بازی تاج و تخت در «پیونگ یانگ» و زمستانی که در راه است
کد خبر: 3894621
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۶
روزنامه «واشنگتن پست» نوشت:

بازی تاج و تخت در «پیونگ یانگ» و زمستانی که در راه است

در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی در مورد وضعیت سلامت رهبر کره شمالی در رسانه‌های جهان منتشر شده و این موضوع باعث حدس و گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد سرنوشت این کشور بعد از مرگ احتمالی کیم جونگ اون، رهبر این کشور، شده است.

به گزارش ایکنا، علی‌رغم اینکه دولت کره شمالی هیچ اخباری در مورد وضعیت سلامت رهبر این کشور منتشر نکرده است، اما بسیاری بر این عقیده هستند که بی‌ثباتی به وجود آمده در این کشور بعد از مرگ یا ناتوانی کیم جونگ ایل (رهبر پیشین) بسیار برای امنیت شبه‌جزیره کره خطرناک است.

سو می تری(Sue Mi Terry)، عضو ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی‌ و تحلیلگر ارشد سیا در حوزه کره و کارمند شورای امنیت در سیاست‌گذاری کره در دولت‌های جرج دبلیو بوش و اوباما (رؤسای جمهور سابق آمریکا)، در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر کرده به آینده کره شمالی بعد از مرگ احتمالی رهبر این کشور پرداخته است.

گزارش‌های تأیید نشده‌ای در رسانه‌ها وجود دارد مبنی بر این که کیم جونگ اون، رهبر قدرتمند کره شمالی، ممکن است در پی عمل جراحی قلب اضطراری از انجام وظایف، ناتوان یا حتی درگذشته باشد.

هر دو دولت کره جنوبی و ایالات متحده گفته‌اند كه آنها اعتقاد دارند كه هیچ مشكلی پیش نیامده، اما غیبت كیم در انظار عمومی از 11 آوریل(23 فروردین) به این گمانه‌زنی دامن زده است.

مشکل این است که هیچ‌کس نمی‌داند اگر کیم بمیرد چه اتفاقی می‌افتد. احتمال مرگ کیم باعث شده کره‌ شمالی برای نخستین‌بار در تاریخ 72 ساله خود با عدم پیش‌بینی جانشین رو‌به‌رو شود. کیم جونگ ایل(رهبر سابق) دو دهه پیش از مرگ پدرش(کیم ایل سونگ) برای جانشینی آماده بود، در حالی که کیم جونگ اون چند سال فرصت داشت تا قبل از مرگ پدر در سال 2011 برای جانشینی آماده شود. اما کیم جونگ اون برای پرورش جانشین خودش خیلی جوان است و تنها پسر شناخته شده او به سختی به سن دبستان رسیده است. اگر کیم بمیرد، مشخص نیست چه کسی در «بازی تاج و تخت کره» پیروز خواهد شد.

محتمل‌ترین نتیجه این است که خواهر کیم، کیم یو جونگ(Kim Yo Jong)، مسئولیت این کار را به دست خواهد گرفت. کیم قبلاً برادر ناتنی خود و عمویش را کشته بود. کیم یک برادر بزرگتر به نام کیم جونگ چول(Kim Jong Chul) دارد، اما او قبلاً توسط پدرش از جانشینی خلع شده، زیرا مانند فردو کورلئون(اشاره به یکی از شخصیت‌های سری فیلم‌های پدرخوانده)، خیلی ضعیف توصیف می‌شد. سرانجام عموی کیم جونگ اون، کیم پیونگ ایل(Kim Pyong Il) است که به مدت 40 سال به عنوان دیپلمات در خارج از کشور خدمت کرده و اخیراً به پیونگ یانگ بازگشت. او به احتمال زیاد بیشتر نقش مشاور را برای کیم یو جونگ بازی خواهد کرد.

بازی تاج و تخت در پیونگ یانگ و زمستانی که در راه است

 

نخبگان از یک زن جوان به عنوان رهبر حمایت می‌کنند؟

کیم یو جونگ یکی از مشاوران معتمد کیم بوده و اخیراً به عنوان عضو جایگزین پولیتبرو(هیئت احزاب کمونیست) ارتقا یافته است. حال تنها سؤال این است که آیا در یک جامعه مقید به کنفوسیوس(مشهورترین فیلسوف چین و پایه‌گذار یک سیستم اخلاقی مستحسن) و مردان حاکم، نخبگان از یک زن جوان به عنوان رهبر حمایت می‌کنند؟ اگر او(کیم یو جونگ) پیروز شود، به احتمال زیاد سیاست‌های كیم را در مورد آزادسازی محدود اقتصادی، گسترش سلاح‌های كشتار جمعی و حمله‌ای دیپلماتیک برای به‌ دست آوردن رسمیت بیشتر در عرصه بین‌المللی و کاهش تحریم‌ها حفظ می‌كند.

