هشدار سازمان ملل به سوء استفاده از کرونا برای نقض حقوق بشر
کد خبر: 3894892
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

هشدار سازمان ملل به سوء استفاده از کرونا برای نقض حقوق بشر

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت‌های جهان خواست که از هرگونه نقض حقوق بشر تحت پوشش اقدامات اضطراری برای مقابله با بیماری کرونا پرهیز کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیاالیوم، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در بیانیه‌ای اظهار کرد: مشخص است كه تیراندازی، دستگیری یا بدرفتاری با  افراد ناامید در جست‌وجوی مواد غذایی به بهانه نقض قوانین مربوط به پیشگیری از کرونا، پاسخی غیرقابل قبول و غیرقانونی است.
 
وی افزود: این اقدامات برای زنانی که برای زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند خطرناک است. در برخی موارد مردم به‌ دلیل اجرای نادرست تدابیری که برای نجات آنها در نظر گرفته شده است، جان خود را از دست می‌دهند.
 
مطابق قوانین حقوق بشری، دولت‌ها علاوه بر اعمال برخی اختیارات اضافی، در صورت اعلام وضعیت اضطراری، می‌توانند برخی حقوق فردی را برای حمایت از سلامت عمومی محدود کنند.

این کمیسیون متذکر می‌شود که در هر دو مورد، محدودیت‌ها باید ضروری، متناسب و غیر‌تبعیض‌آمیز باشند. همچنین باید در مدت زمان محدودی اعمال شوند و از سوء استفاده‌ها جلوگیری شود.
 
باشله در مورد استفاده از اختیارات اضطراری به عنوان سلاحی از سوی دولت‌ها برای ضربه زدن به مخالفان، تحمیل کنترل بر مردم و طولانی‌تر کردن بقای خود در قدرت هشدار داد و گفت: استفاده از زور فقط در مواقع ضروری و در صورت تهدید قریب‌الوقوع حیات انسان‌ها قابل قبول است.
 
وی اظهار کرد: تخلفات بسیاری علیه طبقات فقیر و آسیب‌پذیر صورت گرفته است، در حالی که اجرای قوانین مربوط به کرونا باید به‌ صورت انسانی باشد و نباید خودسرانه یا تبعیض‌آمیز اعمال شوند و مجازات‌های نقض آنها باید متناسب باشد.
انتهای پیام
captcha