دولت زمینه را برای توسعه کشاورزی فراهم کند / حکم نبوی در احیای زمین‌های موات
کد خبر: 3898216
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
آیت‌الله هادوی تهرانی:

دولت زمینه را برای توسعه کشاورزی فراهم کند / حکم نبوی در احیای زمین‌های موات

استاد حوزه علمیه با اشاره به حکم نبوی درباره احیای زمین‌های موات، گفت: یکی از زمینه‌هایی که امروز هم می‌تواند اشتغال گسترده ایجاد کند، کشاورزی است، لذا دولت باید ضمن مدیریت منابع آب و زمین، این زمینه را فراهم کند.

هادوی تهرانی به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، 22 اردیبهشت‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره شعراء، گفت: خداوند داستان نوح را با این تعبیر آغاز کرده که قوم نوح، پیامبران را تکذیب کردند؛ این سؤال مطرح است که آیا جز نوح پیامبران دیگری هم برای آنان آمده بود؟ در پاسخ گفته‌اند چون دعوت همه انبیاء به یک آموزه یعنی توحید بوده، نفی یک پیامبر نفی همه پیامبران است.
 
وی افزود: در مورد صاحب شریعت بودن آدم و اینکه او تمثیل است یا خیر، بحث زیادی شده است، ولی نوح، اولوالعزم بوده و شاید قبل از نوح هم انبیایی برای این قوم آمده بودند.
 
آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: رسالت انبیاء جنبه عاطفی و محبت و مهربانی دارد، لذا در قرآن تعبیر «اخوهم» در مورد انبیاء به کار رفته «اذ قال لهم اخوهم ...». نوح قومش را به تقوا و اطاعت از رسالت خودش دعوت و تأکید کرد که من رسول امانتداری هستم و آنچه می‌گویم امر و نهی خداوند است و بابت این کار دستمزدی هم نمی‌خواهم.
 
وی افزود: داستان نوح طوری مطرح شده که گویا در یک روز اتفاق افتاده و نوح قومش را دعوت به خدا می‌کند و آنان می‌گویند ما تو را اطاعت کنیم که یک مشت افراد فقیر و در مرتبه پایین اجتماعی و رذل و پست دور و بر تو هستند.
 
هادوی تهرانی تصریح کرد: چشم اینها به دنیا بود؛ گاهی ما خودمان هم این صحنه‌های مشمئزکننده را می‌بینیم؛ کسی که تحصیل‌کرده برجسته و با درجات علمی از برترین دانشگاه‌های دنیا بود و ادعای ایمان و تقدس هم داشت و خودش را در زمینه دین هم صاحب‌نظر می‌دانست؛ در سفر حج به دیدار یکی از شیعیان رفت که آن مجموعه مشهور به ثروت بودند، وقتی برگشت فوق‌العاده ناراحت بود و می‌گفت در یک هتل درجه پایین و امکانات خیلی بد ساکن بودند، یعنی همه ارزش آنان را در همین شرایط مادی می‌دید. در حالی که این افراد برای عبادت به حج آمده بود و داعی به رخ کشیدن ثروت نداشتند.
 
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در میان ما هم گاه ملاک ارزشگذاری در ثروت است، در حالی که معلوم نیست آن فرد ثروتمند، دین و اخلاق و اعمال درستی دارد یا خیر؟ به کسی که در جایگاه اجتماعی پایین است، با نگاه محفقرانه نگاه می‌کنند. حتی در برخی مناطق، مومنان دارای جایگاه اجتماعی پایین را از مساجد خود دور می‌کنند.
 
هادوی تهرانی با بیان اینکه داشتن سواد، مال، قدرت و ... که برای دین و آخرت استفاده نشود، وزر و وبال است، گفت: حضرت نوح به قومش فرمود که فقط نذیر هستم و به شما هشدار می‌دهم، ولی پاسخ قومش این بود که اگر دست از این رسالت برنداری، تو را رجم و سنگسار می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه در دوره نوح، مردم به فرزند و سرزمین‌های کشاورزی خود می‌بالیدند، اضافه کرد: یکی از زمینه‌هایی که امروز هم می‌تواند اشتغال گسترده ایجاد کند، کشاورزی است. براساس مباحث فقهی، اختیار رقبه زمین برای امام است، لذا کسی مالک رقبه نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: اینکه پیامبر فرمود: من احیا ارضا فهی له؛ ما معتقدیم که این حکم ولایی از ناحیه نبی اعظم است تا زمین‌های موات احیاء شود و این حکم در کشور ما هم یک ضرورت است. کشاورزی سبب استقلال غذایی و زمینه اشتغال را فراهم و هم موجب سلامتی بیشتر جامعه و حفظ محیط زیست می‌شود که متأسفانه تفکر منفعت‌طلبی جلوی این اقدامات را می‌گیرد.
 
استاد حوزه اظهار کرد: دولت باید مدیریت کند تا کشور ما که با منابع محدود آب روبرو است، بتواند از زمین‌ها استفاده خوبی ببرد، همان طور که در قرون گذشته با ایجاد قنات این کار انجام شد و امروز هم باید مدیریت بهینه داشته باشیم و زمین‌های سطح کشت را توسعه دهیم و قطعاً می‌توانیم به مراکز مهم تولیدات کشاورزی و دامپروری تبدیل شویم.
 
هادوی تهرانی با بیان اینکه سرنوشت نهایی قوم نوح همانند همه اقوام کافر عذاب بوده است، افزود: این عذاب‌ها، عذاب دنیوی برای آنان است و باید منتظر عذاب اخروی شدیدتر و بدتر باشند.
 
وی با اشاره به لیالی قدر، افزود: شب قدر که در ماه نزول قرآن قرار دارد، براساس روایات شیعه به چند شب از جمله 19، 21، 23 و 27(براساس منابع اهل سنت) بیان شده است؛ البته نیمه شعبان هم به عنوان شب قدر ذکر شده است. 
 
هادوی تهرانی تصریح کرد: ما در این ماه به مهمانی دعوت شده‌ایم و ببینیم که در این مهمانی چه چیزی نصیب ما شده و می‌شود؛ آیا خود را گرفتار خرده‌ریزهای این سفره کرده‌ و بهره‌ای نبرده‌ایم یا اینکه توفیقات بیشتری نصیب ما شده است.
انتهای پیام
captcha