قرآن تصویری روشن از روحیه ضعیف صهیونیست‌ها دارد / توازن حیاتی محور مقاومت در منطقه
کد خبر: 3899003
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
مدرس حوزه و دانشگاه لبنان بیان کرد؛

قرآن تصویری روشن از روحیه ضعیف صهیونیست‌ها دارد / توازن حیاتی محور مقاومت در منطقه

«سیدجعفر فضل‌الله»، عالم شیعه لبنانی تصریح کرد: خداوند متعال درباره روحیه ضعیف یهودیان در مبارزه با مسلمانان می‌فرماید «یهودیان (به قدرى ترسو هستند كه) به‌طور جمعى با شما نمى‌جنگند...، تو آنان را متّحد مى‌پندارى در حالى كه دل‌هايشان پراكنده است» روحیه جهادی و مبارز مردم فلسطین توانسته با عزت و اقتدار در برابر مهمات جنگی و تسليحات پیشرفته رژیم غاصب صهیونیستی ایستادگی کند.

برهنگی اخلاقی آمریکا در قضیه فلسطین| رویگردانی عمومی مردم از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستیسیدجعفر فضل‌الله، روحانی شیعی لبنان، امام جمعه بیروت و فرزند مرحوم علامه «سید محمدحسین فضل‌الله اظهار کرد که زرادخانه و وجود مهمات برای صهیونیست‌ها حمایتی رقم نمی‌زند. استاد حوزه علمیه بیروت و مدرس جامعه‌شناسی دانشگاه لبنان با اشاره به اینکه امروزه رژیم صهیونیستی پلیس و محافظ منافع قدرت‌های استکبار جهانی در برابر مسلمانان منطقه محسوب می‌شود، معتقد است که خوشبختانه در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ ميلادى رژیم صهیونیستی شکست‌های متوالی در غزه و لبنان تجربه کرده و هیبت پوشالی این رژیم اشغالگر از سوی مجاهدین درهم شکسته شده است؛ مشروح گفت‌وگوی او با ایکنا را به مناسبت گذشت 72 سال از تشکیل نطفه نامشروع رژیم صهیونیستی از نظر می‌گذرد:

ایکنا ـ بعد از گذشت 72 سال از اشغال سرزمین‌های فلسطین، موجودیت رژیم صهیونیستی را از نظر سیاسی و اجتماعی چگونه ارزیابی می‌کنید و این نهاد چگونه با بحران هویت مقابله می‌کند؟

رژیم صهیونیستی در واقع یک پادگان نظامی بوده که بر اساس اصل برده‌داری بنا نهاده شده است. صهیونیست‌ها معتقدند که غیر یهودیان و کسانی که تابع صهیونیسم نیستند باید در راستای خدمت به پروژه‌ اشغالگری آنها بردگی کنند. سرزمین فلسطین همواره در تمامی تاریخ با مجاوران و کشورهای منطقه زبانی، مشترک و از نظر فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی یکسان بوده است. کشورهای استکباری اقدام به ایجاد این رژیم نژادپرست و اشغالگر کرده و همیشه از آن حمایت کرده‌اند. امروزه رژیم صهیونیستی، پلیس و محافظ منافع قدرت‌های استکبار جهانی در برابر مسلمانان منطقه محسوب می‌شود و خوشبختانه در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ ميلادى رژیم صهیونیستی شکست‌های متوالی را در غزه و لبنان تجربه كرده و اين شكست‌ها معضلات چشمگیری برای استعمارگران در پی داشته است. هیبت پوشالی این رژیم اشغالگر از سوی مجاهدان درهم شکسته شد. قدرت‌گیری محور مقاومت و گروه‌های جهادی در منطقه نیز مشکل دیگری برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده است. شرایطى که رژیم صهیونیستی را احاطه می‌کند گویای عدم ثبات این رژیم اشغالگر و  وجود هراس و پریشانی در دل این رژیم است. طبیعت و نگرش وجودی کشورهای منطقه نسبت به رژیم صهیونیستی و تمامی عواملی که ذکر کردیم؛ بحران و مشکلاتی روحی ـ روانی و ریشه‌ای برای دشمنان در صحنه سیاست بین‌المللی و داخلی ایجاد کرده است. بنابراین دشمنان اشغالگر با ناامیدی هرچه تمام همیشه سعی داشتند هرگونه فرصت ممکن را غنیمت شمرده و از کشورها در مناسبات بین‌المللی اخاذی کنند.

