بانوی عراقی از وقف قرآنی خود می‌گوید
کد خبر: 3895693
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸

بانوی عراقی از وقف قرآنی خود می‌گوید

وبگاه شبکه «الجزیره» در گزارشی به اقدام خیرخواهانه یک بانوی عراقی در راستای کمک به آموزش قرآن در این کشور پرداخته است. ام وسام تنها خانه خود را، که پس از سال‌ها به صورت قسطی خرید، برای آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان وقف کرده است.

به گزارش ایکنا، عراق کشوری است با قومیت‌های گوناگون و ساکنان آن را عرب، کرد، ترکمن، آشوری، کلدانی، مندایی و صابئین و دیگر قومیت‌ها تشکیل می‌دهند. این کشور از نظر ساختار اجتماعی و فرهنگی به سه حوزه کاملاً متفاوت قابل تقسیم است. در حوزه مرکزی عراق عرب‌های سنی، در شمال و شرق کردها و در جنوب شیعیان ساکن هستند و هر کدام از این گروه‌ها شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی خاص خود را دارند. البته در کنار این سه گروه اصلی، هویت‌های فرهنگی و اجتماعی کوچک‌تری نظیر ترکمن‌ها، آشوری‌ها و ایزدی‌ها نیز فرهنگ و عقاید متفاوتی دارند.
 
قرآن جایگاه ویژه‌ای در میان مردم عراق دارد و هر ساله در این کشور فعالیت‌ها و طرح‌های گوناگونی از سوی نهادها، دانشگاه‌ها و آستان‌‌های مختلف به ویژه آستان مقدس امام حسین(ع) اجرا می‌شود که در نوع خود جالب توجه است. از جمله مراکز فعال قرآنی در این کشور می‌توان به آستان مقدس حسینی اشاره کرد که با بیش از 231 نمایندگی و شعبه در استان‌ها، بخش‌ها و نواحی مختلف این کشور فعالیت دارد و تاکنون بیش از 4 هزار قرآن‌آموز در سنین مختلف در این مرکز به آموزش قرآن پرداخته‌اند. مهم‌ترین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ویژه مطالعات قرآنی نیز دانشگاه «امام موسی کاظم(ع)»، دانشگاه اسلامی نجف اشرف، دانشکده فقه در نجف، دانشکده علوم اسلامی دانشگاه بغداد، دانشکده علوم اسلامی مستنصریه، بخش علوم قرآنی دانشکده اهل تسنن «امام اعظم» و دانشگاه اسلامی موصل (سنی مذهب) هستند.
 
از تعداد حافظان قرآن در این کشور آمار دقیقی در دست نیست، اما در قیاس با گذشته حفظ قرآن در عراق پیشرفت داشته و طبقه‌‌ای از حفاظ در عراق، اگرچه اندک، شکل گرفته است. حفظ قرآن به صورت سازمانی در عراق مورد توجه قرار نگرفته و بیشتر شخصی است. 
 
اقدام منحصر به فرد بانوی در راستای آموزش قرآن / گزارش
آماده‌سازی منزل «ام وسام» برای مدرسه قرآنی

در همین راستا، وبگاه شبکه «الجزیره» در گزارشی به اقدام خیرخواهانه بانوی عراقی در راستای کمک به آموزش قرآن کریم در این کشور پرداخته است. او تنها خانه خود را، که به صورت قسطی خریداری کرده، برای آموزش قرآن به فرزندان منطقه خود اهدا کرده است. ترجمه این گزارش در ادامه می‌آید:
 
«ام‌ وسام» بانوی 70 ساله، ساکن شهر العماره، مرکز استان میسان واقع در جنوب عراق است. او خانه‌ای کوچک دارد که پس از تکمیل ساخت آن، تصمیم گرفت آن را به یکی از مراکز قرآنی کشور اهدا کند تا مدرسه‌ای برای آموزش حفظ و قرائت کتاب خدا در آن تأسیس شود. ام وسام در حالی این تصمیم را گرفت که شرایط مالی محدودی داشته و کشورش مانند بیشتر کشورهای جهان با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و مردم عراق نیز با چالش‌های اقتصادی دشواری روبه‌رو هستند.
 
در چند هفته اخیر، «وسام» پسر 40 ساله این بانوی عراقی آخرین تغییرات را پیش از سپردن منزل مادرش به یکی از انجمن‌های قرآنی در شهر العماره، در آن انجام داده است.
 
ام وسام تصمیم گرفته بود که خانه کوچکی در قطعه زمینی که آن را به صورت قسطی خریداری کرده بود بنا کند و قسط این قطعه زمین را در طول چند سال از حقوق بازنشستگی همسر مرحومش پرداخت کند، اما پس از آنکه ساخت خانه به پایان رسید، تصمیم گرفت آن را به عنوان مدرسه قرآنی در راه رضای خدا وقف کند.
 
شرایط زندگی برای ام وسام که با پسرش و خانواده 7 نفره او در خانه‌ای کوچک، دارای دو اتاق و یک هال، زندگی می‌کند بسیار دشوار است، اما این دشواری او را از تصمیم برای اهدای خانه جدیدش به مراکز قرآنی باز نداشته و حتی سایر افراد خانواده نیز از تصمیم او حمایت کردند. از سوی دیگر پیشنهادهای وسوسه‌انگیزی، که در ازای فروش خانه و زمین‌های اطراف آن به او شده بود، او را از تصمیم اهدای منزل برای ساخت مدرسه قرآنی بازنداشت تا این کار به عنوان ذخیره آخرت او قرار گیرد.
 
اقدام منحصر به فرد بانوی در راستای آموزش قرآن / گزارش
مدرسه قرآنی در عراق

فکر وقف خانه زمانی به ذهن ام وسام خطور کرد که فرزندش درباره مشکلات انجمن قرآنی شهر العماره و کوچک بودن محلی که یکی از مساجد برای آموزش حفظ و قرائت قرآن در نظر گرفته بود سخن گفت. لذا تصمیم خود را گرفت و زمانی که از او خواستند تا در این مورد بیشتر بیندیشد، بر تصمیم خود پافشاری کرد.
 
واکنش انجمن‌های قرآنی استان میسان عراق
 
«سجاد منصور»، رئیس تجمع قرآنی استان میسان، از اقدام ام وسام استقبال کرد و در این باره گفت: بسیاری از مؤسسات و انجمن‌های قرآنی استان میسان، که شامل 20 انجمن و دارالقرآن و مؤسسه قرآنی است، مساجد را به عنوان محل آموزش قرآن انتخاب کرده‌اند اما این مساجد بسیار کوچک است و جز عده معدودی نمی‌توانند در آنجا به قرآن‌آموزی بپردازند.
 
وی افزود: در صورتی که این خانه برای چنین کار بزرگی یعنی آموزش قرآن تخصیص داده شود، شمار بیشتری از علاقه‌مندان می‌توانند به قرآن‌آموزی مشغول شوند و در اینجا نقش اهداکنندگان و نیکوکاران و خیرین برجسته‌تر می‌شود. مراکز قرآنی استان میسان با وجود کمی امکانات و نبودِ حمایت از جانب مسئولان، دستاوردهای بسیاری داشته‌اند که از مهمترین آنها می‌توان به «هاشم الجزایری» یکی از قاریان این منطقه اشاره کرد که در رشته قرائت مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هندوستان در سال 2010 میلادی، رتبه اول را به دست آورد. البته تجمعات قرآنی میسان تنها به برپایی کلاس‌های درس و آموزش قرآن منحصر نشده است بلکه به هماهنگی مسابقات ملی نیز پرداخته است.
 
منصور در این باره می‌گوید: تجمع قرآنی میسان هر ساله در مسابقات ملی قرائت و تفسیر قرآن کریم، پذیرای گروه‌های مختلف قاریان عراقی از استان‌های مختلف این کشور است و فرزندان استان میسان نیز همواره مشارکت فعالانه‌ای در این مسابقات دارند.
 
همچنین، «صالح خلف الدریعی»، دبیرکل اتحادیه انجمن‌ها و محافل قرآنی عراق، در این باره گفت: شمار تمامی انجمن‌ها و مؤسسات وابسته به این اتحادیه 280 مؤسسه است که در استان‌های مختلف عراق پراکنده شده‌اند.
 
وی افزود: اتحادیه انجمن‌ها و محافل قرآنی عراق هرساله پنج مسابقه ملی به علاوه جشنواره‌های بین‌المللی با مشارکت بیش از 20 کشور اسلامی برگزار می‌کند؛ همچنین، تمامی مؤسسات وابسته به این اتحادیه با سرمایه خود مؤسسات و کمک‌های خیرین اداره می‌شوند.

اقدام منحصر به فرد بانوی در راستای آموزش قرآن / گزارش
نمونه‌ای از مسابقات قرآن در عراق
 
ترجمه و تنظیم گزارش: فرشته صدیقی
انتهای پیام
captcha