سیاهان و مسلمانان؛ قربانیان همیشگی سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ
کد خبر: 3901962
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴

سیاهان و مسلمانان؛ قربانیان همیشگی سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ

نژادپرستی در جامعه آمریکا یکی از معضلاتی است که هر از چندگاهی قربانی یا قربانیانی را از بین اقلیت‌های نژادی و یا دینی می‌گیرد؛ به‌طور کلی اما از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ وضعیت سیاهان در این کشور به مانند سایر اقلیت‌های نژادی و مذهبی متزلزل شده است و قتل سیاه‌پوست غیرمسلح از سوی پلیس آمریکا، بار دیگر وضعیت تأسف‌بار حقوق بشر را در کشوری که مدعی تمدن و فرهنگ است، نشان داد.

سیاهان و مسلمانان، مظنونان همیشگی سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ

به گزارش ایکنا؛ بعد از اینکه تصاویر کشته شدن یک سیاه‌پوست غیرمسلح به نام جرج فلوید به دست یکی از مأموران اداره پلیس شهر مینیا‌پولیس، بزرگترین شهر ایالت مینه‌سوتا آمریکا در هنگام بازداشت دوشنبه(5 خرداد)  منتشر شد؛ اعتراضات به خشونت پلیس آمریکا علیه اقلیت‌های نژادی به خصوص سیاه‌پوستان بالا گرفت تا به نوعی خاطرات شورش‌های سال 1992 لس‌آنجلس زنده شود.

وضعیت این اعتراضات و به خشونت کشیده شدن آن تا اندازه‌ای گسترده شد که تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا روز پنجشنبه(8 خرداد) نیروهای گارد ملی را که در این ایالت مستقر هستند، فعال کرد. براساس گزارش‌های رسانه‌های خبری این اعتراضات باعث خسارت دیدن بسیاری از کسب و کارها از جمله فروشگاه‌های متعلق به اقلیت‌ها شده است.

 با این همه با وجود ریشه‌دار بودن نژادپرستی و رفتارهای نژادپرستانه در آمریکا، این رفتارهای ناقض حقوق بشر در سال‌های اخیر و به خصوص در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیشتر شده است.

جایگاه پائین اجتماعی سیاهان آمریکا به دلیل فقر 

علی‌رغم اینکه در قوانین آمریکا، برابری نژادی و مذهبی تضمین شده است، اما هر از چندگاهی اتفاقاتی مانند کشتن جرج فلوید باعث می‌شود که شک و شبهه زیادی در مورد اجرایی بودن آن به وجود بیاید. نمونه‌های تبعیض علیه رنگین‌پوستان در تاریخ آمریکا بسیار زیاد دیده شده است و بیشترین تأثیر نژادپرستی در آمریکا روی سیاه‌پوستان، سرخ‌پوستان، افراد لاتین‌تبار و مکزیکی‌ها، آسیایی‌ها، و آمریکایی‌های ایتالیایی‌تبار بوده‌ است. در بُعد مذهبی و تبعیض مذهبی، مسلمانان، یهودیان، مسیحیان کاتولیک، شاهدان یهوه و آمیش‌ها از گروه‌های مذهبی در آمریکا هستند که با موارد تبعیض‌آمیز روبه‌رو بوده‌اند.

سیاهان و مسلمانان، مظنونان همیشگی سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ

سیاهان آمریکایی که از آنها در گفتار رسمی، آمریکایی آفریقایی‌تبار نام برده می‌شود، دومین اقلیت نژادی در آمریکا بعد از لاتین‌تبارها به شمار می‌روند. با وجود اینکه در سال‌های اخیر این اقلیت از نظر اقتصادی تا حد زیادی وضعیت بهتری پیدا کرده و از نظر سیاسی شاهد حضور یک سیاه‌پوست (باراک اوباما) در رأس هرم قدرت این کشور برای 8 سال بوده اما همچنان سیاهان آمریکایی از مسائلی مانند فقر و تبعیضات اجتماعی رنج می‌برند. برخی از فعالان و دانشگاهیان ادعا می‌کنند که پوشش رسانه‌ای در آمریکا از اخبار، نگرانی‌ها یا معضلات اقلیت آفریقایی ـ آمریکایی‌تبار این کشور ناکافی یا تصویر تحریف شده‌ای از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را ارائه می‌دهد.

یکی از جدی‌ترین و دیرینه‌ترین موضوعات در جوامع آفریقایی و آمریکایی فقر است. فقر با میزان بیشتری از مشکلات سلامت جسمی و روحی، ناتوانی و نقص شناختی، بی‌سوادی و جرم و جنایت همراه است. در سال 2004، تقریباً 25 درصد از خانواده‌های آمریکایی آفریقایی‌تبار زیر خط فقر زندگی می‌کردند. در سال 2007، میانگین درآمد آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار حدود 34 هزار دلار بود، در حالی که میانگین درآمد سالانه سفیدپوستان 55 هزار دلار در سال بود. فقر  باعث شده که میزان جرم و جنایت در بین سیاهان افزایش یابد و باعث شود که در حدود چهل درصد زندانیان آمریکایی، سیاه‌پوست باشند.

رئیس‌جمهور نژادپرست 

به طور کلی و از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، وضعیت سیاهان در این کشور به مانند سایر اقلیت‌های نژادی و مذهبی آمریکا، متزلزل شده است.

براساس تحقیقات مؤسسه بروکینگز در آمریکا، دونالد ترامپ بارها در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود اظهارات نژادپرستانه و حاوی مضامین بیگانه‌ستیزانه به خصوص علیه مسلمانان داشته است. براساس گزارش این مؤسسه تحقیقاتی، کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی سال 2016 به وضوح نشانه‌هایی از نژادپرستی، جنسیت‌گرایی و بیگانه‌هراسی بود. در حالی که برخی ناظران، موفقیت ترامپ را نتیجه نگرانی‌های اقتصادی مردم دانسته‌اند، داده‌ها نشان می‌دهد که احساسات ضد مهاجرت‌، نژادپرستی و جنسیت‌گرایانه بسیار بیشتر از مسائل اقتصادی با حمایت از ترامپ مرتبط هستند.

داده‌های FBI نشان می‌دهد که از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ خشونت علیه اقلیت‌ها و جنایات نفرت‌آمیز رشد داشته است. به نوعی می‌توان گفت که ریاست جمهوری ترامپ دومین موج جنایات نفرت‌آمیز بعد از 11 سپتامبر 2001 را در جامعه آمریکا به وجود آورده است. اگرچه جرائم ناشی از نفرت به طور معمول در تابستان رشد دارد، اما در سال 2016، این جرائم در یک چهارم پایانی سال (بین ماه‌های اکتبر تا دسامبر) به اوج خود رسیدند. موجی که در طول سال 2017 ادامه داشت.

البته ترامپ مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2016 با سخنرانی در مورد مهاجران مکزیکی آغاز کرد که در آن با الفاظی نژادپرستانه در مورد این افراد صحبت کرد از آنها به عنوان افرادی مجرم که مواد مخدر وارد آمریکا کرده و متجاوز جنسی هستند، نام برد. ترامپ بارها و بارها در سخنرانی‌های خود به طور پیوسته آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و لاتین‌تبار را با جنایت خشونت آمیز پیوند داده است.

موضع دونالد ترامپ در مورد درگیری‌های شهر شارلوتزویل(Charlottesville) در سال 2017 که در پی رژه نژادپرستان سفیدپوست و مخالفان آن‌ها رخ داد، باعث شد که برخی این تلقی را داشته باشند که رئیس جمهور آمریکا که در توئیتر گفته بود «در جمع هر دو گروه انسان‌هایی بسیار نیکو حضور داشته‌اند»، به نوعی با سفیدپوستان نژادپرست همزادپنداری می‌کند.

سیاهان و مسلمانان، مظنونان همیشگی سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ

همچنین در سال 2018 گفته شد که ترامپ در جلسه دفتر ریاست جمهوری با انتقاد از سیاست‌های مهاجراتی که در آمریکا وجود دارد، از السالوادور، هائیتی و کشورهای آفریقایی به عنوان چاه فضولات یاد کرده که به شدت به عنوان یک اظهارنظر نژادپرستانه با انتقادات زیادی روبه‌رو شد.

در جولای سال 2019 نیز ترامپ در مورد زنان رنگین‌پوست دموکرات کنگره آمریکا توئیت کرد که «چرا به کشورهای خود که دولت‌هایی ورشکسته، ناکارآمد و فاسد دارند، بازنمی‌گردید؟» هرچند که وی بعداً تکذیب کرد که اظهارات وی نژادپرستانه است اما تأکید کرد اگر کسی با کشور ما مشکلی دارد و نمی‌خواهد در کشور ما باشد، باید آنجا را ترک کند.

