
به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، امروز چهارشنبه، تفاهمنامه همکاریهای اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در مناطق آسیبپذیر با حضور رئیس و مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره)، رئیس و مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی به امضاء رسید.
در ابتدای این جلسه، حجتالاسلام و المسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از امضای این تفاهمنامه ابراز خرسندی کرد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی خود را در قبال کمیته امداد امام خمینی(ره) موظف میداند و این تفاهمنامه راهی است تا همکاری و همافزایی دو نهاد پرفایده انجام شود.
وی افزود: دو هدف حضور و دیده شدن روحانیون خدوم و توجه هیئتهای مذهبی به مسائل اجتماعی، در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد؛ که در زمینه حضور روحانیون خدوم، بعد از شیوع ویروس کرونا طلبههای جهادگر با حضور در اماکنی مانند غسالخانه و بیمارستانها به مردم کمک کردند.
قمی ادامه داد: در مسئله دوم که توجه هیئتهای مذهبی به مسائل اجتماعی است، هیئتهای مذهبی تهران روزانه ۱۵۰۰ وعده غذایی در بین محرومان و مستضعفان توزیع میکنند که این نشان میدهد این امر بیش از پیش اتفاق افتاده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی از وظایف کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد: مسئله تهیه مسکن برای افراد تحت پوشش کمیته امداد، وظیفه بسیار سنگینی است که امروزه کمیته امداد امام خمینی(ره) عهدهدار آن است.
قمی بیان کرد: از ظرفیت هیئتهای مذهبی نیز نباید غافل شد؛ هر هیئت مذهبی میتواند بعد از این که بنیاد مسکن و یا کمیته امداد امام خمینی(ره) نیمی از بهای مسکن افراد محروم را متقبل شد، نیم دیگر آن را تأمین کند.
در ادامه جلسه سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ضمن تشکر از اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی، با اشاره به اهمیت امضای تفاهم همکاری بین این دو نهاد گفت: تفاهمنامه همکاری که بین این دو نهاد امضاء شده است، میتواند موجب برکات زیادی برای مردم باشد.
بختیاری افزود: استفاده از روحانیون مستقر در روستاها و پرداختن به مسائل قرآنی یک ظرفیت بیبدیل و پربرکت است.
وی تصریح کرد: اگر مقداری به موضوع زکات در قرآن تفکر کنیم، اهمیت پرداخت زکات از این جهت که باعث سلامت اقتصاد در جامعه و حمایت از مستضعفان میشود؛ روشن خواهد شد.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: سیل سال گذشته در سیستان و بلوچستان علاوه بر اینکه حداقل به ۱۰ هزار هکتار از مزارع مردم آسیب زد، سبب شد تا روستاهای محروم از خدمات، پس از گذشت چندین سال دیده شوند و مورد حمایت قرار گیرند.
وی همچنین به رشد ۳۰ درصدی زکات در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: در سال گذشته ۶۹۰ میلیارد تومان زکات پرداخت شده است که امیدواریم این مقدار در سال ۹۹ به بالای یک هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) تأکید کرد: علاوه بر این، ۲۵۳ میلیارد تومان زکات مستحب نیز جمعآوری شده است و این مبلغ در همان مناطق جمعآوری شد، در بخشهای عمران و آبادانی و ضرورتهای همان منطقه هزینه شده است.
وی عنوان کرد: توانمندسازی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بدنه اصلی این نهاد از نظر فرهنگی بسیار حائز اهمیت است و وجود ۸۰ هزار دانشجو و ۳۶۰ هزار دانش آموز تحت پوشش، اهمیت این نکته را تأیید میکند.
در ادامه جلسه، حجتالاسلام والمسلمین روحالله حریزاوی، معاون راهبری و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی به مفاد این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: قبل از امضای این تفاهمنامه، همکاریهای دوجانبه بین سازمان تبلیغات اسلامی و کمیته امداد امام خمینی(ره) وجود داشت.
وی عنوان کرد: شش هدف اصلی، هفت تعهد مشترک و ۹ تعهد اختصاصی در این تفاهمنامه آمده است که موضاعاتی همچون ترویج فرهنگ احسان، استعدادیابی و تربیت افراد محروم و مستضعف، ازدواج و تحکیم بنیان خانواده، همکاری علمی و پژوهشی، توسعه روضههای خانگی و توسعه مراکز نیکوکاری از اهم مفاد این تفاهمنامه است.
در ادامه جلسه، علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکتهای مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: دستگاههای زیر نظر مقام معظم رهبری (مدظله)، باید درک مشترکی از وظایف هم داشته باشند و این مهم سبب همافزایی بیشتر است.
حجتالاسلام علی جعفری، معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز اظهار کرد: با نگاه به سینمای قبل و بعد از انقلاب متوجه میشویم که در این هنر تقریباً هیچ اشارهای به مسئله زکات نشده است.
وی افزود: در سریالهای متعددی که با هزینه بیتالمال ساخته میشود نیز به موضوع مهم زکات پرداخته نمیشود.
جعفری با اشاره به توسعه روضههای خانگی که از مفاد اصلی این تفاهمنامه بود، ابراز کرد: عمل به مفاد این تفاهم نامه باید سرعت یابد و سریعترین موردی که میشود به آن پرداخت، مسئله روضههای خانگی است.
وی تصریح کرد: تلاش کمیته امداد امام خمینی(ره) بر این بود که در تهران این اقدام پر رنگ صورت گیرد که نیازمند پشتیبانی و حمایت سازمان تبلیغات اسلامی است.
در پایان این جلسه حجتالاسلام والمسلمین مصطفی جلالی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی به طرح «مواسات» و اهمیت آن اشاره و اظهار کرد: مواسات؛ اتفاقی است که از دل مردم برمیخیزد و به خود مردم باز میگردد و در این بین نهادهای حاکمیتی باید نقش خود را درست ایفا کنند.
وی افزود: روضههای خانگی یکی از مواردی است که سازمان تبلیغات اسلامی توجه ویژه به آن دارد و مسئولیت احیاء و تقویت این مهم به اداره کل بانوان این سازمان محول شده است.
انتهای پیام