فلسفه دعا بیدارشدن فطرت و توجه به قدرت لایزال الهی است
کد خبر: 3893551
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
رئيس اتحاديه علمای بلاد شام:

فلسفه دعا بیدارشدن فطرت و توجه به قدرت لایزال الهی است

«محمد توفیق رمضان البوطی»، رئيس اتحاديه علمای شام گفت: فلسفه دعای انسان در پیشگاه خداوند متعال این است که هنگام بلایا و ناگواری‌ها توجه او را به قدرت و نیروی بیکران الهی جلب و فطرت انسانی را بیدار می‌کند.

بحران كرونا غلبه و چیرگی خداوند را ثابت کرد؛ غرور کشورهای زورگوی را خوار کرد

به گزارش ایکنا از لبنان، رایزنی فرهنگی ایران در بیروت با همکاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در ادامه سلسله‌نشست‌های فکری در فضای مجازی، دومین نشست از مجموعه نشست‌‌های «چالش‌های کرونایی» را عصر  سه‌شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، با عنوان «کرونا؛ چالش دعا و طلب شفا» برگزار کرد.

این نشست با هدف بررسی آثار معنوی و جسمی دعا و طلب شفا و در فضای مجازی ZOOM برگزار شد.

محمد توفیق رمضان البوطی، رئيس اتحاديه علمای شام نیز در این وبینار شركت و طی سخنانی اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و واتس‌آپ به محیطی آزاد برای تمامی سنین و قشرهای جامعه تبدیل شده و فرصت دروغگویی، فریب دادن و اتهام‌زنی را برای افراد سودجو فراهم کرده است. فقدان بازدارندگی در این شبکه‌های اجتماعی باعث شده برخی مردم به یکدیگر هجوم برده و با اهانت و هتک حرمت بسیاری از محدودیت‌ها را عادی بدانند.

بحران كرونا غلبه و چیرگی خداوند را ثابت کرد؛ غرور کشورهای زورگوی را خوار کرد

کرونا؛ زمین لرزه‌ای منحصر به فرد

البوطی تأکید کرد: به عقیده من کرونا فقط یک بیماری نیست بلکه در حقیقت زمین‌لرزه‌ای است که در تاریخ، منحصر به فرد و بی‌همتاست. این ویروس کوچک جهان را به آسانی در نوردید، اقتصاد را ویران و غرور و نخوت کشورهای مستکبر را به زیر کشید. برترین پزشک‌ها و آزمایشگاه‌های جهان را متحیر ساخت و هنوز عجایب بیشتری در پی این ویروس نهفته است تا جایی که کشورهای بزرگ را به جان هم انداخته و قدرت‌ها یکدیگر را به ساخت این ویروس متهم می‌کنند.

وی افزود: این ویروس کشورهای غربی را در مقیاس وسیعی درگیر کرد و متأسفانه کشورهای ما نیز گرفتار این بیماری شده‌اند. زندگی روزمره، همزیستی و ساختار جامعه به وسیله کرونایروس متلاشی شد. حکومت‌ها برای اینکه از هرج و مرج و وحشت مردم جلوگیری شود، تلاش می‌کنند قرنطینه‌ را به تدریج تحمیل کنند.

محمد توفیق با اشاره به اینکه محوریت این وبینار دعا و طلب شفا بوده و سؤال این جا است که آموزه‌های دین اسلام در چنین شرایطی چه توصیه‌ای دارند، گفت: دین مبین اسلام احکام خود را براساس پیشگیری و رعایت نظافت و پاکیزگی بنا نهاده و مقابله با بیماری‌ها را از طریق پیشگیری توصیه کرده است. دین اسلام، طهارت، وضو و غسل را به دلایل مشخصی بر مسلمانان واجب و پیروان خود را به شست‌وشوی دست‌ها قبل و بعد از غذا خوردن و نیز طهارت با آب در صورت میسر بودن پس از قضای حاجت امر کرده است. حتی غربی‌ها نیز به پاکیزگی در اسلام اعتراف کرده و خواستار تبعیت از اصول طهارت دین اسلام در کشورهای خود شده اند. غذا و تغذیه در آموزه‌های دینی اسلام همچون سایر موضوعات، مورد توجه قرار گرفته و مثلاً توصیه شده که درب‌های ظرف غذا محکم بسته شود.

