محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفتوگو با ایکنا، در مورد آسیبهایی که فعالیتهای قرآنی را در ایام کرونا تهدید میکند و نحوه راهبری این فعالیتها در شرایط موجود گفت: حوزه فعالیتهای قرآنی ناظر به سه عرصه آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج و پژوهش است. هر کدام از این حوزهها میتوانند در این ایام حرفهایی برای گفتن و آسیبهایی نیز داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه این ایام فرصت خوبی برای آموزش عمومی قرآن کریم است، افزود: اگر همین مجموعهها بتوانند رویکرد متناسبی انتخاب کنند و آن را در قالب برنامههایی ارائه دهند اتفاقا فرصت خوبی است و میتوان بیشترین استفاده را برد. همواره یکی از گلایهها این بوده است که بدنه درگیر قرآن در آموزش و پرورش و به خصوص معلمان دوره ابتدایی توانمندی چندانی بالایی ندارند، این فرصت زمان مناسبی است تا با تهیه بستههای آموزشی برای ارتقای سطح آنها اقدام کرد.
کتابهای درسی قرآن از حیث انسجام و محتوا و جامعیت اگر از همه کتابها و برنامههای بیرون قویتر نباشد حداقل یکی از برترینها هست. یعنی همان قرآن که در ابتدایی آموزش داده میشود بسیار فنیتر از کتابهای روخوانی است یا همان قسمتی که در حوزه متوسطه اول در مفاهیم آموزش داده میشود نیز این ویژگی را دارد
فریدونی با بیان اینکه از طریق سیمای قرآن باید بین آموزشهایی که ارائه میشود با بستههایی که تهیه میشود ارتباط برقرار شود، اظهار کرد: این ارتباط یعنی تیم مشترکی که بین سازمان پژوهش و سیمای قرآن تشکیل شود و ارتباط بین بستههای آموزش و پرورش و آموزش از شبکه را برقرار کند تا بیشترین بهرهوری از طریق این بستهها ایجاد شود و این فرصت بسیار مغتنمی است.
مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه از الان باید برنامهریزی شود، گفت: با توجه به اینکه به نظر میرسد احتمالاً سال بعد در پاییز و زمستان هم شاهد تعطیلات مدارس باشیم. بنابراین این را میتوان به یک فرصت جدی تبدیل کرد. البته اگر به نحوی نظام ارزشیابی متمرکزی ایجاد میشد تا بخش عمدهای از نمره دانشآموزان از طریق شرکت در این آموزش و یادگیری و استفاده از این بستهها و از طریق فضای مجازی انجام شود میتوانست در جذب بیشتر کمک کند.
وی افزود: میتوان با ایجاد فضای تشویق و ترغیب برنامهسازی کرد و غیر از شبکه قرآن و معارف سیما، شبکههای دیگر نیز به نحوی رویکردهایی را در معرفی افرادی داشته باشند که بیشترین تعامل را در آموزشها داشتهاند. به اصطلاح خود آموزش و پرورش با این کار اشاعه آموزش داده میشود و حتی برای اشاعه بیشتر میتوان برای پدر و مادرها هم آموزش در نظر بگیرند. این فرصت رسانه ملی و همکاری مشترک با آموزش و پرورش در بحث ارائه برنامه درسی قرآن و بستههای مکمل در کنار آن یک فرصت استثنایی ویژه را ایجاد میکند.
فریدونی یکی دیگر از مواردی که در ایام تعطیلات کرونایی میتوان به آن پرداخت را بحث حفظ قرآن دانست و گفت: به اعتقاد من در کنار آموزش عمومی قرآن در بحث حفظ قرآن کریم نیز فرصت بسیار جدی برای کار کردن وجود دارد، بخشی از حفظ قرآن کریم خودبهخود در آموزش رسمی وجود دارد. در کنار همین آموزشهای رسمی میتوان مشوقهایی ایجاد کرد تا دانشآموزان بقیه آیات کتاب درسی را نیز حفظ کنند و حتی مفاهیم آن را نیز یاد بگیرند.
مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه در ایام تعطیلی نباید به ارائه حداقلی برنامه درسی اکتفا شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه فراغت دانشآموزان در این ایام بیشتر است، میتوانیم استعدادها و خانوادههایی را که دوست دارند شناسایی کنیم تا از این اوقات فراغت بیشترین بهرهمندی را ببرند.
