پدیده کرونا؛ فرصتی برای نمایش چهره انسانی اسلام و کارآمدی نظام اسلامی
کد خبر: 3893962
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
حجت‌الاسلام اکرمی بیان کرد:

پدیده کرونا؛ فرصتی برای نمایش چهره انسانی اسلام و کارآمدی نظام اسلامی

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به شکل گرفتن رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه در دوران شیوع کرونا، گفت: موفقیت جمهوری اسلامی در کنترل نسبی این ویروس و عملکرد مدیریتی بهتر در قیاس با بسیاری از کشورهای غربی، نشان‌دهنده اثبات کارآمدی اسلام برای حکمرانی بود و از طرف دیگر حجم عظیم کمک‌های مردمی به محرومان و نیازمندان در ایران مؤثرترین تبلیغ برای نمایش چهره انسانی و رحمانی اسلام در سطح جهانی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره اهمیت سنت مواسات و کمک مؤمنانه در ماه رمضان در هنگامه بحران کرونا گفت: خداوند در آخرین آیه سوره محمد(ص) می‌فرماید: «هَا أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ ۖ وَمَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ ۚ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ ۚ وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ؛ شما همان [مردمى‌] هستيد كه براى انفاق در راه خدا فرا خوانده شده‌ايد. پس برخى از شما بخل مى‌ورزند، و هر كس بخل ورزد تنها به زيان خود بخل ورزيده، و [گرنه‌] خدا بى‌نياز است و شما نيازمنديد؛ و اگر روى برتابيد [خدا] جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود.»


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: همچنین خداوند در آیه دیگری می‌فرماید: «وَفي أَموالِهِم حَقٌّ لِلسّائِلِ وَالمَحرومِ»؛ در اموال ثروتمندان حقی است که باید به نیازمندان و محرومان داده شود. این آیات هم ربطی به این ندارد که چه نوع حکومتی بر یک جامعه حاکم است. در واقع دعوت به انفاق، کمک و رسیدگی به محرومان یک امر لازم و واجب در هر جامعه‌ای است. در اسلام آنقدر بر مسئله رسیدگی به وضعیت همسایگان، فقرا و نیازمندان تأکید شده که از نشانه‌های مسلمان حقیقی برشمرده شده است.

دولت و ملت در نگاه اسلامی از هم جدا نیستند

حجت‌الاسلام اکرمی درباره نقش دولت و ملت در این گونه بحران‌ها گفت: در نگاه اسلامی دولت و ملت یک حکم دارند و از هم جدا نیستند و رقیب هم محسوب نمی‌شوند، چون دولت برگزیده مردم است و مردم نیز همراه با دولت هستند. دولت باید در اندازه 85 میلیونی کار کند و مردم نیز باید در حد محل و منطقه به یاری محرومان و مستمندان بشتابند و دولت را در جهت رفع نیازهای اقشار آسیب‌دیده یاری کنند؛ «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ».

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در نیمه شعبان و برمبنای این آموزه‌های قرآنی مسئله رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه را مطرح کردند. رهبر خودش در رأس دولت است و امکانات دولت را می‌داند ولی در عین حال مردم هم باید انفاق و کمک‌رسانی را در دستور کار خود در این شرایط قرار دهند و به مانند شرایط جنگ تحمیلی وارد صحنه شوند.

وی بیان کرد: از آنجا که ماه رمضان امسال به دلیل ویروس کرونا افطاری‌های عمومی به دلیل خطرات ناشی از تجمع ممنوع است باید آن را به فرصتی برای ارسال کمک‌های خیرخواهانه در حجم و اندازه‌ای بیشتر به نیازمندان تبدیل کرد.

عمل درست؛ مؤثرترین راه تبلیغ اسلام

حجت‌الاسلام اکرمی درباره تأثیر این کمک‌رسانی عظیم عمومی در یک جامعه اسلامی بر نمایش چهره واقعی اسلام در سایر کشورها از جمله در غرب گفت: پیامبر اکرم(ص) برای تبلیغ اسلام در گوش تک تک مردم آیه و حدیث نخواند، بلکه با عمل خود مردم را جذب اسلام کرد؛ «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ».

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در عرصه مدیریتی نسبت به بسیاری از کشورهای غربی در زمینه کنترل و مهار کرونا بهتر عمل کرد و این با وجود تحریم‌ها و مشکلات زیاد اقتصادی رخ داد و لذا این به دنیا نشان می‌دهد که اسلام فقط دین حرف و شعار نیست، بلکه دین عمل است و نظام مبتنی بر اسلام نیز برخلاف تبلیغات دشمنان یک نظام پویا و کارآمد است که می‌تواند از پس این بحران برآید، در حالی که بسیاری از کشورهای غربی با وجود امکانات فراوان و عدم تحریم هر روز بر میزان مشکلات‌شان در زمینه کرونا افزوده می‌شود.

حجت‌الاسلام اکرمی تصریح کرد: از طرفی اقدامات انسان‌دوستانه و خیرخواهانه مسلمانان از جمله در ایران به خوبی توانست اسلام ناب محمدی را در دنیا تبلیغ کند و نشان دهد که اسلام دین انسانیت و نوع‌دوستی است و برای مسلمانان در امر کمک‌رسانی هیچ فرقی بین سیاه، سفید، شرقی، غربی، مسلمان و غیرمسلمان وجود ندارد و این عمل خود بهترین و کارآمدترین فعالیت برای نمایش تصویر حقیقی و بودن تحریف از اسلام به ویژه در میان جوامع غربی است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha