‌هایی که با استفاده از ابزار Events ساخته شوند و مردم را به نقض قوانین فاصله گذاری اجتماعی تشویق کنند، حذف می‌کند.

سخنگوی این شرکت می‌گوید: ما با مقامات دولتی مذاکره کردیم تا گستره دستورات را بررسی کنیم و هدفمان حذف اعتراضات خاص در فیس بوک نبود.

چرا مردان بیشتر از زنان مبتلا می‌شوند؟

محققان می‌گویند روند زدوده شدن کندتر کروناویروس ممکن است بیانگر این باشد که چرا مردان بیشتر و بدتر از زنان به کروناویروس جدید مبتلا می شوند.

محققان سامانه سلامت مونت فیوره(Montefiore) و کالج پزشکی «آلبرت اینشتین» ممکن است یک راز را پیرامون بیماری مرموز و همه گیر کروناویروس جدید حل کرده باشند؛ اینکه چرا مردان آلوده به این ویروس به طور کلی علائم شدیدتری را نشان می‌دهند و بیشتر از زنان بر اثر بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهند؟

دانشمندان با همکاری بیمارستان بیماری‌های عفونی «کاستوربا» در بمبئی هند، برای اولین بار نشان دادند که مردان کروناویروس را آهسته‌تر از زنان از بدن خود می‌زدایند و یک توضیح احتمالی نیز پیدا کردند؛ اینکه بدن مردان یک مخزن بالقوه برای ذخیره کروناویروس دارد.

مطالعه آنها امروز در وب سایت MedRxiv منتشر شده است تا این تحقیقات قبل از انجام فرآیند معمول بررسی، به سرعت در دسترس جامعه علمی قرار گیرد. این وب سایت به طور گسترده‌ای برای به اشتراک گذاری سریع اطلاعات در طول شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ استفاده شده است.

«آدیتی شستری» استادیار پزشکی در کالج اینشتین، انکولوژیست بالینی در مرکز مراقبت از سرطان مونت فیوره و سرپرست این مطالعه می‌گوید: مطالعات روی کووید-۱۹ در سراسر جهان به طور مداوم شیوع و شدت بیشتری از این بیماری در مردان را نشان داده است. مطالعه مشترک ما نشان داد که مردان در پاک کردن عفونت کروناویروس از بدن خود با مشکلات بیشتری مواجه هستند که می‌تواند دلیل علائم شدیدتر در مردان و بیشتر قربانی گرفتن از آنان را توضیح دهد.

تجزیه و تحلیل ویروس زدایی شامل ۶۸ نفر(۴۸ مرد و ۲۰ زن) با علائم کووید-۱۹ بود که در بیمارستان کاستوربا در بمبئی مورد معاینه قرار گرفتند.

بحران در اراضی اشغالی

نوآمدهای کرونا در جهان؛ جایزه ۲۰۰هزار دلاری آیسسکو به بهترین اقدام درمانی در مبارزه با کرونا

 افزایش روزافزون شمار صهیونیست‌های مبتلا به کرونا موجب بروز بحران در اراضی اشغالی شده است و شمار صهیونیست‌های مبتلا به کرونا به ۱۳ هزار و ۶۵۴ نفر افزایش یافته است.

این درحالی است که تعداد فوتی‌های صهیونیست ناشی از ابتلاء به کرونا به ۱۷۹ نفر افزایش یافته است.

گفتنی است، این آمار درحالی است که پیش تر مقامات صهیونیست فاش کردند شمار دقیق مبتلایان به کرونا ۲۰۰ هزار نفر است.

ویروس کرونا به ملودی تبدیل شد

محققان آمریکایی ساختار پروتئین‌های اسپایک را به موسیقی تبدیل کرده اند تا رفتار این پاتوژن را بهتر درک کنند. ویروس کرونا برای اتصال به سلول انسان و وارد شدن به سلول از پروتئین اسپایک ویروس و گیرنده سطح سلول انسان و آنزیم فورین استفاده می‌کند.

پروفسورد مارکوس بوهلر و همکارانش در MIT با استفاده از هوش مصنوعی ساختار پروتئین SRAS-CoV-۲ را به ملودی‌هایی در هم تنیده در یک قطعه موسیقی کلاسیک تبدیل کرده‌اند.

نوآمدهای کرونا در جهان؛ جایزه ۲۰۰هزار دلاری آیسسکو به بهترین اقدام درمانی در مبارزه با کرونا

ملودی (به فرانسوی: mélodie) یا آهنگ در موسیقی به معنای اجرای چند نُت است که شنونده آن را به صورت یک مجموعه واحد احساس می‌کند.

محققان هر آمینواسید (بلوک‌های تشکیل دهنده پروتئین) را به یک نت خاص تبدیل کردند. در مرحله بعد یک الگوریتم این نت‌ها را به موسیقی تبدیل کرد. بوهلر معتقد است این قطعه موسیقی به افراد کمک می‌کند تا رفتار پروتئین را درک کنند.

مدت زمان این قطعه موسیقی ۵۰ دقیقه است و در وب سایت «ساوند کلاد» آپلود شده است. برخی کاربران بخش اولیه این قطعه را زیبا و آرامبخش توصیف کرده اند! بوهلر این امر را نشان دهنده سهولت ورود پروتئین‌های اسپایک به سلول‌های بدن انسان می‌داند. او می‌گوید: این ویروس سلول‌های بدن را می‌فریبد و آنها را مبتلا می‌کند.

همزمان با تکثیر و چسبیدن پروتئین‌های اسپایک به سلول‌های بیشتر، موسیقی دراماتیک‌تر و هیجانی‌تر می‌شود. یکی از کاربران اشاره می‌کند این بخش موسیقی شبیه زمانی است که ویروس کرونا به ایجاد تب در بدن انسان منجر می‌شود. برخی دیگر این بخش را ترسناک و غمگین توصیف کرده اند.

بوهلر معتقد است این قطعه موسیقی به محققان کمک می‌کند تا پادتنی برای ویروس بسازند.

ترکیه

«فخرالدین کوجا» وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۴ هزار و ۶۷۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است.

نوآمدهای کرونا در جهان؛ جایزه ۲۰۰هزار دلاری آیسسکو به بهترین اقدام درمانی در مبارزه با کرونا

وی در ادامه گفت که طی یک روز گذشته ۱۲۳ نفر نیز بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند.

با احتساب این آمار، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه به ۹۰ هزار و ۹۸۰ نفر و تعداد جان باختگان نیز به ۲ هزار و ۱۴۰ نفر رسیده است.

گزارش: مجید عبیداوی

انتهای پیام
captcha