فریدونی با بیان اینکه باید اکثر برنامههای قرآنی همچون مسابقات، آموزشها، نمایشگاهها و ... در راستای برنامه آموزش رسمی باشد، تصریح کرد: اگر چنین برنامهریزیای صورت بگیرد تهدید به فرصت جدی تبدیل میشود و طی یک یا دو سال آتی تقویت یادگیری برنامه درسی را به دنبال خواهد داشت. بدون تعارف باید بگویم کتابهای درسی قرآن از حیث انسجام و محتوا و جامعیت اگر از همه کتابها و برنامههای بیرون قویتر نباشد حداقل یکی از برترینها هست. یعنی همان قرآن که در ابتدایی آموزش داده میشود بسیار فنیتر از کتابهای روخوانی است یا همان قسمتی که در حوزه متوسطه اول در مفاهیم آموزش داده میشود نیز این ویژگی را دارد. بنابراین غنیسازی و اشاعه برنامه آموزش رسمی قرآن پایههای مختلف از طریق صدا و سیما همراه با فعالیتهای ترویجی یک راهبرد اساسی برای فعالیتهای قرآنی در دوران کروناست که هم بخش آموزش و پرورش و هم صدا و سیما میتوانند به آن بپردازند. بخشهای مردمی نیز میتوانند این کار را انجام دهند و در پیشبرد این راهبرد کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی به طور طبیعی نمیتوانند در این ایام بسیاری از فعالیتهای خود را اجرایی کنند، گفت: میتوان هزینههای آن فعالیتها را برای ترویج بستههای تهیه مکمل برنامه درسی قرآن دانشآموزان استفاده کرد. این راهبرد مهمترین راهبردی است که میتوان دنبال کرد و بحث غنیسازی و اشاعه برنامه درسی رسمی آموزش قرآن را به نتیجه میرساند.
مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با ذکر اینکه پس از اشاعه، موضوع حفظ میتواند در دستور کار قرار بگیرد، در پاسخ به این سوال که تغییر رویکرد در چنین شرایطی نیاز به مصوبه و قانون دارد، بیان کرد: این نیاز به قانون و مصوبه ندارد و سازمان پژوهش و صدا و سیما میتوانند به تنهایی این کار را انجام دهند. البته در این ایام با توجه به اهمیت آموزش عمومی و اینکه برنامهها باید با این محور باشد، تمرکز اصلی میتواند بر کمیسیون آموزش عمومی باشد. قاعدتا کمیسیون آموزش عمومی میتواند کمیتههایی برای غنیسازی و اشاعه برنامه درسی رسمی تشکیل دهد و از همه نهادهای عضو کمیسیون که میتوانند کمک کنند، استفاده کند. این یک کار جدی است که میشود خیلی زود شروع کرد. چرا که ضعفهای عدم برگزاری کلاس و یا اشکالاتی که ممکن است تهیه سریع فیلمهای آموزشی که برای درس قرآن تهیه کردهاند و حتی محدودیت زمانی را میتواند جبران کند.
فریدونی به تهیه بستهها و محتواهای آموزشی توسط سازمان پژوهش آموزش و پرورش طی سالهای گذشته برای پایههای مختلف اشاره و اظهار کرد: اگر همین بستهها و محتواها بهروزرسانی شود، میتوانند گام مؤثری را در رسیدن به اهداف بردارند.
همواره یکی از گلایهها این بوده است که بدنه درگیر قرآن در آموزش و پرورش و به خصوص معلمان دوره ابتدایی توانمندی چندان بالایی ندارند، این فرصت زمان مناسبی است تا با تهیه بستههای آموزشی نسبت به ارتقا سطح آنها اقدام کرد
وی در مورد میزان دغدغهمندی نهادهای قرآنی در این ایام برای خروج از وضعیت کنونی، گفت: نهادهای قرآنی در حال حاضر همه دغدغهمند هستند و هر کدام به نحوی یک سری برنامهها را راهاندازی کرده است و از ایدهها استقبال میکنند. در چنین شرایطی برخی شرکتهای دانش بنیانی در کشور که در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت دارند، اعلام آمادگی کردهاند تا کمک کنند، این بهترین فرصت است تا آموزش و پرورش و نهادهای قرآنی با کمک اینها بستههای مکمل تولید کنند و در فرصت کوتاهی آنها را اشاعه دهند. پس نهادهای قرآنی در این ایام میتوانند راهبرد غنیسازی و اشاعه و تقویت برنامه درسی رسمی و در ادامه راهبرد اشاعه و توسعه برنامههای آموزش فوق برنامه حفظ قرآن کریم را دنبال کنند. این در بخش دولتی و مردمی و .. می تواند دنبال شود و فرصت خوبی است.
فریدونی در پایان بیان کرد: برای حفظ قرآن کریم هم باید بستههای مختلف تولید شود، مثلاً بستههای حفظ جملات یا پیامها و ...، صدا و سیما با توجه به ماه مبارک رمضان که همه شبکهها به دنبال کار قرآنی هستند میتواند با تولید برنامههایی مطابق با بستهها و محتواهای آموزش رسمی، اثرگذار ظاهر شود. در حال حاضر بخش دولتی و غیردولتی آماده یک جرقه هستند، چراکه الان جامعه دیندار نگران ضعف دینداری هستند و بنابراین هم نیتها خالصتر و هم انگیزهها بیشتر شده است.
انتهای پیام