مسلمانان و سیاهان، قربانیان سیاست‌های اجتماعی ترامپ

این اظهارات ترامپ، باعث شده که بسیاری این عقیده را داشته باشند، که ترامپ فردی نژاد‌پرست است. در ژانویه 2018، جیم آکوستا(Jim Acosta)، خبرنگار کاخ سفید CNN با اشاره به گزارش واشنگتن پست گفت: با توجه به بیانیه‌های ارائه شده در سال 2016 و 2017 به نظر می‌رسد رئیس جمهور نسبت به افراد رنگین‌پوست احساسات نژادپرستانه‌ای دارد.

البته دیدگاه‌های نژادپرستانه ترامپ تنها به رنگین‌پوستان ختم نمی‌شود. مسلمانان به عنوان یکی از اقلیت‌های دینی آمریکا فشار مضاعفی را در دوران ریاست جمهوری ترامپ حس کرده‌اند؛ فشاری که بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 مسلمانان را به عنوان مظنونان همیشگی مشکلات اجتماعی آمریکا می‌دانست.

سیاهان و مسلمانان، مظنونان همیشگی سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ

شاید بزرگترین اقدام ترامپ علیه مسلمانان، دستور اجرایی ممنوعیت سفر مسلمانان بود که باعث شد بسیاری این اقدام را برخلاف قانون اساسی آمریکا بدانند که براساس آن تبعیض به دلیل نژاد و باورهای مذهبی منع شده است. در واقع می‌توان گفت که اقدام ترامپ در ممنوع کردن ورود اتباع چند کشور با اکثریت جمعیت مسلمان، تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی را سازماندهی و رسمی کرد؛ اقدامی که با اعتراض بسیاری از نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های مذهبی و سیاسی آمریکا رو‌به‌رو شد. این نهادها ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا را سیاسی و تلاشی برای مقصر جلوه دادن یک اقلیت مذهبی به بهانه حفظ امنیت و مبارزه با تروریسم دانستند.

براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو ـ که ماه مارس ۲۰۱۹ انجام شد ـ اکثر بزرگسالان آمریکایی (۸۲ درصد) معتقدند که مسلمانان مورد تبعیض قرار می‌گیرند. همچنین، طبق بررسی‌ای در سال ۲۰۱۷ در بین مسلمانان آمریكا، بسیاری می‌گویند كه موارد خاصی از تبعیض را تجربه كرده‌اند، از جمله برخورد‌های نامناسب امنیتی در فرودگاه‌ها در هنگام مسافرت یا مورد خطاب گرفتن با الفاظ و القاب تحقیرآمیز. رفتارهایی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ رشد چشمگیری داشته است.

تاریخی که تکرار می‌شود

نژادپرستی در جامعه آمریکا یکی از معضلاتی است که هر از چندگاهی قربانی یا قربانیانی را از بین اقلیت‌های نژادی و یا دینی آمریکا می‌گیرد. برای مثال، بر اساس آماری که روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرده سیاه‌پوستان آمریکا بیش از دیگران هدف گلوله پلیس قرار گرفته و کشته شده‌اند و تحقیقی که یک سازمان غیردولتی در مورد خشونت پلیس انجام داده است، نشان می‌دهد که احتمال کشته شدن سیاه‌پوستان به وسیله پلیس آمریکا سه برابر افراد سفیدپوست در آمریکا است.

سیاهان و مسلمانان، مظنونان همیشگی سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ

جامعه آمریکا، به‌طور کلی براساس مهاجران و تنوع بنا شده و حضور ادیان مختلف و افراد با پیشینه‌های متفاوت قومیتی و نژادی در جامعه به شدت متکثر و متنوع آمریکا، تبدیل به نوعی هنجار در این کشور شده است. با این همه این اظهارات و سیاست‌ها باعث شده که بیش از هر زمان دیگری خطر رشد تضادها و شکاف‌ها در جامعه آمریکا افزایش پیدا کند.

شورش‌ها و اتفاقات اخیر مانند آنچه که در شهر مینیاپولیس رخ داد، در تاریخ آمریکا بی‌سابقه نیست و اتفاقات از این رو آخرین مورد در تاریخ آمریکا نخواهد بود اما به نظر می‌رسد رفتارها و اظهارات ترامپ به نوعی بنزین بر آتش اختلافات نژادی در این کشور خواهد بود؛ اختلافاتی که می‌تواند زوال جامعه‌ای چون آمریکا را به همراه داشته باشد.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha