مؤسسات بودجه نمایشگاه قرآن 99 را مطالبه کردند
کد خبر: 3893658
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته /

مؤسسات بودجه نمایشگاه قرآن 99 را مطالبه کردند

در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، خبرهایی در عرصه فعالیت‌های قرآنی مخابره شد که عمده آنها با موضوع ویروس کرونا بود که برآورد خسارت‌های وارد شده به عرصه قرآنی تا پاسخ وزیر بهداشت به یک نامه و اولین نشست خبری مجازی را شامل می‌شد.

 از برآورد خسارت‌های عرصه قرآنی از کرونا تا نشست خبری مجازی رئیس شبکه قرآن

به گزارش ایکنا؛ روزهای پایانی فروردین‌ و آغازین روزهای اردیبهشت‌ماه همچون دو ماه اخیر تمامی اخبار حول محور ویروس کرونا بود، ویروسی که این روزها در دنیا جولان می‌دهد و ظاهرا کسی و چیزی جز ماندن در خانه جلودار آن نیست. با وجود تعطیلی اغلب فعالیت‌ها در این هفته اما خبرهای متنوعی که بیشتر آنها با موضوع کرونا بود در حوزه قرآن شاهد بودیم. خبرهایی از پاسخ وزیر بهداشت به نامه رئیس سازمان دارالقرآن الکریم که در آن از پیام‌ محبت‌آمیز اهالی قرآن تشکر شده بود تا نشست خبری از راه دور رئیس شبکه قرآن و معارف سیما.

در کنار این رویدادها باید به اعلام برآورد خسارت‌های وارد شده به فعالیت‌های قرآنی در بحران کرونا از سوی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز اشاره کرد، برآوردی که اگرچه صورت گرفته است، اما ترجیح داده شده تا عدد و رقم آن اعلام نشود تا مبادا توقعی ایجاد شود. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته اخیر می‌اندازیم.

پاسخ وزیر بهداشت به نامه رئیس دارالقرآن
در اولین روز این هفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نامه چند روز قبل رئیس سازمان دارالقرآن الکریم پاسخ داد. وزیر بهداشت در این نامه، ضمن تشکر از پیام محبت‌آمیز رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، خطاب به وی و همکاران برای تلاش‌های مستمر و ایثارگرانه ایشان در مبارزه با ویروس منحوس کرونا و اهدای ارزشمند یک جلد کلام‌الله مجید، بیان کرد: امیدوارم خداوند منان حافظ و نگهدار شما و تمامی همکاران گرانقدرتان باشد. حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن پیش از این با ارسال نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از زحمات وی و همه پزشکان، پرستاران و مجموعه دست‌اندرکاران پزشکی و خدماتی که به عنوان مدافعان سلامت در مبارزه با ویروس منحوس کرونا تلاش جانانه و مجاهدانه در دفاع از حریم سلامت مردم عزیز کشورمان دارند، تشکر کرد.

سناریوهای پیش روی مسابقات بین‌المللی قرآن
مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این هفته و طی گفت‌وگویی تلویزیونی از برگزاری محافل انس با قرآن برای کادر درمان بیمارستان‌های کشور در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: این کار با همکاری مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا خواهد شد. وی همچنین در مورد سرنوشت مسابقات بین‌المللی گفت: اگر مسابقات کشوری برگزار شود و مسابقات بین‌المللی برگزار نشود که در زمان جنگ سابقه داشته است، مجبور خواهیم شد برای انتخاب نماینده کشورمان برای مسابقات بین‌المللی، بین منتخبان امسال و سال قبل مسابقه انتخابی برگزار کنیم تا نماینده ایران برای سال ۱۴۰۰ انتخاب شود.

راه‌اندازی پویش مطالبه جمعی موسسات قرآنی از وزیر ارشاد

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تحت الشعاع قرار گرفتن رویدادها و برنامه‌های جمعی کشور در دو ماه اخیر، برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن سال ۹۹ در ماه رمضان نیز متأثر از این اتفاق، لغو و به زمان دیگری که متعاقبا اعلام خواهد شد، موکول شد.

اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به عنوان یک نهاد حمایتی از مؤسسات قرآنی کشور، طی نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار اختصاص اعتبار مربوط به نمایشگاه قرآن ۹۹ به مؤسسات شد.

بر همین اساس، اتحادیه تشکل‌های قرآن وعترت کشور اقدام به راه‌اندازی پویش مطالبه جمعی مؤسسات قرآنی از وزیر ارشاد در راستای اختصاص این اعتبار به مؤسسات شده است.

مؤسسات قرآنی بودجه نمایشگاه قرآن 99 را مطالبه کردندانتصاب سرپرست ایکنا

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در حکمی، محمدحسین حسنی را به‌عنوان سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و همچنین سرپرست خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) منصوب کرد.

همچنین، محمدحسین حسنی پیش‌ از این به‌ عنوان مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه‌ فرهنگی جهاددانشگاهی فعالیت داشت.

فراخوان معاونت قرآن وزارت ارشاد به استان‌ها
در دومین روز این هفته حجت‌الاسلام علس ملانوری، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعلام فراخوان دریافت طرح‌های قرآنی با قابلیت اجرا در فضای مجازی خبر داد و گفت: ابلاغیه مربوط به این فراخوان به ادارات کل این وزارتخانه در سراسر کشور ارسال شده است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت توجه بر نحوه انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های مؤسسات و نهادهای قرآنی در حال حاضر یکی از سیاست‌های اولویت‌دار این معاونت حمایت از برنامه‌ها و طرح‌های حوزه قرآن و عترت با قابلیت اجرا در فضای مجازی است.

تشریح برنامه‌های شبکه قرآن در ماه رمضان
در این هفته اولین نشست خبری در بستر فضای مجازی در عرصه فعالیت‌های قرآنی برگزار شد. در این نشست جواد شیخ‌اکبری، دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن، طی ارتباطی تصویری با خبرنگاران رسانه‌های مختلف در رابطه با برنامه‌های شبکه‌های مختلف سیما در ماه مبارک رمضان که به ویژه در شرایط امروز کشور و شیوع بیماری کرونا تهیه و تولید شده است، ضمن ارائه گزارش از فعالیت‌ها در دو ماه رجب و شعبان و تشریح ‌برنامه‌های شبکه‌های مختلف سیما در ایام ماه مبارک رمضان، سه کلیدواژه ایمان، استقامت و پیروزی را محور اصلی برنامه‌های معارفی سیما بیان کرد.

حضور مدیران قرآنی در بیمارستان بقیةالله(عج)
دوشنبه، یکم اردیبهشت‌ماه، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با حضور در بیمارستان بقیةالله‌(عج) از تلاش‌های کادر درمانی این بیمارستان در ایام کرونایی قدردانی و بر تأسیس دارالقرآن در بیمارستان‌ها تأکید کردند. در بخشی از این دیدار محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تاکید بر این‌که اگر ساختاری تحت عنوان دارالقرآن در مراکز درمانی تعریف شود، ایجاد انگیزه می‌کند اظهار کرد: می‌توان بیمارستان بقیةالله(عج) را در این خصوص به عنوان نیروی محرکه برای دیگر بیمارستان‌ها در نظر بگیریم. بر این اساس آمادگی داریم در این خصوص نشست‌های لازم را داشته باشیم و نفوذ قرآنی را به بخشی که مردم حضور دارند ببریم. همچنین در پایان این دیدار یک جلد کلام الله مجید و پنج هزار ماسک از سوی سازمان دارالقرآن الکریم در اختیار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری این بیمارستان جهت استفاده کادر درمانی قرار گرفت.

برآورد خسارت‌های وارده به موسسات قرآنی
پس از آنکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی از خسارت هزار میلیارد تومانی بخش فرهنگ و هنر از ویروس کرونا خبر داد، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از برآورد میزان خسارت فعالیت‌های قرآنی در این ایام خبر داد. وی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه برآورد خسارت‌های حاصل از بحران کرونا به مؤسسات قرآنی صورت گرفته است، گفت: پیگیر اختصاص حمایت‌ها هستیم، اما تا کنون چیزی در مورد این حمایت‌ها مشخص نشده است. وی به تشکیل کارگروهی برای پیگیری دریافت کمک از سازمان‌های دیگر اشاره و اظهار کرد: این کارگروه پیگیر دریافت حمایت از نهادهایی همچون بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، شهرداری تهران و ... برای همه مؤسسات قرآنی در هر دو بخش خواهد بود. البته هنوز جواب مشخصی نگرفته‌ایم.

دیدار نماینده مجلس با قائم مقام شورای عالی قرآن
در این هفته همچنین شاهد برگزاری نشست مشترک محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، بودیم. در این نشست که با همراهی احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان و مهدی قبادی، فعال قرآنی، همراه بود، بر لزوم بهره‌‌برداری هرچه بیشتر از ظرفیت فراکسیون قرآن و عترت مجلس در حل مشکلات و تنگناهای جامعه قرآنی کشور نظیر بودجه بیمه فعالان قرآنی و بودجه مؤسسات و حذف مالیات تأکید شد.

همکاری شبکه قرآن و سازمان دارالقرآن
مدیران شبکه قرآن و معارف سیما با سازمان دارالقرآن الکریم طی جلسه‌ای بر همکاری و هم‌افزایی جدی و مؤثر در ماه مبارک رمضان تأکید کردند. مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در این دیدار از هماهنگی بین این شبکه و دارالقرآن تبلیغات اسلامی برای ساخت ویژه‌برنامه سحرگاهی با عنوان «مهمان خدا» در ماه مبارک رمضان با موضوع استقامت در قرآن و میان‌برنامه‌های کوتاه معارفی با رویکرد قرآنی تأکید کرد.

