تهیه پیوست قرآنی قوانین؛ وظیفه فراکسیون قرآن و عترت مجلس / طبق آیات، نماینده ملت حافظ منافع عموم است
کد خبر: 3901776
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
محمد رشیدی تأکید کرد:

تهیه پیوست قرآنی قوانین؛ وظیفه فراکسیون قرآن و عترت مجلس / طبق آیات، نماینده ملت حافظ منافع عموم است

فعال قرآنی و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با تأکید بر اینکه فراکسیون قرآن به دنبال پیوست قرآنی قوانین باشد، گفت: اولین ویژگی نماینده ملت، این است که بر طبق آیه قرآن، حفیظ باشد و شرط دوم تخصص است. با اصلاح نمایندگان مردم در مجلس، آن‌گاه قوانین انتصابات در کشور نیز اصلاح شده و دیگر مدیران از این ویژگی‌ها برخوردار می‌شوند.

محمد رشیدی

به گزارش ایکنا، در آستانه 14 خردادماه، سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره)، محمد رشیدی، فعال قرآنی و نماینده مردم کرمانشاه در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌و‌گوی جمعه اخبار قرآنی به «بررسی ریشه‌های قرآنی انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره)» پرداخت.

وی با اشاره به اینکه امام(ره)، رهبری بی‌نظیر در جهان بود و اقتدار، صلابت، پاکدستی و خلوصی ایشان در کمتر رهبری در تاریخ وجود داشته است، گفت: دو دیدگاه نسبت به قرآن بوده و هست، یکی اینکه قرآن، کتاب اخلاق و فردمحور است و آمده تا مردم را دعوت به ایمان و اخلاق کند و مناسکی را برای انسان‌ها آورده که این مناسک، موجب تغییر رفتار خوب انسان می‌شود. اما دیدگاه دیگر که امام(ره) آن را دنبال کرد، این است که قرآن، قسمت اعظمش جامعه‌محوری است، یعنی درباره امت واحده و حکومت‌داری سخن می‌گوید و مفسر اصلی آیات قرآن نیز پیامبر(ص) است، چنانکه ایشان در ورود به مدینه، نخستین کاری که کردند، حکومت اسلامی تشکیل دادند و دو آیه از کلام وحی اشاره جدی به این بحث دارد. یکی آیه «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» و آیه دیگر سوره سبأ «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا...» و این مبنایی شد تا امام(ره) حرکتش را شروع کند.

این قاری و حافظ قرآن با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در آغاز این حرکت، همراهی نداشت، اضافه کرد: به نوعی میان بزرگان حوزه تنها بود، اما بعدها دیگرانی به ایشان پیوسته و از او حمایت کردند. اولین اتفاق در اسلام، احداث مسجد است و پیامبر(ص) پیش از اینکه به مدینه وارد شود، مسجد قبا را می‌سازد و پس از ورود به آنجا نیز خانه‌های انصار و مهاجرین را حول مسجد قرار می‌دهد و تمام تصمیم‌گیری‌ها در مسجد صورت می‌گیرد، اما در کنار آنچه که به عنوان مبانی دینی و نماز وجود دارد، باید حکومت‌داری باشد و این زمینه‌ای برای اداره جمعی مسلمانان است، این را می‌توان بخشی از مبانی اسلامی دانست.

مدیر جامعه یا معصوم باشد و یا جانشین معصوم

رشیدی تصریح کرد: امام(ره) آمد تا با استناد به آیات قرآن، مبنای ولایت فقیه را مطرح کند، همه این آیات بر این مبناست که مدیری باید جامعه مسلمان را تمشیت کند که یا معصوم و یا جانشین معصوم باشد؛ این مبنای ولایت فقیه است و در نوع خود بی‌نظیر است. این حکومت اسلامی، آرزوی انبیا بوده است که با زحمات خود و حمایت مردم این اتفاق خوب آن هم با مبنای قرآنی رخ داد. مردم و مسئولان بدانند، مبنای حکومت و انقلاب اسلامی، قرآن و حرکت قرآنی است، حرکتی نیست که فلسفی باشد و برگرفته از مکاتب دیگر باشد، بلکه مبنای آن قرآن است. در همان موقع که امام این حرکت را شروع کرد، عده‌ای که سال‌ها با قرآن همنشین بودند، این حکومت را قبول نداشتند و حکومت را تنها برای معصوم قبول داشتند، امام گفت اینگونه نیست؛ همانگونه که در قرآن کریم آمده است: «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ».

وحدت امت اسلامی؛ دومین حرف امام(ره)

رشیدی اضافه کرد: امام خمینی(ره) بعد از اینکه مبانی ولایت‌ فقیه و حکومت اسلامی را بنا کرد، دومین حرف جدی‌ ایشان وحدت امت اسلامی بود، مقام معظم رهبری نیز این رویه را دنبال کردند.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در محفل قرآنی طلیعه رمضان 99 مبنی بر اینکه دستورات قرآن در زندگی بشر کاربردی شود، گفت: قرآن، تحول‌ساز است. جامعه متصل به الله، همواره موفق می‌شود، چنانکه در قرآن کریم به نصرت الهی در جنگ بدر با یاری سه هزار ملک اشاره شده است، بنابراین اگر توکل و اتصال به خدا داشته باشیم، می‌توانیم سبک زندگی قرآنی را ایجاد و تحول را در جامعه ایجاد کنیم.

رشیدی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه نیز بر اخلاق‌ و قرآن‌محوری تأکید دارند و سپس خطوط اصلی ترسیم می‌شود، بنابر آیات قرآن، استکبار، هیچ‌گاه با ما کنار نمی‌آید، مگر اینکه دست از آئین و اصول خود بکشیم و جزئی از آنها شویم. این ترسیم خطوط برای امروز ماست. امروز می‌گویند با آمریکا مذاکره کنید! آمریکا می‌خواهد تا ما از تمام استقلال‌خواهی، آزادی‌خواهی و حمایت‌هایمان از مردم فلسطین و مظلومان یمن و از تمام آرمان‌های دینی خود، دست برداریم و آن هنگام می‌گوید من با شما هستم، یعنی باید عوض شویم؛ حال آنکه خون‌های فراوانی برای حفظ انقلاب ایران اهدا شده است.

رشیدی با اشاره به آیه «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ»، تصریح کرد: شما ایمان به خدا داشته باشید، آن هنگام شما بالاترین قدرت‌ها را دارید، به شرط اینکه ایمان‌تان را حفظ کنید. قرآن، انسان را تحول‌ساز می‌داند و خداوند، انبیا را برای این آورده تا تحول ایجاد کنند. قرآن، مطرح می‌کند که مدیریت و منابع انسانی است که عظمت دارد و آن باید در صدر باشد. در کشورمان امکانات زیاد و منابع غنی است، اما اینها سرمایه‌های کشور ما نیستند، بلکه سرمایه کشور ما، منابع انسانی، جوانان، نخبگان و مردم هستند که نخبگان آنها می‌توانند، تحول ایجاد کنند بعد قرآن، حضرت یوسف(ع) را به عنوان فرد تحول‌ساز معرفی می‌کند که از زندان بیرونش می‌آورند و سپس رؤیایی را تعبیر می‌کند و تعبیر آن رویا به دل پادشاه مصر می‌نشیند و سپس مشاوره و امین او شناخته می‌شود و سپس حضرت یوسف(ع) از ملک می‌خواهد «قالَ اجْعَلْنِي عَلى‌ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ» تا او را وزیر اقتصاد کند و خود را فردی حفیظ، نگهبان و متعهد و پاک‌دست معرفی می‌کند.

نمره مطلوبی از بحث عدالت نخواهیم گرفت

وی ادامه داد: ما نمایندگان مجلس اولین شرطمان این است که حفیظ باشیم و پاکدستی و سلامتی خود را حفظ کنیم و دوم تخصص است. ما ضعف مدیریت در برخی از بخش‌ها داریم و باید به صورت جدی، نظام جامع انتصابات را در کشور و در مجلس دنبال کنیم، اگر این مدیریت، دقیق باشد و فرد پاکدست و مؤمن در مجلس بیاید، پیوست قرآنی برای قوانین ایجاد می‌کند.

رشیدی اشاره‌ای گذرا به بحث حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از معضلات چهارگانه کشور به عنوان اتفاق ناخوشایندی که ممکن است برای دشمنان دستمایه شود، اشاره کرد و گفت: اولویت مجلس باید معیشت، اقتصاد و فرهنگ باشد. قرآن برای همه اینها حرف دارد، به طور مثال برای ازدواج جوانان در مجلس، چه تقنین دقیق قرآنی انجام دادیم؟ مجلس انقلابی و کارآمد، مجلسی است که با پیوست قرآنی حرکت کند. امیدوارم با فراکسیون قرآن و عترت یکی از کارها این باشد که ماده و تبصره‌هایی که وضع می‌شود، پیوست قرآنی نیز داشته باشد، چرا باید قوانین چون ربا در بانک‌ها به سمتی برود که منجر به تذکر مراجع تقلید، مقام معظم رهبری و مسئولان مخلص کشور شود. یکی از موانع جدی جهش تولید، بانک‌ها با سودهای زیاد و دریافت جرایم و دیرکردها هستند.

نماینده مردم کرمانشاه اضافه کرد: در مقدمه کتاب قانون اساسی آمده است که قرآن و اسلام آمده است تا موانع و قوانین دست و پاگیر را بردارد؛ تا موانع تولید را بر نداریم، جهش تولید رخ نمی‌دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که مجلس یازدهم را چه میزان همسو با این افکار می‎بینید؟ ادامه داد: آنچه که در این همکاران می‌بینم، عزم برای تحول و روحیه جهادی است آنها برای حرکت جدی آماده هستند و از دولت هم می‌خواهیم با حرکت و سرعت بیشتری مجلس را همراهی کند. اگر توکل به خدا و امید به نصرت خداوند و رحمت الهی، جهاد مخلصانه و نگاه به ظرفیت درونی، باشد شما مطمئن باشید که کشور ما پیشرفته‎ترین کشور خواهد بود آن هم با این روحیه جهادی و جوانان نخبه که داریم «جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا» باید کار کرد و زحمت کشید و شبانه‌روز با نیت خالصانه تلاش کرد تا خداوند ما را در ریل قرار دهد، از خدا می‌خواهم اولا این مجلسی باشد که در ریل باشد و ثانیاً اینکه سایر قوا و دستگاه‌ها را در این ریل برای خدمت بیشتر و بهتر به مردم قرار دهد.

اخبار قرآنی هر روز ساعت 10 از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام
captcha