درمان ناباروری در دوران کرونا / ارائه خدمات ایمن به زوجین در پژوهشگاه ابن‌سینا
کد خبر: 3901748
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا تشریح کرد؛

درمان ناباروری در دوران کرونا / ارائه خدمات ایمن به زوجین در پژوهشگاه ابن‌سینا

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی، با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشگاه در راستای تأمین سلامت مراجعه‌کنندگان برای اخذ خدمات درمان ناباروری در دوران کرونا، به تبیین مواردی همچون تأثیر کرونا بر درمان ناباروری و سلامت جنین پرداخت.

سلامت درمان ناباروری در دوران کرونا/ ارائه خدمات ایمن به زوجین در پژوهشگاه ابن سینامحمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی ابن‌سینای جهاددانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا سلامت مراجعان درمان ناباروری بیش از هر اقدام دیگری در اولویت اقدامات این پژوهشگاه قرار داشت، گفت: پژوهشگاه ابن‌سینا، نخست آزمایشگاه تشخیص مولکولی کرونا را تأسیس کرد و خدمات آن را علاوه بر بیماران خود به سایر مراکز دولتی و بیمارستان‌های شهر تهران و سایر پایگاه‌های بهداشتی ارائه کرد.

وی افزود: همچنین مراجعان مرکز درمان ناباروری تحت بررسی قرار گرفتند و با اخذ نمونه تست‌های رایگان مولکولی و سرولوژیک کرونا به صورت رایگان، به افرادی که تست آن‌ها منفی باشد، خدمات درمانی ناباروری تحت پروتکل‌های وزارت بهداشت ارائه می‌شود و در صورت مثبت بودن تست کرونا برای حفاظت از دیگر مراجعان، خدمت درمانی ناباروی تا زمان بهبودی به آن‌ها ارائه نمی‌شود چراکه می‌خواهیم امکان انتقال ویرس به سایر مراجعان به حداقل برسد.

صادقی بیان کرد: برای اینکه بفهمیم زمان تماس با ویروس در افرادی که در معرض ویروس قرار گرفته یا در تماس با افراد مبتلا بوده‌اند و جهت اخذ خدمات درمان ناباروری به این پژوهشگاه مراجعه می‌کنند، در دو هفته گذشته یا زمان بیشتری بوده است، از تست‌های سرولوژیک IgG و IgM استفاده می‌کنیم تا بتوانیم غربالگری و ارزیابی از وضعیت تماس افراد و آنتی‌بادی‌های خون آنان داشته باشیم، ضمن اینکه این تحقیق و مطالعه بر روی نتایج این تست‌ها در روش‌های درمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی، گفت: یک طرح پژوهشی تولید کیت تشخیص سرولوژیک، آنتی‌بادی خنثی‌کننده درمانی و واکسن پیشگیری کننده ویروس کرونا توسط گروه پژوهشی مهندسی آنتی‌بادی ـ‌آنتی‌ژن این پژوهشگاه نیز طراحی و پیشنهاد شده است. با توجه به شرایط حاد کشور و شیوع سریع عفونت ویروس جدید کرونا و توانمندی پژوهشکده آنتی‌بادی منوکلونال این پژوهشگاه در تولید انواع آنتی‌بادی‌های مونو و پلی‌کلونال و استفاده از آن‌ها در تست‌های آزمایشگاهی، انجام این طرح قابل توجه است.


پژوهش برای ساخت واکسن کرونا در جریان است

 
وی با بیان اینکه محققان پژوهشگاه ابن‌سینا در سه پژوهشکده بیوتکنولوژی تولیدمثل، آنتی‌بادی مونوکلونال و نانوبیوتکنولوژی در حوزه کرونا به فعالیت می‌پردازند، گفت: افرادی که بر روی استحصال پروتئین‌های این ویروس کار می‌کنند، از تکنیک‌های ژنتیک و تخلیص پروتئین‌های ویروس استفاده کرده و از آن برای مطالعات پژوهشی و شناسایی ویروس و تولید واکسن استفاده می‌کنند. در حال حاضر دستاورد‌هایی در این زمینه داشته‌ایم و چنانچه نتایج قطعی آن آماده شود، این موضوع را اعلام خواهیم کرد.