راهکارهای نقش‌آفرینی جامعه قرآنی در مدیریت بحران کرونا
نشست تخصصی «الگوی نقش‌آفرینی جهادی جامعه قرآنی در مدیریت بحران کرونا» دوم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه جامع امام حسین(ع) و با حضور جمعی از مدیران و فعالان قرآنی برگزار شد. در این نشست که در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد، ضمن ارائه راهکارهای جامعه قرآنی در مسائل پیرامون بحران کرونا، فهرستی از اقداماتی که در این ایام می‌توان انجام داد، تهیه شد.

مؤسسات قرآنی بودجه نمایشگاه قرآن 99 را مطالبه کردنداقدام خیرخواهانه مجریان معارفی سیما
در آستانه ماه مبارک رمضان، جمعی از مجریان برنامه‌های معارفی سازمان صدا و سیما عصر روز، سوم اردیبهشت‌ماه در اقدامی خودجوش و نمادین جهت اهدای خون به بیماران کرونایی، در یکی از پایگاه‌های انتقال خون شهر تهران (تقاطع خیابان وصال و طالقانی) حضور یافته و در پویش «اهدای خون به عشق یک شهید» شرکت کردند.

تدارک قرآنی بسیج تهران برای ماه رمضان
سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ از ابتدای ماه مبارک رمضان جشنواره مجازی همدلی قرآنی را با هدف زمینه‌سازی برای انس آحاد مردم با قرآن برگزار می‌کند. جشنواره مجازی همدلی قرآنی در چهار بخش کودکان و نوجوانان، تلاوت و تحریر، نهج‌البلاغه (ویژه تمام سنین) و حفظ موضوعی (ویژه تمام سنین) برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار تا ۲۸ اردیبهشت‌ماه در نظر گرفته شده است.

تمدید مهلت ثبت نام در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت
محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت (ع) وزارت بهداشت، از تمدید مهلت ثبت نام در بیست‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت خبر داد و گفت: مهلت اولیه این ثبت نام از بهمن‌ماه تا پایان فروردین‌ماه در نظر گرفته شده بود که پس از به وجود آمدن شرایط فعلی تا پایان خردادماه تمدید شد. طی این مدت بیش از ۱۰ هزار نفر از طریق ثبت نام تمایل خود را برای حضور در جشنواره اعلام کردند. بیست و پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت امسال با عنوان هدهد و یادواره شهید سردار قاسم سلیمانی برگزار می‌شود.

هم‌خوانی قاریان ممتاز و بین‌المللی در جدیدترین پویش قرآنی
در ایام‌ شیوع ویروس کرونا که بسیاری از فعالیت‌ها به صورت غیر حضوری انجام‌ گرفت، فرصت مناسبی برای شکل‌گیری پویش‌های مختلف در عرصه‌های‌ مختلف و از جمله عرصه قرآنی به دست آمد. پویش #باهمیم و همنواییم، جدیدترین پویش قرآنی بود که این هفته در راستای پویش دیگری با نام #کارتمیز_قرآنی شکل گرفت. در این پویش، تعدادی از قاریان، آیاتی را تلاوت کرده و خروجی آن یک جمع‌خوانی زیبا با تلاوت ۹ قاری ممتاز و بین‌المللی بود. مهدی غلام‌نژاد، محسن قاسمی، حامد ولی‌زاده، سعید پرویزی، وحید وکیلی، سیدمصطفی حسینی، مسعود سیاف‌زاده، وحید خزایی و امیرحسین حیدری در این هم‌خوانی شرکت کردند.

گیرایی بالای تلاوت قاریان امروزی
همچنین شرایط به وجود آمده طی روزها و هفته‌های گذشته، باعث گفت‌وگوهای مجازی بسیاری از چهره‌های قرآنی با یکدیگر شد. در جدیدترین این گفت‌وگوها، سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان مهمان صفحه محمدهادی صلح‌جو در فضای مجازی بود. موسوی‌بلده در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به تفاوت‌های قاریان جوان با قاریان نسل قدیم، اظهار کرد: این اتفاقی است که در هر نهضتی دیده می‌شود، به گونه‌ای که در آغاز خود اصالت‌هایی دارد و افرادی که شروع می‌کنند به آن لوازم و مواضع و اصول آن نهضت اعتقاد دارند، اما کم‌کم که این موضوع به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود، این حس و حال اولیه به تدریج کمرنگ می‌شود. نباید از این امر غافل بود که بچه‌های امروز در تلاوت قرآن باهوش‌تر هستند؛ یعنی در فن تلاوت، قدرتمند‌تر از گذشته هستند.

اجرای ۱۶۲ عنوان فعالیت
سرانجام نیز پنجشنبه، چهارم اردیبهشت، زهرا نقی‌زاده، رئیس سابق مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان در گفت‌وگویی با ایکنا اهم فعالیت‌های این‌ مرکز در سال ۹۸ را تشریح کرد. مهم‌ترین بخش صحبت‌های وی در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان بود. وی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه این مرکز در سال ۹۸ موفق شد از بین برنامه‌های پیش‌بینی‌شده ۱۶۲ عنوان برنامه را به مرحله اجرا در بیاورد، گفت: این عناوین از برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تا اجرای طرح دانشجومتدبر قرآن کریم را شامل می‌شود. 

انتهای پیام
captcha