بازی تاج و تخت در پیونگ یانگ و زمستانی که در راه است

اگر کیم یو جونگ در رسیدن به قدرت شکست بخورد، رهبری کشور برای اولین بار از خانواده کیم خارج می‌شود و به احتمال زیاد جانشین کیم، معاون مارشال چوئی ریونگ هائه(Choe Ryong Hae)، عضو پولیتبرو و نایب رئیس حزب کارگران کره است. خانواده وی نزدیک به کیم یو جونگ هستند، اما او انگیزه دارد که به جای حمایت از عضو بعدی خانواده کیم، برای قدرت بجنگد، زیرا وقتی کیم جونگ اون مسئولیت را به دست گرفت، اعضای دوم و سوم قدرتمند رژیم را اعدام کرد. خود چوئی نتیجه پاکسازی است. او ممکن است نتیجه بگیرد که تنها راه زنده ماندن، تصاحب است. اگر او به رهبری برسد، احتمالاً وضع موجود را نیز حفظ می‌کند؛ هرچند که در قیاس با کیم از درک کمتری در مورد مسائل بین‌المللی برخوردار است.

خطرناک‌ترین سناریو

احتمال کمتر و در عین حال خطرناک‌ترین سناریو این است که هیچ‌کس به عنوان جانشین کیم ظاهر نمی‌شود و در عوض، چندین رهبر برای یک دوره پیاپی به قدرت می‌رسند. اگر این اتفاق بیفتد، کره شمالی می‌تواند ناپایدار، و زرادخانه هسته‌ای این کشور از کنترل خارج شود. کیم دارای اضافه وزن زیاد است؛ به شدت سیگار و مشروبات الکلی مصرف می‌کند و سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارد، بنابراین مهم نیست که اکنون چه اتفاقی بیفتد، سلامتی وی همچنان عاملی خطرناک برای رژیم خواهد بود.

ضرورت اتحاد آمریکا با چین

دولت ترامپ نیاز به گفت‌وگو با مهمترین متحد و شریک تجاری کره شمالی ـ چین ـ دارد تا در مورد چگونگی واکنش دو کشور در صورت بی‌ثباتی رژیم برای جلوگیری از وقوع بدترین شرایط احتمالی بحث کند. هر چقدر سازماندهی تلاش‌های بشردوستانه طول بکشد، تعداد اتباع کره شمالی که ممکن است کشته یا آواره شوند، بیشتر و سلاح‌های کشتار‌جمعی بیشتری بدون محافظ باقی می‌ماند و خطر ناپدید شدن آنها در مرزهای بین‌المللی بیشتر می‌شود.

دولت آمریکا همچنین باید گفت‌وگو با رهبران چین را درباره آینده کره‌ شمالی آغاز کند حتی اگر کیم زنده بماند. آیا شرایطی ـ مانند عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از کره جنوبی ـ وجود دارد که براساس آن پکن ممکن باشد از اتحاد کره حمایت کند؟ اگر اینگونه نباشد، آیا پکن حداقل مایل به فشار برای به روی کار آمدن یک رهبر اصلاح‌طلب کره شمالی است که آزادسازی اقتصادی به سبک چینی و حتی غیرهسته‌ای شدن این کشور را آغاز کند؟ در این صورت و موافقت کره جنوبی، ایالات متحده می‌تواند اقداماتی از قبیل چشم‌انداز کاهش تحریم‌ها و کاهش نیرو را ارائه دهد.

جای تأسف است که جنگ تجاری ترامپ با چین و اتهام‌زنی دو کشور به دلیل ویروس کرونا، واشنگتن و پکن را در زمانی که همکاری بسیار اهمیت دارد، از هم دور کرده است. ایالات متحده همچنین باید با هم‌پیمانان خود ـ کره جنوبی و ژاپن ـ همکاری نزدیکی داشته باشد و این به معنای پایان یافتن مذاکرات طولانی در مورد میزان مبلغ پرداختی سئول برای داشتن پشتیبانی نیروهای آمریکایی است.

مهم نیست چه اتفاقی برای کیم می‌افتد، درست همانطور که کره شمالی بعد از مرگ پدربزرگ و پدر کیم، هنوز باقی مانده است. با این همه، کسی چیزی نمی‌داند. کمتر کسی سقوط آلمان شرقی را در سال 1989 پیش‌بینی می‌کرد؛ زمستان می‌تواند زودتر از آنچه انتظار می‌رود در بازی تاج و تخت کره شمالی از راه برسد. پس بهتر است آماده باشیم.

ترجمه و تنظیم از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha