کد خبر: 3895880
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

اهتمام به رعایت عدالت در قضاوت / عدالت به معنای تساوی نیست

استاد حوزه علمیه گفت: یکی از مهم‌ترین درس‌های آیه ۷۸ سوره انبیاء، رعایت عدالت در حکم و قضاوت است چراکه بر اساس روایات عدل و عدالت اساس ایمان بوده و آیات متعددی در این خصوص وارد شده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، 13 اردیبهشت‌ماه در ویژه‌برنامه تفسیر سوره انبیاء که از رسانه ملی منعکس شد، طی سخنانی اظهار کرد: آیه ۷۸ سوره انبیاء در خصوص حضرت سلیمان(ع) و حضرت داود(ع) است که حاوی نکات مهمی است.

وی افزود: حضرت داود(ع) از پیامبران بنی‌اسرائیل و از نسل حضرت یعقوب(ع) و پدر حضرت سلیمان(ع) است و خداوند در هفت جای قرآن از این پیامبر نام ‌برده است.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه یادآور شد: خداوند ۱۰ ویژگی برای حضرت داود(ع) در آیات مختلف ذکر کرده است که نخستین ویژگی عبد بودن حضرت بوده چراکه عبد خدا بودن یک افتخار بزرگی است.

وی بیان کرد: حضرت داود(ع)، صاحب قدرت و قدرتمند بود، ایشان بسیار اهل ارتباط و گفتگو با خالق بود و کوه‌ها با حضرت نجوا می‌کردند و پرندگان با وی هم‌نوا می‌شدند.
رفیعی در ادامه افزود: حضرت داود(ع) حکمت خدادادی داشت و خلیفه خداوند بود و خداوند نیز به وی ملک و حکومت عطا کرده بود و حضرت در تمام داوری‌ها و قضاوت‌ها فصل‌الخطاب بود.

استاد حوزه علمیه گفت: از نظر فقهی هر فردی صاحب املاک و اموال خود است و دیگران حق ندارند حیوانات خود را طی روز و به‌ویژه شب به باغات و چراگاه ببرند و در صورت خسارات به باغات مردم باید خسارت را جبران کنند.

وی تأکید کرد: در زمان حضرت داود(ع) شخصی گوسفندان خود را به باغات انگور دیگری برد و باعث خسارات شد و طرفین دعوا خدمت حضرت داود رسیدند و تقاضای داوری داشتند که حضرت به روش خود قضاوت کردند و سپس طرفین با دستور حضرت خدمت حضرت سلیمان(ع) رفتند و حضرت سلیمان(ع) نیز قضاوت دیگری کرد و خداوند مبنای قضاوت حضرت سلیمان(ع) را تأیید و صلاح دانست.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: هر دو قضاوت صحیح و درست بود و اجرای هر دو مشکلی نداشت اما خداوند قضاوت حضرت سلیمان(ع) را بیشتر تأیید نمودند و یکی از معجزات قرآن این است که قرآن مضامین بلند را با کلمات کوتاه بیان می‌کند.
 
وی افزود: یکی از مهم‌ترین درس‌های این آیه رعایت عدالت در حکم و قضاوت است چراکه بر اساس روایات عدل و عدالت اساس ایمان بوده و آیات متعددی در این خصوص وارد شده است.

رفیعی گفت: عدالت وجه مشترک دعوت همه انبیاست و ظلم پایدار نمی‌ماند البته عدالت به معنای تساوی نیست بلکه هر فرد به‌اندازه تلاش و جایگاهی که دارد باید به‌حق خود برسد به‌طور مثال فردی که مدرک دکتری دارد حقوقش از فردی که مدرک دیپلم دارد باید بالاتر باشد.

وی یادآور شد: عدالت اساس حکومت دینی و مبنای بسیاری از امور اسلامی است به‌گونه‌ای که یکی از اهداف ارسال انبیاء اقامه عدل و قسط بوده و این واژه مهم و کلیدی می‌تواند در بسیاری از امور نقش‌آفرین باشد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: عدالت انواع مختلفی دارد و رعایت آن‌ها می‌تواند در حقیقت شکوفایی مادی و معنوی را در جامعه به ارمغان آورد.

وی تأکید کرد: عدالت در سخن گفتن، عدالت در نگاه، عدالت در رفتار با کفار، عدالت در اقتصاد، عدالت در شهادت و گواهی دادن، عدالت در حکومت‌داری، عدالت در رفتار با خانواده و فرزندان، عدالت در رابطه با نفس و… همگی از جمله عدالت‌هایی هستند که یک فرد هم به‌صورت فردی و هم به‌صورت اجتماعی باید رعایت کند.

رفیعی یادآور شد: امام زمان(عج) نیز برای اجرای عدالت در جهان ظهور خواهند کرد و مدیران دولتی و مسئولان باید بدانند هر فردی در حوزه کاری خودش تلاش کند عدالت را پیشه خود کند چراکه ظلم کردن، ظلمات را در قیامت به دنبال دارد و ظلم پایدار نمی‌ماند.

حسین شاهبداغی
انتهای پیام
captcha