به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، اصغر طاهرزاده، نویسنده و پژوهشگر، شب گذشته، ۵ اردیبهشتماه در برنامه تلویزیونی «سوره» گفت: ما مسلمانان همیشه به قرآن رجوع داشتهایم، اما نحوه رجوع اهمیت دارد. حیات زندگی بشر در ۵۰۰ سال پیش بهگونهای بود که بازار، تعلیم و تربیت و ... بر اساس قرآن اداره میشد تا اینکه بشر با دنیای مدرن مواجه شد. دنیای مدرن وعدههایی داد مبنی بر اینکه هم زندگی مدرن داشته باشید و هم متدین باشید، اما بعداً نتوانست به وعدههای خود عمل کند.
وی افزود: نمیخواهم سیاسی و تئولوژیک بحث کنم بلکه آنتولوژیک بحث میکنم که رجوع ما به قرآن چگونه باید باشد تا دوباره بازی نخوریم! دنیای مدرن در ادامه با دو جنگ جهانی مواجه شد و بسیاری مقولات را بازتعریف کرد. بهعنوان مثال پستمدرنیسم از اینجا شروع شد. در این شرایط مسلمانان به این نتیجه رسیدند که به قرآن احتیاج دارند و بازگشت به قرآن در کل جهان اسلام آغاز شد.
استاد فلسفه و عرفان اسلامی در برنامه تلویزیونی «سوره» در ادامه گفت: اواخر صفویه غربزدگی در ایران شروع میشود تا اینکه قاجار سر کار میآید. قاجار درکی از تمدن ایرانی نداشت. به همین دلیل غربزدگی شدیدی را از سوی قاجار شاهد بودیم. بهعنوانمثال ناصرالدینشاه به اروپا میرود و از اتریش خاک میخرد و میگوید خاک آنجا بهتر است! و امیرکبیر برای این کشته شد که نمیخواست غربی شدن را بپذیرد. چون مزاحم غربی شدن بود او را کشتند. در این زمان رجوع به قرآن را در ایران شاهدیم. عدهای قرآن را در عین اصالت دادن به مدرنیته میخواستند.
وی افزود: اما نسل دیگری آمدند که میگفتند باید با اسلام، نظام اقتصادی، آموزشی و فرهنگیمان را بسازیم. در این برهه این سؤال پیش آمد که قرآن وسیله حیات دینی در ازای فرار از جهان است یا وسیله حیات دینی در عین زندگی دینی؟ برخی معتقد بودند به جای فرار از دنیای جدید آن را بشناسیم و در همین جهان قرآنی زندگی کنیم. ما عقل مدرن را منکر نیستیم بلکه با سکولاریته، پوزیتیویسم، اومانیسم و استکبار مخالفیم.
طاهرزاده در پایان گفت: قرآن را نباید مثل دالاییلاما بخوانیم که فقط بخواهیم خلأ روحیمان را اینگونه جبران کنیم. سکولاریته ضد دین نیست، اما مثلاً میگویند ما با مثنوی یا قرآن در کنار دنیای مدرن خلأهایمان را پر میکنیم تا ساحاتی از انسان که دنیای مدرن جوابگو نیست را پاسخ دهیم. این روش صحیح رجوع به دین و قرآن نیست بلکه یک راهکار روانشناسانه برای رفع خلأهایی است که دنیای مدرن پر نکرده است.
در این برنامه همچنین یوسفعلی میرشکاک به خوانش بخشی از تفسیر «روض الجنان و روح الجنان» با موضوع «چرا نام رمضان را بر این ماه قرار دادهاند؟» پرداخت.
زندگینامه و فعالیتهای قرآنی سید جمالالدین اسدآبادی بخش دیگری از اولین قسمت برنامه تلویزیونی «سوره» بود و در ادامه مهدی حمزهنژاد و نسیم اشرافی پژوهشگران حوزه معماری، با موضوع «نسبت معماری و قرآن» گفتوگو کردند.
برنامه تلویزیونی «سوره» که به موضوع قرآن اختصاص دارد، در شبهای ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه از شبکه چهار سیما پخش میشود.
انتهای پیام