انتقال سفارت ایالات متحده آمريكا به بیت‌المقدس و طرح الحاق بخش‌هایی از سرزمین‌های فلسطینی نمونه‌های آشکاری از بحران‌ها و ناامیدی اسرائيل است. رژیم منحوس صهیونیستی برای اینکه بتواند در بین پستی و بلندی‌هاى زمين پناه بگیرد به الحاق رود اردن تلاش می‌کند. اشغالگران درگذشته بر بلندی‌های جولان انجام مذاکره می‌كردند ولی در سال‌های اخیر با توجه به نا امیدی که در وجود آنها رخنه کرده؛ مسئله جولان اشغالی را بیشتر در کانون توجه خود قرار داده و برای الحاق آن طرح داده و برنامه‌ریزی کردند. امروزه رژیم صهیونیستی از بحران هویتی گسترده‌ای رنج می‌برد و کشورهای اسلامی و عربی بایستی تلاش کنند تمام نقاط ضعف دشمنان و نقاط قوت خود را شناسایی کرده و به‌منظور جلوگیری از بحران‌های سیاسی و ساختاری که کشورهایمان را تهدید کرده یکپارچه عمل کنند.

ایکنا ـ آیا رژیم صهیونیستی توانسته است از طریق نسل‌کشی و آوارگی فلسطینی‌ها به ثبات موقعیتی در منطقه برسد؟

تحقق موقعيت و توجيه وجود رژیم صهیونیستی، چالش و معضلی بزرگی در منطقه است. اشغالگران رشته‌ای از روابط دوستانه با برخی از کشورهای منطقه ایجاد کردند ولی در سطح مردمی و از نظر بنیادی، فرهنگی، سیاسی و تاریخی اين روابط مردود و موجوديت رژیم غاصب مشکلی حقیقی و لاینحل است. به هر حال جوانب فرهنگی و اسلامی باید تقویت و عوامل عادی‌سازی روابط، فسخ شوند، زیرا امت اسلامی باید دشمن خود را به‌خوبی بشناسد و در مقابل هرگونه تلاش برای تغییر نگرش و توجیه اشغالگری فلسطین در مقیاس گسترده‌ای ایستادگی کند. شناخت حقيقى دشمنان و اعتقاد راسخ به مقاومت در برابر آنها باید در قلب مسلمانان همیشه زنده بماند. برخی بر این باورند که برای موفقیت؛ این آگاهی و ایستادگی در مقابل دشمنان باید در یکایک افراد جوامع اسلامی و عربی وجود داشته باشد و این باور درستی نیست بلکه وجود برخی افراد سست اراده در کشورهای عربی و اسلامی موجب عدم پیروزی اسلام بر رژیم صهیونیستی نخواهد بود و ظهور طلایه سپاهیان و صف مقدم لشکری مقاوم برای آزادسازی فلسطین و پیروزی کافی است. عوامل عادی‌سازی روابط، با توسل به شخصیت‌های غیر معروف و چهره‌های سست اراده که تأثیری بر جوامع نداشته‌اند، تلاش بر گسترش این  عادی‌سازی دارند. کنشگری دینی و فرهنگی برای مقابله با تهاجم فکری و تلاش‌ها برای اعطای آبرویی و وجهه‌ای ظاهری به رژیم منحوس صهیونیستی اصلی اجتناب‌ناپذیر بوده و موفقیت اسلام حتمی است.

ایکنا ـ پروژه گنبد آهنین سیر تکاملی خود را تا چه حد طی کرده و چرا مقاومت فلسطین علی رغم وجود گنبد آهنین عملیات خود را علیه رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد؟

زرادخانه و وجود مهمات برای صهیونیست‌ها حمایتی رقم نمی‌زند، آنچه عیان است روحیه و روان سربازان و نیروهای فعال در  زرادخانه‌های دشمن است. خداوند متعال درباره روحیه ضعیف یهودیان برای مبارزه با مسلمانان می‌فرماید: «لا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ ۚ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ ۚ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ: یهودیان (به قدرى ترسو هستند كه) به‌طور جمعى با شما نمى‌جنگند، جز در مناطق حفاظت شده يا از پشت ديوارها، درگيرى آنان ميان خودشان سخت است، تو آنان را متّحد مى‌پندارى در حالى كه دل‌هايشان پراكنده است. اين به خاطر آن است كه آنان گروهى هستند كه نمى‌انديشند»(14 سوره مبارکه حشر). این آیه شریف به وضوح بیانگر پوچی روحیه و شرایط متزلزل روانی یهودیان صهیونیستی است. بنابراین شهروند فلسطینی غیر مسلح و مسلمانی که آکنده از روحیه جهادی، مقاومت و ایثارگری است و بر تاریخی عریق از جهاد امت خود تکیه کرده است؛ به زرادخانه‌ها و مهمات جنگی اهمیتی نداده و این ابزارهای جنگی ابهتی در مقابل روحیه جهادی او ندارد. در واقع روحیه جهادی و مبارز مردم فلسطین توانسته با عزت و اقتدار در برابر مهمات جنگی و تسليحات پیشرفته رژیم غاصب صهیونیستی ایستادگی کند.

