احساس نیاز جامعه امروز به تفکر قرآنی
کد خبر: 3897966
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴

احساس نیاز جامعه امروز به تفکر قرآنی

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک با بیان اینکه هدف از قرآن عمل به آیات و پیاده‌سازی کلام وحی در زندگی فردی و اجتماعی است، گفت: قرآن قطعاً کتاب زندگی است و جامعه به تفکر قرآنی نیاز دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: نقل از حضرت رسول(ص) که فرمودند «هرکس در ماه مبارک رمضان آیه‌ای از آیات قرآن تلاوت کند همانند فردی است که در ماه‌های دیگر قرآن را ختم کرده باشد». تلاوت و قرائت قرآن بسیار مورد تأکید است؛ چراکه تا انسان تلاوت و قرائت این مصحف شریف را نیاموزد برای عمل به قرآن آماده نیست، وقتی انسان تلاوت درست را فرا می‌گیرد می‌تواند به مرحله بعد که فهم و درک آیات است برسد.

وی با بیان اینکه هدف از قرآن عمل به آیات و پیاده‌سازی کلام وحی در زندگی فردی و اجتماعی است، گفت: قرآن قطعاً کتاب زندگی است، اما بحث تلاوت مقدمه تدبر است که انسان بتواند در آیات تفکر کند، امروز جامعه ما به ورود نوجوانان به جوانان به مرحله تفکر قرآنی نیاز دارد.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک ادامه داد: بهترین انسان‌ها از نگاه حضرت رسول(ص) انسانی است که قرآن را بیاموزد و به دیگران آموزش دهد. در بیان دیگر ایشان فرمودند: «اگر قصد دارید زندگانی افراد سعادتمند را داشته باشید و همانند شهدا از دنیا بروید و بخواهید که روز حسرت(قیامت) نجات پیدا کرده و در روزی که سایه پیدا نمی‌شود، سایه پیدا کنید و در هنگام گمراهی هدایت داشته باشید، با قرآن انس داشته باشید؛ چراکه قرآن کلام خدا، محافظت‌کننده در برابر شیطان و ایجاد کننده برتری در قیامت است».

وی ضرورت تعلم قرآن را متذکر شد و گفت: نبی‌مکرم اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) به تلاوت قرآن ترغیب فرمودند؛ لذا برای حاصل‌شدن نتیجه مطلوب و مدنظر بزرگان دین نباید قرآن را تنها به روخوانی خلاصه کرد، راه نجات امروز همه جوامع بشری در سایه قرآن و عمل به فرامین الهی انجام می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام میرمهدی به پیرغلامان عرصه قرآن نیز اشاره و ادامه داد: بسیاری از پیشکسوتان حوزه قرآن خواندن و نوشتن را با قرآن آموختند و کلاس درسی نرفتند، آنان قرآن را آموخته و نکته به نکته در زندگی به کار بستند؛ لذا یادگیری قرآن عشق می‌خواهد و ارتباط زیادی با سواد و یا بی‌سوادی ندارد، چه بسا برخی افراد با تحصیلات عالی در جامعه قادر به روخوانی ساده بدون اشتباه قرآن نیستند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان این نکته که نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند: «ادای واجبات در ماه مبارک رمضان ثواب هفتاد باره دارد». خداوند به انجام واجبات از سوی ما بندگان نیازی ندارد، فقط خواسته است انسان‌ها با بهره‌گیری از این واجبات به درجات و کمالاتی برسند.  

حجت‌الاسلام میرمهدی گفت: بیان نکات قرآنی و معارف دینی در دنیای امروز بسیار لازم است، رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما می‌تواند در این حوزه با ساخت و تولید فیلم‌های سینمایی، تلویزیونی، مستند و ... قدمی متعالی بردارد. شناخت نیاز نوجوان امروز نباید به دست نااهلان بیفتد، در دین مبین اسلام و قرآن نکات نغز و محتواهای آموزنده و جذابی است که می‌تواند دل هر انسانی را به سمت خدا هدایت کند به شرط آنکه نکات هنرمندانه و متناسب با نیاز کودک  نوجوان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام
captcha