به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین ناصر نقویان، شامگاه چهارشنبه، 10 اردیبهشت ماه در نشست «میوه دینداری» در مؤسسه فهیم قم در پاسخ به این سؤال که درخت تا ریشه درستی نداشته باشد میوه درستی هم نمیدهد ولی شما به جای ریشه بر میوه دینداری تاکید دارید، گفت: ما خیال میکنیم فقط ریشهای که ما میگوییم، ریشه است.
وی افزود: قرآن میگوید کسانی که به خدا و روز قیامت باور دارند ریشه درستی دارند؛ ولی اگر کسی بخواهد میوه آبدارتری از درخت بگیرد باید ریشههای محکمتری داشته باشد از این رو برای فردی که میخواهد که زندگی عادی داشته باشد باورهای یهودی و مسیحی هم کافی است.
نقویان تصریح کرد: آیتالله جوادی آملی هم نظرشان این است که در زمان ظهور امام زمان(عج)، هم مسیحیت و هم یهودیت باقی است و حضرت آنان را الزام به اسلام نمیکند؛ در آیه 62 بقره سوره میخوانیم: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»؛ یعنی اگر به خدا ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند کافی است.
وی در عین حال تأکید کرد: البته کسی که بخواهد به مرحله بالا و بالاتر برسد باید تلاش بیشتری انجام دهد، کسی که میخواهد گوی سبقت برباید باید تلاش کند تا به دین حق برسد ولی این مسئله برای همه میسر نیست.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برخی فکر میکنند که همه یهودیان، جهنم میروند و آیات قرآن را هم به همین معنا تفسیر میکنند افزود: الان تعداد زیادی افراد در دنیا مسیحی و یهودی هستند ولی انسانهای خوبی هم هستند، دست تعدی به مال و نوامیس مردم ندارند؛ خیانت و جنایت نمیکنند، دروغ نمیگویند و تهمت نمیزنند و غیبت هم نمیکنند آیا باید بگوییم چون شما مسلمان نیستید جهنم میروید و برعکس مسلمینی داریم که این کارها را میکنند.
نقویان تأکید کرد: ما باید چهره مکتبی را برای مردم دنیا باز کنیم که همه بندگان را زیر چتر آن بیاوریم زیرا برای خیلی از افراد اصلا امکان فهم اسلام وجود نداشته و ندارد همان طور که برای بسیاری از مسلمین چنین امکانی در مورد ادیان دیگر وجود ندارد.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پیروان ادیان دیگر هم با همان باورهای خودشان، اگر در میوه تقوا که میوه مشترک دینداری است موفق باشند قابل قبول است؛ بسیاری از مفاهیم اصلی ادیان مشترک هستند؛ دروغ در هر مسلک و ملتی حرام است؛ تعدی به نوامیس مردم و اموال آنان در هر دینی حرام است؛ بنابراین اینکه در ذهن ما کردهاند که فقط شیعه، فرقه ناجیه است و بقیه مردم دنیا به جهنم میروند تفکر اشتباهی است.
وی افزود: اینکه قرآن، سایر انبیاء را تصدیق کرده به چه معناست؟ پیامبر خود را متمم مکارم اخلاق میداند؛ یعنی انبیاء قبل هم مکارم اخلاق داشتهاند ولی من آن را کامل کردهام، انبیاء گذشته هم دستورات خدا را آوردهاند و پیامبر آن را کامل کرده است.
نقویان در پاسخ به این سؤال که از کجا بفهمیم میوه دینداری را به دست آوردهایم؟ اضافه کرد: ما باید در دو ناحیه میوه دینداری را بچینیم، یکی در ناحیه فکر و اندیشه و دیگری عمل؛ یعنی کسی که به این وادی(دین) وارد شود بن بست پیدا نخواهد کرد زیرا دین میتواند سؤالات اساسی بشر را جواب بدهد؛ دین در سختترین مصیبتها به انسان کمک میکند و اجازه نمیدهد انسان بِبُرد.
وی افزود: بخش دوم در عمل است؛ قرآن مسئله تقوا در رفتار را مطرح میکند؛ الان ببینید مقصد یهودی، شیعه، سنی و وهابی، داعشی و حنفی، مالکی و مسیحی رسیدن به بهشت است؛ فرد داعشی هم میگوید من وقتی شیعه بکشم به بهشت میروم اما و هزار اما که این بهشت به تعبیر قرآن فقط یک راه دارد و قرآن این راه یگانه را نشان میدهد که همان ایمان و عمل صالح است و بقیه راهها باطل است.
نقویان با اشاره به سبقت در خیرات که در قرآن مطرح شده است، تصریح کرد: البته برای ما افراد عادی، خیرات و سبقت در آن، همان حد وسط است ولی خیرات برای امام متقین، احسن وجه است، او باید لقمه افطار خود را نخورد و به مسکین بدهد ولی از ما انفاق اندک هم قبول است.
نقویان تصریح کرد: الان بحث میکنند که آیا ادیسون و انیشتین به بهشت میروند یا نه؛ اولاً ما نمیدانیم و مقسم بهشت و جهنم هم نیستیم و دوماً آیا دلیل دارد که نگران شویم که آنان بهشت بروند؟ ممکن است خداوند گاهی برخی اراذل و اوباش را هم ببخشد و به بهشت ببرد و ما فضول در کار خدا نیستیم و نباید بخیل باشیم؛ ثانیاً اگر لاین دینداری را پهن بگیریم بقیه هم وارد لاین تقوا خواهند شد؛ شاخص تقوا، استاندارد جهانی دارد زیرا صداقت، پاکی، امانتداری و عدم خیانت در همه جا یکی است.
وی افزود: اگر نگاه جهانی به اسلام داشته باشیم ترازو و خطکشهای ما هم باید جهانی باشد؛ الان برخی حرفها فقط برای شهر خودمان خوب است؛ باید دید خود را وسیعتر بگیریم؛ از قرآن چنین نکات جهانشمول استخراج میشود و به همین دلیل قرآن تا ابد میدرخشد؛ قرآن فرموده است که عمل صالح که در همه مکاتب شایسته است معیار است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به معیارهای تشخیص عمل صالح اظهار کرد: معیار و شاخص تقوا و عمل صالح دو بخش است؛ بخش نخست آن است که خدا با خلقت انسان در نهاد او قرار داده است؛ خدا در نهاد انسان فجور و تقوا را قرار داده است؛ کودک به اقتضای فطرت خود میفهمد دروغ بد است ولی به تدریج دروغ را از دیگران یاد میگیرد. سنگدلی را ما یاد او میدهیم وگرنه صداقت در وجود او هست.
وی افزود: بخش دوم در جایی است که مرز تقوا، باریک و تشخیص حق، سخت است؛ در جنگ جمل یکی از لشکریان امام علی(ع) خدمت ایشان آمد و گفت که من نمیدانم حق با شماست یا با عایشه و مخالفان، امام شاخص خیلی خوبی دادند، نفرمودند من ملاک حق هستم بلکه فرمودند که حق و باطل از بزرگی افراد شناخته نمیشود، حق را بشناس و افراد را با آن قضاوت کن بنابراین اینکه بگوییم چون فلانی، مرجع تقلید است ملاک نیست.
وی تاکید کرد: اگر مقداری را که عقل و فطرت به ما حکم میکند عمل کنیم در مسیرهای باریک و تاریک هم خداوند به انسان کمک میکند ولی کسی که اهل بی تقوایی است نه به افقهای بالا می رسد و نه در راههای باریک کمکی از سوی خدا دریافت خواهد کرد.
انتهای پیام