نقش بی‌بدیل اسلام در طب و پیشگیری از بیماری

وی با اشاره به بحران جدید کرونا تصریح کرد: از مهم‌ترین اصول پیشگیری که پیامبر(ص) به آن اشاره داشته، قرنطینه شدن است و ایشان در این باره فرمودند: «إذا سمعتم الطاعون بأرض فلا تدخلوها وإذا وقع بأرض وأنتم فيها فلا تخرجوا منها: وقتی شنیدید که طاعون در سرزمینی فراگیر شد، به آنجا وارد نشويد، و اگر در سرزمینی که ساکنان آن هستيد شیوع کرد از آنجا خارج نشوید». این همان دستورالعملی است که بیش از ۱۴۰۰ سال پیش، وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) به آن توصیه کرده و جهانیان را هزاران سال پیش از آن باخبر ساخته‌اند.

البوطى افزود: از حیث درمان نیز پیامبر(ص) فرمودند «ما أنزَلَ اللّه ُ مِن داءٍ إلاّ أنزَلَ لَهُ شِفاءً: خداوند هيچ دردى نداد مگر آن كه برايش شفايى قرار داد». خداوند متعال نیز به خواص عسل در قرآن و قدرت شفابخشی گسترده آن در درمان بیماری‌های گوناگون اشاره کرده است. در سنت مطهر نبوی نیز بر داروها و رهنمودهای پیشگیری مانند استفاده از عسل، سیاه دانه و غیره تأکید و سفارش شده است.  

این عالم اهل تسنن لبنان افزود: پیامبر(ص) با فرمایش خود مبنی بر اینکه «ما أنزَلَ اللّه ُ مِن داءٍ إلاّ أنزَلَ لَهُ شِفاءً: خداوند هيچ دردى نداد مگر آن كه برايش شفايى قرار داد»، مسئولیت دستیابی به دارو و درمان بیماری‌ها را بر دوش مسلمانان دانست. متأسفانه مسلمانان در این زمینه سهل‌انگاری می‌کنند و رسالت کشف درمان و دارو را به غیرمسلمانان می‌سپارند.

وی افزود: مسلمانان امروزه مسئولیت سنگینی برای کشف داروی شفابخش به‌منظور پایان بخشیدن به رنج بشریت متحمل هستند. پیامبر(ص) رهنمودهايى برای مقابله با بیماری‌ها پیشنهاد كرده و نوع درمان و تجویز دارو را به پزشکان حاذق سپردند.

رئيس اتحاديه علمای بلاد شام تصريح كرد: کرونا فقط یک بیماری نیست، بلکه در حقیقت زمین‌لرزه‌ای است که در تاریخ، منحصر به‌فرد و بی‌همتاست. زمین‌لرزه‌ای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی زمین‌لرزه‌ای دینی است. غربی‌ها مجبور شدند برای نجات به مساجد و کلیساها متوسل شوند و صدای اذان و ناقوس کلیساها در خیابان‌های اروپا در هم آمیخت. خشوع و اعتراف به گناه و کوتاهی و جستجو برای نجات در نزد درگاه خداوندی در دعاهای غربی‌ها آشکار است. حتی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بعد از مسخره کردن بیانیه‌های علمای مسلمان، یهودی و مسیحی از مردم آمریکا خواست در روز ملی نیایش به او بپیوندند و برای کسانی که تحت تأثیر ویروس عالم‌گیر کووید۱۹ قرار گرفته‌اند، دعا کنند و از خداوند بخواهند دستان شفابخش خود را بر سر این ملت بکشد.

کرونا مستکبران جهان را به ذلت کشاند

محمد توفیق توضيح داد: ویروس کوچک کرونا شگفت‌آور بود و نخوت و استکبارطلبی کشورهای زورگو و دیکتاتور را به آسانی به ذلت کشاند. ثروت، تجارت، نفت، تجهیزات نظامی و ... همه در مقابله با این ویروس کوچک به زانو درآمدند؛ اینجاست که غلبه و چیرگی قدرت الهی نمایان می‌شود. خداوند ضعف انسان را با هر توانایی که در دست داشت، ثابت کرد و تأکید کرد «ای بشر بخود آی و بدان که در نهایت ضعیف هستی و باید به خداوند متعال روی بیاورى و از حضرتش درخواست کمک و یاری کنی».

وی در ادامه افزود: نظام هستی براساس سنت‌های تکوینی  سامان یافته است ولی این‌بار سنت‌های تکوینی عجز و ناتوانی انسان در مقابل عظمت، قدرت و اقتدار الهی را نشان داد.

رئيس اتحاديه علمای بلاد شام در پایان اظهار کرد: فلسفه دعای انسان در پیشگاه خداوند متعال این است که در هنگام بلایا و ناگواری‌ها توجه او را به قدرت و نیروی بیکران الهی جلب و فطرت انسانی را بیدار می‌کند. گرایش بشر به سوی خداوند از فطرت وی نشئت می‌گیرد زیرا می‌داند باید رهایی و نجات را از خالقش، خداوند متعال مسئلت کند.

انتهای پیام
captcha