قدر متفاوت ایرانیان این هفته رقم خورد / کرونا هنوز تمام نشده است
کد خبر: 3900561
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
بر خط جامعه؛

قدر متفاوت ایرانیان این هفته رقم خورد / کرونا هنوز تمام نشده است

در هفته‌ای که گذشت، ایرانیان، شب‌های قدر متفاوتی را تجربه کردند؛ بسیاری از خانواده‌ها در منزل و از پای تلویزیون مراسم احیا را برگزار کردند. برخی از خانواده‌ها نیز احیای شب قدر را در نزدیکی گلزار شهدا و اماکن مقدس، در اتومبیل‌های خود زنده نگاه داشتند.

در حال تکمیلبه گزارش ایکنا، در هفته‌ای که گذشت، ایرانیان، شب‌های قدر متفاوتی را تجربه کردند. بسیاری از خانواده‌ها در منزل و از پای تلویزیون مراسم احیا را برگزار کردند. برخی از خانواده‌ها نیز  احیای شب قدر را در نزدیکی گلزار شهدا و اماکن مقدس، در اتومبیل‌های خود زنده نگاه داشتند. برخی از مساجد نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از ساعت 22 الی 24 به برگزاری مراسم احیای شب قدر پرداختند.

مسئولان وزارت بهداشت نیز این هفته اگرچه از روند تثبیت و مهار کرونا خبر دادند اما تأکید کردند که کرونا هنوز تمام نشده است و حتی‌الامکان باید از سفرهای غیرضروری پرهیز کرد.

در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار و سوژه‌های گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

کرونا ایرانی‌ها را سریع‌تر به دنیای شبکه‌ای می‌رساند 

تحلیل عملکرد رسانه‌های ایران در قبال شیوع کرونا و آنچه پس از این توسط رسانه‌ها باید به آن پرداخته شود، موضوع گفت‌و‌گوی ایکنا با سیدعلی علوی، مدیرعامل بنگاه رسانه‌ای آخرین خبر، بود.

وی سخنان خود را با مقدمه‌ای آغاز کرد و سپس به تحلیل عملکرد رسانه‌های رسمی، شبکه‌های اجتماعی و فیک‌نیوزها در قبال شیوع کرونا پرداخت.

به نظر او با یک پدیده پاندمیک و جهان‌شمول بی‌سابقه مواجه شدیم. مشهور است که می‌گویند دهه‌ها می‌گذرد اما اتفاقی نمی‌افتد، ولی طی چند هفته اتفاقاتی رخ می‌دهد که دهه‌های بعد از آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ شیوع کرونا از این دست اتفاقات بود. اغراق نیست اگر بگوییم اتفاقاتی که به دلیل شیوع کرونا رخ داده، تأثیراتی خیلی بزرگ‌تر از جنگ جهانی دوم خواهد داشت و این امر در سال‌های آینده مشخص خواهد شد و طبیعتاً این اتفاق یک وجه رسانه‌ای هم دارد که می‌توانیم در خصوص آن صحبت کنیم.

در حال تکمیل

این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

لزوم توجه به سیاست‌های فرزندآوری

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر سقای‌بی‌ریا در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه حرکت محسوسی در اجرای سیاست‌های کلی جمعیت مشاهده نمی‌شود، اظهار کرد: مسئولان می‌گویند که این سیاست‌ها را انجام می‌دهند، اما اقدام متناسبی صورت نگرفته است؛ مقام معظم رهبری هم چندین بار در این رابطه اظهار نگرانی کرده‌اند. بنابراین این سیاست‌ها آهسته آهسته به دست فراموشی سپرده می‌شود. مشکل جمعیت، مشکل یک روز و دو روز یا یک ماه و چند ماه نیست؛ مشکل برای روند نامطلوبی است که طی شده و ما را به اینجا رسانده است؛ در ایران زمانی به صورت میانگین هر زوج شش موالید داشت، اما در حال حاضر به کمتر از دو فرزند رسیده‌ایم. در واقع نرخ کنونی ۱.۸ بوده که زیر نرخ جایگزینی است.

در حال تکمیل

این کارشناس حوزه جمعیت بیان کرد: در دهه‌های آینده ما به پیری جمعیت می‌رسیم و این یک فاجعه است چراکه نیروی با نشاط کار نداریم، نیروی مدافع نظامی نخواهیم داشت و این اتفاقات خوشایندی نیست، مطمئناً باید به سمت جبران این مسئله یعنی بالا رفتن نرخ رشد جمعیت با حرکت به سوی نرخ جایگزینی باشیم. این چیزی نیست که مثلاً با ۱۰۰ تا هزار تولد نوزاد بگوییم جبران شد، برای رسیدن به این نرخ جایگزینی باید بسیاری از عدد و رقم‌ها تکان بخورد، بعضی‌ها فکر می‌کنند الان که در نرخ ۱.۸ قرار داریم تا ۲.۱ فاصله چندانی نداریم در حالی که چنین نیست و باید برنامه‌های دقیقی طراحی و برای آن سرمایه‌گذاری شود. مسئولانی که مخاطب این سیاست‌ها هستند هر چه سریعتر اقدام کنند تا به آن چیزی که باید برسیم، نزدیک شویم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه اجرای سیاست‌های ابلاغی جمعیتی همه دستگاه‌ها مسئول هستند، تصریح کرد: برای اینکه شاهد کاهش رشد جمعیت نباشیم باید جامعه قیام کند. اکنون در پنجره جمعیتی هستیم و موالیدی که سال ۶۰ داشته‌ایم،‌ در سن جوانی و کار هستند؛ در دو دهه دیگر این‌ افراد از پنجره جمعیت جوان به سمت پنجره پیری می‌روند و اگر جایگزین نشود، فاجعه اتفاق افتاده است.

توزیع هزاران بسته غذایی و بهداشتی از سوی اوقاف در دوران شیوع کرونا

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه این سازمان در دوران شیوع کرونا از تمام ظرفیت خود برای خدمت به مردم بهره گرفته است، گفت: از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تا پایان فروردین، این سازمان توانست شش میلیون و ۸۴۶ هزار و ۵۷۰ عدد ماسک، بیش از ۲۱ هزار دست لباس گان، یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۷۳۰ لیتر مواد ضدعفونی‌کننده و همچنین نزدیک به ۹۴ هزار بسته مواد غذایی در بین مردم عزیز کشورمان توزیع کند.

در حال تکمیل

 حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی همچنین بیان کرد: در تولید اقلام بهداشتی ۹۰۳ دستگاه چرخ خیاطی و در امر توزیع و خدمات‌رسانی ۳۷۲ گروه جهادی اعم از مبلغان بومی، خدام ثابت و افتخاری درگیر خدمت به مردم بودند.

روزه‌داری؛ تمرین عملی رشد هوش هیجانی و بهبود روابط فردی و اجتماعی

علی اصغر اصغرنژاد فرید، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران این هفته در گفت‌و‌گو با ایکنا، به مؤلفه صبر و خویشتن‌داری اشاره و روزه‌داری را تمرین عملی برای رشد هوش هیجانی، بهبود روابط فردی و اجتماعی و تعالی هوش معنوی بیان و تشریح کرد: مفهومی به نام هوش هیجانی در روانشناسی وجود دارد. تحقیقات انجام شده ثابت کرده است که افراد باهوش، با IQ بالا ۲۰ درصد احتمال موفقیت دارند اما هوش هیجانی بالا، ۶۰ درصد موفقیت افراد را تضمین می‌کند. پس فردی که هوش هیجانی بالایی دارد به نسبت فردی که IQ بالاتری دارد، فرد موفق‌تری می‌شود.  

در حال تکمیل

وی در تعریف هوش هیجانی گفت: هوش هیجانی مجموعه‌ای از ظرفیت‌هاست که یکی از این ظرفیت‌ها کنترل تمایلات، خواسته‌ها و امیال است. فردی که هوش هیجانی دارد، یعنی قدرت کنترل تکانه را داراست. در یک تحقیق در مقابل چند کودک شیرینی قرار دادند و گفتند این شیرینی مال شماست، هر وقت خواستید می‌توانید آن را بخورید، اما اگر نخوردید، همکار ما که بیرون رفته وقتی بازگشت دو شیرینی به شما جایزه می‌دهد. برخی از بچه‌ها شیرینی را خوردند و برخی دیگر خود را خیلی سخت کنترل کردند. وقتی در درازمدت زندگی این بچه‌ها را با هم مقایسه کردند، دیدند که بچه‌هایی که توانستند خود را کنترل کنند، افراد موفق‌تری شده‌اند.

خواب و حکایت، حجت شرعی ندارد 

به گزارش ایکنا، حواشی پیش‌‌آمده درباره حکایت‌خوانی مداح مشهور در حرم مطهر رضوی(ع) فرصتی پدید آورد تا در فضایی کارشناسی، با حضور حجج اسلام سیدحسین خادمیان و محمد جنتی، درباره چارچوب‌های مداحی و آسیب‌های پیرامون آن به گفت‌وگو بنشینیم.

ایکنا در راستای رسالت قرآنی خود مبنی بر جدال احسن و استماع احسن‌القول، کوشیده است که با بی‌طرفی، فضایی آزاد برای گفت‌وگو در زمینه مذکور فراهم آورد و از نظرات و پیشنهادهای همه مخاطبان به ویژه جامعه مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) استقبال می‌کند.