ایکنا ـ توازن ایجاد شده از سوی محور مقاومت در منطقه را چگونه توصیف می‌کنید؟ آیا رژیم صهیونیستی قادر است این توازن منطقه‌ای و نظامی را تغییر دهد؟

هر نهادی که با همسایگان خود هم نوع نبوده و احساسات مشترک و همسانی با آنها نداشته باشد، آینده‌ای مبهم و مشکلات بزرگی در موجودیت خود خواهد داشت. محور مقاومت توازنی مهم و حیاتی در موقعیت‌های جغرافیایی و استراتژیک ایجاد کرده که بالطبع اضطراب و پریشانی چشمگیری در رژیم صهیونیستی خلق کرده و همچنین پیشرفت در اسلحه‌سازی و نبرد مغزهای متفکر نیروهای مقاومت در برابر صهیونیست‌ها نقش مهمی در ایجاد ناامیدی و پریشانی اشغالگران ایفا کرده است. در نتیجه باید بدانیم که حصارهای سیاسی و اقتصادی بیشتر از سوی رژیم صهيونیستی نشانگر بحران و هراس بیشتر آنها از محور مقاومت است. سیاست‌های استکباری که ایالات متحده در منطقه در پیش دارد به منظور حمایت رژیم صهیونیستی بوده و تلاش بسیاری در این زمینه انجام گرفته شده است.

محور مقاومت توازنی مهم و حیاتی در موقعیت‌های جغرافیایی و استراتژیک ایجاد کرده که بالطبع اضطراب و پریشانی چشمگیری در رژیم صهیونیستی خلق کرده و همچنین پیشرفت در اسلحه‌سازی و نبرد مغزهای متفکر نیروهای مقاومت در برابر صهیونیست‌ها نقش مهمی در ایجاد ناامیدی و پریشانی اشغالگران ایفا کرده است

برهنگی اخلاقی آمریکا در قضیه فلسطین| رویگردانی عمومی مردم از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

ایکنا ـ روند عادی‌سازی سیاسی و فرهنگی برخی رژیم‌های عربی را که در تلاش برای سرعت بخشیدن به آن هستند، چطور ارزیابی می‌کنید؟

موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به پیامدی اساسی و بنیادین در منطقه تبدیل شده و باید از آن بر حذر باشیم. قدرت‌های استکباری برای آراستن چهره جنایتکار رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند و کشورهای اسلامی باید برای جلوگیری از این امر واکنش نشان داده و به دیدگاه حقیقی و راستین مسلمانان و ملت‌های عربی نسبت به رژیم صهیونیستی اهتمام ورزند. حضرت رسول اکرم (صلى الله عليه و آله وسلم) می‌فرماید: «مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ، فإن لَم يَستَطِعْ فبِلِسانِهِ ، فإن لَم يَستَطِعْ فبِقَلبِهِ و ذلكَ أضعَفُ الإيمانِ: هر يك از شما منكرى را ديد بايد با دست خود آن را تغيير دهد. اگر نتوانست، با زبانش تغيير دهد (اعتراض كند) و باز اگر نتوانست، در قلبش آن را انكار كند و اين ضعيف‌ترين مرحله ايمان است»، رژیم صهیونیستی بر ظلم، اشغالگری و اغتصاب اصرار داشته و از دیدگاه اسلام این منکرها باید تغییر یابند. هرگونه روابط اقتصادی و سیاسی و تلاش برای عادی‌سازی روابط از منکرات بوده و وجدان امت اسلامی باید همیشه بیدار و قضیه فلسطین را تا ابد زنده نگه داریم.

ایکنا ـ آیا انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس معادلات را به نفع رژیم غاصب صهیونیستی تغییر داده است؟

بدون شک واکنش‌های بین‌المللی و واكنش‌هاى فلسطینیان نسبت به انتقال سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس از احراز تغییر شگرفت و دراماتیک برای رژیم غاصب صهیونیستی جلوگیری کرده است. بیانیه‌ها و مصوبه‌های فراوانی در این راستا اعلام می‌شود و متأسفانه کشورهای اسلامی به دلیل فتنه‌ها و جنگ‌های داخلی و کشمکش‌های سیاسی نتوانسته‌اند به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس واکنش لازم نشان دهند. به هر حال ایالات متحده آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت همه‌جانبه اعم از سیاسی، امنیتی، اقتصادی و نظامی کرده و انتقال این سفارت برهنگی اخلاقی آمریکایی‌ها را نشان داده است. این امر از جانب دیگر به نفع قضیه فلسطین بوده؛ دشمنان حامی رژیم صهیونیستی به‌طور آشکارا از اسرائیل حمایت می‌کنند که در این صورت امت اسلامی و کشورهای عربی دشمنان خود در قضیه فلسطین را به‌خوبی شناخته و جایی برای دورویی نمانده است. این صراحت و بی‌شرمی آمریکایی‌ها فرایند آزادسازی فلسطین را تسهیل می‌بخشد.

گفت‌وگو از مجید عبیداوی

انتهای پیام
captcha