رسانه‌های خارجی در قضیه کرونا باختند/ تزریق آرامش با سخنان یک بزرگتر
کد خبر: 3897372
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
دهنوی از تجربیات کار در روزهای کرونایی گفت؛

رسانه‌های خارجی در قضیه کرونا باختند/ تزریق آرامش با سخنان یک بزرگتر

یک تهیه‌کننده رادیو و تلویزیون ضمن مثبت ارزیابی کردن عملکرد رسانه‌های داخلی در واکنش به شیوع کرونا، گفت: نقش بزرگ‌ترها در چنین اتفاقاتی مشخص می‌شود؛ سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال بسیار تأثیرگذار و آرامش‌بخش بود.

به گزارش ایکنا، در ادامه بررسی عملکرد رسانه‌های ایران در مورد شیوع کرونا، فرهاد دهنوی، تهیه‌کننده رادیو و تلویزیون، میهمان ایکنا بود. وی که سابقه 25 سال فعالیت در حوزه رسانه دارد و از تهیه‌کنندگان رادیو گفت‌و‌گوست، پس از اعلام رسمی شیوع کرونا، برنامه بدون انقضا را در رادیو گفت‌و‌گو با همین محور تهیه کرد.

صحبت‌های پر از امید و انرژی فرهاد دهنوی در خصوص زمان شیوع کرونا و پس از آن شاید نتیجه تجربه‌های کاری وی از جمله تلاش‌های ارزشمند او در راه‌اندازی و تهیه برنامه‌های رادیو اربعین باشد، اما هر چه هست با تکیه بر تجربه 25 سال فعالیت به عنوان یکی از اصحاب رسانه ایران، عملکرد رسانه‌های ایران در قبال شیوع کرونا را مثبت ارزیابی می‌کند.

مشروح صحبت‌های وی را ببینید و بخوانید.

ایکنا ـ اولین مواجهه رسانه‌های ایران با همه‌گیری جهانی یک بیماری چگونه بود؟

طی چندین سالی که در رسانه هستم هیچ‌وقت چنین تجربه بزرگی را کسب نکرده بودم. کتاب‌های زیادی در حوزه جنگ و دفاع مقدس خوانده‌ام و برنامه‌های زیادی ضبط کرده‌ام؛ برای من این اتفاقات یادآور جنگ بود ولی این‌بار جنگ با یک ویروس که مانند جنگ جهانی است اتفاق افتاد.

رسانه‌ها در بحران‌ها عملکردهای خاصی دارند و هر رسانه‌ای روی واقعی خود را در بحران نشان می‌دهد. اینکه کدام رسانه چه جهتی دارد، کدام رسانه چه چیزی را دوست دارد به مردم ابلاغ کند و چه چیزی را دوست دارد شفاف بیان کند، در بحران مشخص می‌شود. رسانه ملی، رادیو و تلویزیون، رسانه‌های نوشتاری و ... در بحث کرونا خیلی خوب عمل کردند. وقتی رسانه‌ها را رصد می‌کنم این احساس را دارم که کرونا جایی نبود که ما بخواهیم با هم جنگ کنیم، بلکه با هم علیه ویروس جنگیدیم.

کرونا مبحثی ملموس بود که همه با آن درگیر بودند و باید آموزش‌های پیشگیری داده می‌شد نه اینکه مدام آمار مرگ و میرها اعلام شود. اتفاق خوبی که در این خصوص رخ داد این بود که آمار تفکیکی استان‌ها حذف و یک آمار کلی ارائه می‌شد. 

مدیران کلان رسانه‌ها همه چیز را به خوبی برنامه‌ریزی و ابلاغ کردند و این امیدبخشی و خبر صحیح دادن به مردم و بیان این واقعیت که کرونا شیوع پیدا کرده، اما هدف ما این است که مردم را آگاه کنیم و بیان مداوم آمار مرگ و میر دردی را دوا نمی‌کند و این آگاه‌سازی و ایجاد همدلی برای مردم است که می‌تواند به جامعه ما امید دهد و مردم را برای جنگ با این ویروس آماده کند، نگاه و سیاست درستی بود.  