پس از انتشار بخش نخست این مناظره صریح و چالشی و استقبال مخاطبان رسانه قرآن، این هفته بخش دوم مناظره ارائه شد.

در حال تکمیل

حجت‌الاسلام محمد جنتی معتقد است که عمده انتقادات به مداح مشهور کشورمان در روزهای اخیر، لحن مناسبی نداشته و ضمن تضعیف جایگاه مداحی، آب به آسیاب دشمن ریخته شده است. در مقابل، حجت‌الاسلام خادمیان اعتقاد دارد که برای جلوگیری از سوء استفاده دشمن و حفظ حیثیت مکتب تشیع، هر کسی موظف است که اشتباهات خود را جبران کند.

نقد تأثیر کرونا بر پساکرونا؛ دیکته‌ای که رسانه‌ها باید شجاعانه بنویسند

حسین شریفی، مدرس دانشگاه در رشته ارتباطات، این هفته در گفت‌وگو با ایکنا ضمن مثبت ارزیابی‌کردن عملکرد رسانه‌های داخلی در مواجهه با شیوع کرونا، هشدار داد: رسانه‌ها باید به سمت نقد تأثیر کرونا در پساکرونا و تأثیرات اقتصادی این مسئله بروند و جرئت و جسارت خبرنگار بودن خودمان را بیشتر کنیم تا مردم هم به این جرئت و جسارت اعتماد کنند.

در حال تکمیل

این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

ابعاد اجتماعی شهادت امام علی(ع) / وضعیت مردم در حکومت علوی

ابعاد اجتماعی حکومت امام علی(ع) یکی از موضوعات مغفول است که کمتر از آن سخن به میان می‌آید. وضعیت معیشتی، آزادی بیان و مشروعیت مردمی حکومت علوی، موضوعاتی است که در سالروز شهادت مولای متقیان(ع) درباره آن‌ها با علی‌اشرف فتحی، پژوهشگر تاریخ اسلام و مدرس حوزه علمیه به گفت‌وگو پرداختیم.

در حال تکمیل

علی‌اشرف فتحی اظهار کرد: امام علی(ع) در شرایطی قدرت را تحویل گرفت که روحیات زمان پیامبر(ص) در میان مردم تضعیف شده و پیدایش روحیه اشرافی‌گری و اختلاف طبقاتی، مدیریت جامعه را سخت کرده بود، اما تا آنجا که ممکن بود ایشان به احقاق حق و بسط عدالت پرداختند. می‌توان گفت امام علی(ع)، قربانی خشونت ناشی از جهل دینی و کاهش عقلانیت جامعه شدند.

این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

عزم وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌های قرآنی نظام سلامت

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست با اعضای دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دبیر این کمیسیون، برگزار شد، گفت: فکر می‌کنم مهجورترین کتاب آسمانی در روی زمین در این ایام پرقدرت و پرنفوذ جمهوری اسلامی، قرآن است و انتظار می‌رود این کتاب والای آسمانی در جمهوری اسلامی از این مهجور بودن دربیاید.

در حال تکمیل

وی همچنین گفت: امید دارم و دوست دارم در ایامی که در این جایگاه در حال خدمت هستم دو کار را انجام دهم اول برای زیرساخت‌های نظام سلامت کاری زیربنایی انجام دهم، مانند کاری که در شبکه بهداشت و درمان بیش از ۳۰ سال قبل انجام شد و خانه‌های بهداشت را ایجاد کردیم و دوم این‌که معنویت در جامعه نهادینه شود، انسان امروز آواره و سرگردان و درمانده عالم مادی است و امید من این است که بتوانیم راه بهره‎برداری از معنویات برای ارتقای سلامت را بگشاییم و در این مسیر تنها مرجع قوی که می‌تواند به ما کمک کند قرآن است.

سنگ‌ تمام «امام حسنی‌ها» برای خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا

مصطفی عباسی، دبیر شورای هماهنگی جمعیت مردمی «امام حسنی‌ها» این هفته در گفت‌وگو با ایکنا از توزیع بیش از ۵۰۰ بسته معیشتی و بهداشتی و بیش از پنج هزار وعده افطاری میان خانواده‌های آسیب‌دیده از بحران کرونا در تهران و پنج استان دیگر خبر داد.

در حال تکمیل

عباسی اظهار کرد: توزیع افطاری میان این خانواده‌ها، حداقل چهار وعده در ماه مبارک رمضان، از جمله در شب‌های قدر و شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) انجام شد. در هر وعده از توزیع افطاری، بیش از هزار خانواده در مناطق مختلف تهران و استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، لرستان و کرمان تحت پوشش قرار گرفتند.

انتهای پیام
captcha