صادقی در ادامه با بیان اینکه یکی از کلینیک‌های فعال این مرکز در حوزه درمان ناباروی، کلینیک سلامت جنسی است، اظهار کرد: در این کلینیک به سه زاویه سلامت جنسی توجه می‌شود، نخست اختلات سیستم جنسی زوجین، اختلات روحی و استرس‌های زوجین و بیماری‌های عفونی که می‌توانند بر سلامت جنسی زوجین تأثیر بگذارد، توسط متخصصان این مرکز مورد ارزیابی و درمان قرار می‌گیرند. در دوران کرونا نیز این کلینیک را فعال نگه‌ داشته‌ایم، همچنین این امکان را برای زوجینی که بنابر هر دلیلی از مراجعه حضوری اکراه دارند، از طریق فضای مجازی و ویدیو کنفرانس دو طرفه سلامت جنسی آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

تأثیر کرونا بر درمان ناباروری

 
رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی ابن‌سینا در رابطه با تأثیر کرونا بر روی باروری و درمان ناباروری، گفت: در این رابطه تحقیقات زیادی انجام شده است، برای مثال تا چند روز قبل موضوع انتقال ویروس از پدر یا مادر به جنین و انتقال ویروس از طریق سیستم تنفسی و گردش خون به اندام‌های تولید مثلی مطرح شده بود، اخیراً در یک مطالعه توانستند ویروس را از اسپرم مردان جدا کنند و در یک مطالعه دیگر این موضوع رد شده است؛ در حال حاضر باید گفت تحقیقات همچنان ادامه داشته و نباید در این رابطه با قطعیت سخن گفت.

وی در ادامه با بیان اینکه سلامت پدر، مادر و جنین به ویژه دوران بارداری مادر در اولویت است، گفت: باید با شناختی دقیق از ویروس کرونا در مادر باردار و احتمال انتقال ویروس از طریق اندام‌های جنسی مادر و پدر بتوانیم اقدام درستی را انجام داده و احتمال انتقال ویروس به هر یک از زوجین و جنین را به صفر برسانیم، هنوز نمی‌دانیم در صورت ابتلا به ویروس چه عوارضی در رشد جنین یا تولد نوزاد به وجود می‌آید.

صادقی ادامه داد: در حال حاضر براساس پروتکل‌های درمان ناباروری اروپایی و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت، مراکز درمان ناباروی با رعایت اصول حفاظت فردی برای پرسنل و بیماران، درمان‌های ناباروری را برای گروه‌های اولویت‌دار انجام می‌دهیم و امیدواریم با شناختی که در این حوزه پیدا می‌کنیم، بتوانیم این خدمات را برای همه افراد جامعه گسترش دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه میزان ابتلای افراد تحت درمان ناباروری با میزان ابتلای افراد عادی تفاوتی ندارد، یادآور شد: از اساس درمان ناباروری تأثیری بر ابتلای افراد به کرونا ندارد بلکه این روابط اجتماعی است که در این حوزه تأثیر می‌گذارد، به عبارتی دیگر به هر اندازه که ارتباط اجتماعی یک فرد تحت درمان بیشتر باشد، احتمال ابتلای او بیشتر است. در میان افراد تحت درمان ناباروری، موارد معدودی را مشاهده کرده‌ایم که به ویروس مبتلا بوده‌اند؛ به همین منظور تا زمانی که این افراد دوران قرنطینه خود را به پایان نرسانند و اطمینانی از سلامت آن‌ها حاصل نشود، هیچ‌گونه درمانی برای آن‌ها از سر گرفته نمی‌شود.
انتهای پیام
captcha