کرونا روند عادی مؤسسات قرآنی یزد را تغییر داد
کد خبر: 3898615
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

کرونا روند عادی مؤسسات قرآنی یزد را تغییر داد

مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان یزد گفت: شیوع ویروس کرونا روال عادی مؤسسات را به شدت متأثر کرده است، مؤسساتی که بخش زیادی از درآمدشان، منوط به حضور قرآن‌‌آموزان در جلسات آموزش است.

کرونا روال عادی موسسات قرآنی یزد را به شدت متأثر کرددر حالیکه بسیاری از نهادها و تشکل‌ها فعالیت خود را در ایام شیوع کرونا متوقف کرده بودند، اما مؤسسات قرآنی با رویکردی متفاوت در جبهه مقابله با کرونا حضور فعال و مؤثر داشتند به شکلی که محوطه مؤسسه را به کارگاه تولید ماسک و لباس ویژه کادر درمانی تبدیل کرده‌اند.

مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان یزد نیز همگام با سایر هموطنان در جبهه مقابله با ویروس کرونا، فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی را ادامه دادند. در این راستا، آموزش‌های مجازی قرآن از سوی مؤسسات قرآنی انجام شد و مکان‌های آموزشی به کارگاه‌های تولید ماسک، گان، تهیه بسته‌های بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده تبدیل شد.

درخشش مؤسسات قرآنی یزد

حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا یزد، اظهار کرد: در ایام شیوع کرونا، با همکاری مربیان و فعالان قرآنی استان، بیش از 100 هزار ماسک تهیه و توزیع شد، همچنین گروهی از جوانان قرآنی در مؤسسات قرآنی مختلف، کارگاه تولید دستکش‌ و گان‌های بهداشتی را راه‌اندازی کردند.

وی ادامه داد: در مناطقی از استان نیز با حمایت‌های مردمی کمک‌هایی با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر رسیدگی به محرومان و دستگیری از آنان در قالب اجرای طرح رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه به خانواده‌های بی‌بضاعت و کم بضاعت اهدا شد.

مطهریان افزود: از دیگر برنامه‌هایی که مؤسسات در این ایام انجام دادند، تهیه بسته‌های مواد غذایی و توزیع آن در همه شهرها و روستاهای این استان به اقشار آسیب‌پذیر بود به نحوی که پخش نان صلواتی در برخی از نانوایی‌ها با حمایت‌های خیران قرآنی و توزیع گوشت قربانی با نیت سلامتی آقا امام زمان(عج) و رفع ویروس کرونا، برگزاری مسابقات نقاشی و سرگرمی در ایام درخانه بمانیم از دیگر فعالیت‌های مؤسسات و خانه‌های قرآنی استان بود.

وی ادامه داد: مؤسسات و خانه‌های قرآنی برای انس بیشتر قرآن‌آموزان با قرآن کریم در طرح «خانه‌های نورانی»، شرکت کردند و جزء‌خوانی مجازی در قالب برگزاری مسابقه قرآنی «شفق» در اپلیکیشن افق توسط اتحادیه قرآنی استان با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، برگزاری ختم‌های دسته جمعی قرآن از طریق گروه‌های ایجاد شده در سطح استان به نیت درگذشت بیماران کرونایی دیگر برنامه‌هایی است که در ایام تعطیلی مؤسسات صورت گرفت.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان یزد ضدعفونی کردن معابر، محلات و مکان‌های عمومی در سطح روستاها و شهرهای استان در مراحل مختلف از دیگر خدمات جهادگران قرآنی این استان اعلام کرد .

خسارت کرونا به خانه‌های قرآن یزد

وی ادامه داد: برخی دیگر از مؤسسات از جمله مؤسسه کریم اهل بیت اردکان، خانه قرآن ترنم اکرمیه، موسسه نورالسماء یزد، موسسه نورالزهراء اردکان، موسسه حسنیه یاوران حضرت مهدی یزد، خانه قرآن حضرت خدیجه کبری رضوانشهر، موسسه کوثر مبین میبد و... در تولید ماسک بهداشتی قدم‌هایی برداشتند. همچنبن موسسات و خانه‌های قرآن اقدام به برگزاری مسابقات قرآنی مختلف ویژه دانش آموزان و اولیاء کردند و برخی از موسسات در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و رفع اختلافات زناشویی در این ایام قدم‌های مثمر ثمری برداشتند.

مطهریان با اشاره به خسارات این مهمان ناخوانده به موسسات و خانه‌های قرآنی گفت: مؤسسات قرآنی را اگر بزرگترین شبکه مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآن به حساب بیاوریم، شیوع ویروس کرونا روال عادی آنها را به شدت متأثر کرده است، مؤسساتی که بخش زیادی از درآمدشان، منوط به حضور قرآن‌ آموزان در جلسات آموزش است.

وی ادامه داد: کسب و کارهایی که در زمینه آنلاین فعالیت دارند شاید توانسته‌اند بخشی از خسارات حاصل از ویروس کرونا را تحمل کنند اما مؤسسات قرآنی که اغلب در روستا‌ها و شهرستان‌های محروم واقع‌ شده‌اند، نمی توانند از فضای مجازی و جلسات آنلاین بهره‌مند شوند، از زمان تشدید روند شیوع بیماری، عملاً فعالیت‌های قرآنی مؤسسات به تعطیلی کشیده شده است. با توجه به اینکه اندک درآمد مؤسسات قرآنی از دریافت شهریه‌های ماهانه قرآن‌آموزان تأمین می‌شود، نگرانی‌ها از اینکه روند فعالیت مؤسسات از مدار اقتصادی خارج شود، متصور است.

مطهریان همچنین درباره جبران خسارات وارده به موسسات قرآنی که در اثر شیوع ویروس کرونا متضرر شده اند، گفت: به دنبال به بار آمدن خسارات متعدد در حوزه فعالیت‌های قرآنی مردمی، مکاتبات و هماهنگی‌هایی برای حمایت از موسسات و خانه‌های قرآنی صورت گرفته است که امیدواریم به تخصیص بودجه و اعتبارات قابل توجه در این زمینه منجر شود.

انتهای پیام
captcha