ایکنا ـ آیا رسانه‌های ایران توانستند بین ترساندن و هوشیار کردن مردم حدی از تعادل را پیدا کنند؟  

بله، رسانه‌های ما میزان درستی از ترس را که منجر به هشیاری می‌شد به مردم ارائه کردند. طی این مدت توانستیم برنامه‌ای را در رادیو گفت‌‌و‌گو به عنوان بدون انقضا تهیه کنیم. طی این مدت من معنی حضور یک بزرگ‌تر بالای سر یک تیم را حس کردم. حال این بزرگ‌تر را در خانواده و جامعه تصور کنید. باید یک بزرگ‌تر امید لازم را به مردم  انتقال دهد. وقتی روزهای اول شیوع کرونا سر کار می‌رفتم، خیلی نگران بودم و می‌ترسیدم ولی وقتی با مسعود فروتن که عقبه‌ای 45 ساله در رسانه دارد(نویسنده، مجری و کارگردان) مواجه می‌شدم و از او می‌پرسیدم از آمدن سر کار نمی‌ترسی و پاسخ می‌داد: نه کار من اینجاست؛ آرامش می‌گرفتم.

بزرگ‌ترها می‌توانند آرامش دهند. حال این بزرگ‌ می‌تواند مقام معظم رهبری یا رئیس‌جمهور باشد. سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال خیلی تأثیرگذار بود؛ این تزریق آرامش خیلی خوب بود.

ایکنا ـ‌ اتفاقات سال گذشته این نگرانی را ایجاد کرده بود که اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی از بین رفته است. آیا این اعتماد بازگشته است؟

اتفاقات سال گذشته اتفاقاتی داخل خانوادگی بود که با هم آن را حل کردیم. رک بگویم؛ من مخاطبم را از شبکه من و تو و از آمار BBC استخراج نمی‌کنم. شاخص تعیین مخاطب برای من دلم است. اگر با همکارانم از استودیو راضی بیرون بروم، می‌فهمم که همه مردمی که برنامه مرا شنیده‌اند راضی هستند. اهالی رسانه دلشان رسانه آنهاست. وقتی خبری را منتشر می‌کنیم و از انتشار آن لذت می‌بریم مخاطب ما هم لذت خواهد برد.

پس اینکه گفته می‌‌شود که مردم اعتمادشان را به رسانه‌های داخلی از دست داده‌اند، به نظر من اشتباه است. رسانه‌های ما به حدی وسعت دارند که با چند کلمه سایر شبکه‌ها، اعتماد مردم را از دست نمی‌دهند. هنوز هم مردم برای دریافت اخبار به شبکه خبر و خبر 20:30 گوش می‌دهند. درست مثل این است که مردم در خلوتشان شماعی‌زاده گوش می‌دهند و بیرون در مورد آهنگ‌های شجریان صحبت می‌کنند. مردم اخبار 21 گوش می‌کنند و در مهمانی از اخبار BBC صحبت می‌کنند. بنابراین اعتقادی به این ندارم که اعتماد مردم از دست رفته است. اکنون مرجع خبری بسیاری از مردم شبکه خبر است، حتی مرجع خبر بسیاری از رسانه‌های معاند هم شبکه‌های داخلی است.

ایکنا ـ عملکرد رسانه‌های خارجی در بحث کرونا چگونه بود؟

در رصد رسانه‌های غربی متوجه می شویم که رسانه‌های ایران خیلی خوب‌تر عمل کرده‌اند. رسانه‌های خارجی در قضیه کرونا باختند؛ اگر درست عمل کرده بودند به صراحت می‌گفتم اما جایی که رسانه‌های خارجی خیلی باخت دادند، همین‌جا بود.

ایکنا ـ به عنوان یک تهیه‌کننده فکر می‌‌کنید کرونا چه تأثیری بر زندگی بعد کرونا خواهد داشت؟

ما دیگر به زندگی قبل از کرونا بازنمی‌گردیم.

