چهار ویژگی متمایز قاریان مصری
کد خبر: 3895999
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
مفتی سابق مصر بیان کرد؛

چهار ویژگی متمایز قاریان مصری

مفتی سابق مصر با بیان اینکه قرائت قرآن جزء جدایی‌ناپذیر میراث مردم مصر است، چهار ویژگی متمایز قاریان کشورش را برشمرد.  

به گزارش ایکنا به نقل از «صدی البلد»، «علی جمعه»، مفتی سابق مصر و عضو هیئت علمای الازهر، درباره جایگاه قرائت قرآن در میان مردم کشورش گفت: قرائت قرآن یکی از عادت‌های دوست‌داشتنی مردم مصر به ویژه در ماه مبارک رمضان است.
 
وی با بیان اینکه قرائت قرآن جزء جدایی‌ناپذیر میراث مردم مصر است، اظهار کرد: در گذشته می‌گفتند که قرآن در مکه نازل، در استانبول چاپ و در مصر قرائت شد. از این رو مکتب تلاوت قرآن کریم در مصر قاریان منحصر به‌ فردی را تربیت کرده است که چهار ویژگی متمایز دارند.
 
جمعه افزود: این چهار ویژگی عبارت‌اند از: زیبایی صوت، توانایی ادای صحیح الفاظ، حفظ کامل قرآن و مطالعه دقیق در تجوید قرآن از جمله احکام ادغام، اظهار، تنوین، مد و سایر احکام تجویدی. لذا می‌توان گفت که قاریان مصری از بهترین قاریان قرآن محسوب می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه کتب مختلفی درباره قاریان ممتاز مصری نوشته شده است، اظهار کرد: مکتب قرائت قرآن مصر قاریان برجسته‌ای دارد که شهرت آنها فراتر از زمان و مکان است؛ از جمله شیخ «محمود علی البناء» که در ۱۷ دسامبر ۱۹۲۶ میلادی در روستای «شبرا باعث» واقع در استان المنوفیه مصر متولد شد و قرآن کریم را نزد شیخ موسی المنطاش حفظ کرد.
 
جمعه در ادامه به بخشی از زندگی او پرداخت و گفت: شیخ البناء در ۱۱ سالگی قرآن را کامل حفظ کرد و سپس برای تحصیل در علوم دینی به شهر طنطا رفت و قرائت ‌های مختلف و مقامات قرآنی و موسیقی را نزد اساتید آنجا آموخت و سپس به دلیل سفرهای متعدد به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی برای قرائت قرآن، «سفیر قرآن» لقب گرفت. او در سال ۱۹۴۷ قاری جمعیت جوانان مسلمان شد و در تمام مراسم‌ این جمعیت به قرائت قرآن می‌پرداخت و در سال ۱۹۴۸ به رادیو قرآن مصر پیوست و قرائت سوره مبارکه خود را آغاز کرد. سرانجام در سال ۱۹۸۵ وفات یافت و پیکر او در مسجد روستایی که متولد شده بود به خاک سپرده شد.
 
چهار ویژگی متمایز قاریان مصری از زبان مفتی سابق مصر
انتهای پیام
captcha