ظهور قابل مهندسی‌شدن نیست / کرونا و شرایط ظهور
کد خبر: 3897905
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع):

ظهور قابل مهندسی‌شدن نیست / کرونا و شرایط ظهور

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه کرونا سبب استغاثه جهانی شد، لذا می‌تواند جزء شرایط ظهور باشد، گفت: مهندسی برای ظهور محقق نمی‌شود، بلکه ما می‌توانیم انتظار را مهندسی کنیم و وظیفه ما همین است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، امروز 21 اردیبهشت‌ماه در ادامه نشست «حکومت جهانی موعود از منظر قرآن کریم»، با تقسیم نشانه‌های ظهور به دو دسته حتمی و غیرحتمی، گفت: بیش از صد نشانه برای ظهور بیان شده، ولی تنها 5 نشانه را حتمی می‎دانیم که با تعابیر امر محتوم و من المحتوم و... در روایات به کار رفته است.

وی افزود: 5 نشانه شامل خروج سفیانی در شامات و سوریه، خروج سیدیمانی، صیحه آسمانی، فرورفتن لشکر سفیانی در بیدا؛ محلی بین مدینه و مکه و پشت مسجد شجره و قتل نفس زکیه در بین رکن و مقام است؛ از بین این نشانه‌ها تنها به نشانه صیحه در قرآن اشاره شده که دو آیه آن را مدنظر قرار داده است.

بهروز‌لک با اشاره به آیات 41 و 42 «وَاسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِ الْمُنَادِ مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ ﴿۴۱﴾ و روزى كه منادى از جايى نزديك ندا درمى‏‌دهد به گوش باش (۴۱)؛ يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ذَلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ ﴿۴۲) سوره «ق»، اظهار کرد: این ندا در سراسر عالم شنیده می‌شود و هر کسی فکر می‌کند نزدیک گوش او است؛ گرچه ندا برای قیامت است، ولی روایات تأویلی ما، آن را نشانه ظهور اعلام کرده‌اند؛ در تفسیر قمی بیان شده که منادی به قائم و پدرش ندا می‌کند.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه در سوره شعرا، آیه 4 «إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّمَاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ» هم دلالت نزدیکی وجود دارد، اظهار کرد: در مورد «إِنْ نَشَأْ» این بحث مطرح است که اگر امر غیر حتمی بود، از «لو» استفاده می‌شد، ولی «إِنْ» دال بر قطعیت است. در مورد صیحه هم از دید روایات، روایات مستفیض و حتی متواتر در این مورد وجود دارد.

بهروزلک تصریح کرد: در برخی اخبار آمده که امام علی(ع) و در برخی روایات، جبرئیل نداکننده است؛ از امام صادق(ع) نقل شده که ندای آسمانی به نام قائم رخ می دهد؛ امام اشاره کردند که در سوره شعرا آیه آن بیان شده است و همین آیه را قرائت فرمودند. از ابن عباس نقل شده که آیه در مورد امویان است که وقتی ندا را بشنوند ذلیل می‌شوند.

بهروزلک تصریح کرد: امام باقر(ع) فرمود منتظر فرج باشید در سه چیز، جنگ در سوریه و شام، پرچم‌های سیاه خراسان و صیحه و در مورد صیحه این آیه را قرائت فرمودند.

وی با اشاره به شرایط ظهور، اضافه کرد: آیات مختلفی در قرآن در زمینه تدبیر الهی برای ظهور خبر داده است که آیه 5 سوره قصص «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» توضیح داده شد؛ همچنین آیه مکر یعنی وعده خدا و تدبیر الهی از شرایط ظهور است.

استغاثه جهانی از شرایط ظهور است

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: استغاثه جهانی هم از شرایط است که در دو آیه مطرح شده؛ در آیه 42 انعام «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ»؛ تضرع به معنای آن است که قبل از آنکه پیامبری بیاید انسان‌ها به خدا پناه بجویند، مانند پیمان حلف الفضول در دوره پیامبر اسلام یا در بعثت عیسی یهودیان از ظلم حاکمانشان درمانده شده بودند. پس تضرع و استغاثه از نشانه‌های ظهور است و قلوب را برای پذیرش امر خدا فراهم می‌کند.

بهروزلک اضافه کرد: براساس روایات، فساد در خشکی و دریا در آستانه ظهور رخ خواهد داد و جهان از ظلم پر می‌شود؛ بنابراین ملئت ظلماً و جورا، نشانه دیگری در کنار بأسا و ضراء است؛ هر جا سخن از موعود در قرآن آمده از «الارض» استفاده کرده که دال بر جهانی بودن ظهور است.

رئیس کمیته دانشگاهی ستاد فعالیت‌های مهدوی کشور تصریح کرد: در امم قبلی شرایط ظهور فراهم نبوده یا در دوره صدر اسلام و قیام سربداران شرایط ظهور را نداشته، چون جهانی نبوده است. امروزه شرایط جهانی شدن بهتر می‌تواند ما را به درک این مسئله ترغیب کند، گرچه میان جهانی‌سازی و جهانی شدن تفاوت است.

وی افزود: شولت به بحث جهانی شدن پرداخته و اقوالی را برشمرده از جمله اینکه برخی آن را غرب‌گرایی و آمریکاسازی تعبیر کرده‌اند، ولی وی معتقد است که جهانی شدن باعث شده تا قلمروهای محلی و زبانی اهمیت خود را از دست بدهد.

کرونا تداعی‌گر شرایط ظهور است

وی تأکید کرد: امروزه که بحث کرونا مطرح است، مصداق عملیاتی شده برای جهانی زیستن است؛ البته ما نباید استعجال برای ظهور داشته باشیم و وقت تعیین کنیم، ولی کرونا سبب استغاثه و تجربه زندگی جهانی را ایجاد کرد، لذا می‌تواند از شرایط ظهور باشد.

بهروزلک بیان کرد: اینکه در روایات بیان شده فردی در غرب عالم، فرد دیگر را در شرق می‌بیند که برخی فضای مجازی را مصداق آن می‌دانند، ولی لزوماً از طریق ارتباط در فضای مجازی نیست؛ در روایات بیان شده مردم به کف دست خود نگاه می‌کنند و مهدی را می‌بینند؛ آیا مراد موبایل و ... است؟ ممکن است فراتر از این و طی الارض و ... باشد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اینکه برخی می‌گویند ما اگر بخواهیم امام می‌آید، یعنی ظهور را اختیاری می‌دانند درست نیست؛ مهندسی برای ظهور محقق نمی‌شود، بلکه مامی‌توانیم انتظار را مهندسی کنیم و وظیفه ما هم همین است.

انتهای پیام
captcha