ایکنا ـ چرا؟

بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم و بعد از آنها به زندگی عادی بازگشته‌ایم اما بحران‌های قبلی مباحثی جهانی نبوده و در یک زمان مشخص در کل جهان اتفاق نیفتاده است. این بحران جهانی همه چیز را تغییر داده است.

همه جای دنیا می‌گویند این ویروس را فلان کشور درست کرده است؛ هیچ کس نمی‌گوید این کار کار خدا بوده به غیر از مقام معظم رهبری که چند منبع دقیق از قرآن بیان کردند که این کار، کار خدا بوده، هیچ کس چنین نگاهی را مطرح نمی‌کند. دنیای بعد از کرونا فرق خواهد کرد. این دنیا دنیایی است که ما در آن وقت می‌کنیم کتاب بخوانیم و با خانواده خود بهتر ارتباط برقرار کنیم. اکنون که به گذشته باز می‌گردیم متوجه می‌شویم که چه قدر در حق خانواده‌هایمان کوتاهی کرده‌ایم.

کرونا همبستگی ما را بیشتر کرده و باعث شده دلمان برای همدیگر بیشتر تنگ شود. در فرهنگ ایرانی‌ها در آغوش کشیدن اقوام و دوستان مورد پسند و استقبال است، اما با شیوع کرونا نمی‌توانیم همدیگر را در آغوش بگیریم و این مسئله واقعاً اذیتمان می‌کند. فکر کنم کرونا که تمام شود اولین کاری که می‌کنیم این باشد که همدیگر را محکم بغل کنیم و این دلتنگی را با هیچ چیزی نمی‌توانستیم به دست بیاوریم. حالا دغدغه همدیگر را داریم و خیلی‌های ما مهربان‌تر شده‌ایم.

ایکنا ـ شما از نکات مثبت کرونا می‌‌گویید اما خیلی‌ها با وحشت از نکات منفی بعد از کرونا و بیماری‌های روانی مرتبط با آن حرف می‌زنند؛ این نگاه مثبت از کجا نشئت می‌گیرد؟

نگاه منفی بقیه از نامیدی است که همیشه تزریق می‌کنند. این انرژی آدم‌هاست که دنیا را تشکیل می‌دهد. انرژی هم یعنی حضور خدا در وجود آدم‌ها. بعد از نماز همین انرژی است که حال ما را خوب می‌کند. انرژی کنونی شهرها را با انرژی دی و بهمن سال گذشته که همه فقط به فکر خودشان و با سرعت در حال انجام کارهای شخصیشان بودند، مقایسه کنید. با اینکه در حال حاضر بسیاری از اماکن تعطیل است، اما باز هم انرژی شهر بیشتر است. در این مدت دلمان بیشتر برای هم تنگ شده، بیشتر کنار خانواده‌هایمان بودیم و این اتفاق خوبی است.

ایکنا ـ‌ اصحاب رسانه ایران تجربه کارهای ضربتی را همچون رادیو اربعین که شما آن را راه‌اندازی کردید دارند؛ چنین فعالیت‌هایی تا چه حد در موفقیت رسانه‌ها در مقابله با کرونا تأثیر داشت؟

رادیو اربعین را با بودجه بسیار کم و تعداد محدودی از همکاران و فقط با عشق و علاقه راه‌اندازی کردیم و نتایج آن عالی بود. باور نمی‌کنید که مردم برای ما در صدا و سیما نذری می‌آورند و خاطرات و اتفاقات بسیار خوبی رخ داد و همیشه حس ما این بود که این رادیو را خود امام حسین(ع) می‌گرداند و من اطمینان دارم چراغ این رادیو هرگز خاموش نمی‌شود.

ایکنا ـ و حرف آخر.

بزرگ‌ترین تجربه کاری من این است که با همه نسل‌های رادیو کار کرده‌ام. خیلی‌ها را هم اذیت کرده‌ام و امیدوارم حلالم کنند.

 

انتهای پیام
captcha