افتتاح صوری و چراغ خاموش مرکز آموزش مجازی قرآن زنجان
کد خبر: 3902306
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱

افتتاح صوری و چراغ خاموش مرکز آموزش مجازی قرآن زنجان

بیش از یک سال از افتتاح مرکز آموزش مجازی قرآن در زینبیه اعظم زنجان می‌گذرد، اما این مرکز همچنان فعالیت جدی خود را آغاز نکرده است و در ایام شیوع کرونا هیچ خدمتی به مخاطبان قرآنی ارائه نشد.

افتتاح صوری و چراغ خاموش مرکز آموزش مجازی قرآن زنجانراه‌اندازی مرکز آموزش مجازی قرآن زیر نظر اداره اوقاف با هدف نشر و گسترش فرهنگ و معارف قرآن، تحقق بخشیدن به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و ایجاد شبکه غیرحضوری آموزش، دسترسی آسان به کلاس‌های آموزشی، رفع محدودیت‌های زمانی و مکانی، بهره‌گیری از فناوری نوین در جهت ترویج آموزش قرآن، استفاده از کارشناسان مجرب و توانمند و زمینه‌سازی جهت ایجاد ارتباط تلفنی، مکاتبه‌ای، اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه جهت آموزش قرآن در دستور کار قرار گرفته است.

در استان زنجان اواخر سال ۹۷ مرکز آموزش مجازی قرآن در زینبیه اعظم افتتاح شد، اما با گذشت بیش از 1 سال هنوز فعالیت منسجم و قابل توجهی ارائه نشده است و حتی در زمان شیوع کرونا که بسیاری از بخش‌ها به سمت فضای مجازی روی آوردند، چراغ این مرکز خاموش بود و هیچ خدمتی به مخاطبان قرآنی ارائه نشد.

کرونا و تعطیلی زینبیه اعظم

نعیمه قره‌خانی، مسئول مرکز آموزش مجازی قرآن کریم زینبیه اعظم زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مقرر شده بود که این مرکز فعالیت رسمی خود را از بهمن سال ۹۸ آغاز کند، اما با شیوع کرونا موضوع متوقف شد؛ چراکه کارشناسان باید روزانه ۸ ساعت به شکل مستقیم در زینبیه اعظم حضور می‌یافتند و به دلیل تعطیلی اماکن مذهبی این امکان فراهم نشد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌ها و آموزش‌های مرکز مجازی بر روی سیستم الکترونیکی و رایانه‌ای تعریف شده است، تصریح کرد: نیاز بود که اساتید و کارشناسان در محل حضور یابند و با سیستم‌های تعبیه شده نسبت به ثبت‌نام، برنامه‌ریزی و آموزش اقدام کنند.

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه دوره‌های حفظ، روخوانی، روان‌خوانی، صوت و لحن، مشاوره و سبک زندگی در مرکز آموزش مجازی قرآن کریم پیش‌بینی شده است، ادامه داد: از مزیت‌های این نوع آموزش این است که افراد بدون اینکه وقتشان تلف شود در خانه‌های خود می‌توانند در کلاس‌ها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حاضر شوند، معلم و ساعت کلاس را خودشان تعیین می‌کنند. حتی حفاظ نیز می‌توانند از این طریق آموخته‌های خود را تثبیت کنند.

قره‌خانی تبلیغات گسترده برای جذب مخاطبان در مرکز آموزش مجازی قرآن را مهم خواند و گفت: منتظر بازگشایی زینبیه و اجازه تبلیغات از طریق صداوسیما و رسانه‌ها برای فعالیت این مرکز هستیم و سیستم‌ها و مربیان نیز آماده به‌کار هستند.

بهره‌مندی از خیران قرآنی

حجت‌الاسلام اسماعیل مرادخانی، مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، نیز تصریح کرد: از سال گذشته تلاش شد که مرکز آموزش مجازی قرآن کریم در زینبیه اعظم راه‌اندازی شود تا از نام شناخته شده این مکان مقدس نیز بهره لازم برده شود، اما با توجه به اینکه فضا محدود است، فعالیت مرکز آموزشی به تأخیر افتاده و یکی از دلایل آن نیز تعمیر ساختمان بیان شده است.

وی تأکید کرد: به طور جدی پیگیر رفع مشکلات هستیم تا در یکی دو هفته آینده بتوانیم این مرکز را راه‌اندازی کنیم. البته تعمیرات ساختمان بار مالی دربر دارد و اعتبارات نیز اندک است، هرچند امکانات لازم از جمله سیستم‌های رایانه، گوشی‌های کاربران با ۵ خط تلفن تهیه شده است.

مرادخانی ادامه داد: در حال حاضر فعالیت مرکز آموزش مجازی قرآن، ۳ روز در هفته پیش‌بینی شده است که با استقبال مردم می‌توانیم هر روز این آموزش‌ها را ارائه دهیم و حتی ساعات آن نیز قابل افزایش است. برای تأمین هزینه‌های اجرای طرح‌های قرآنی نیز به دنبال استفاده از ظرفیت خیران هستیم.

تعمیرات زینبیه اعظم زنجان

سیدجمال‌الدین موسوی، عضو هیئت امنای زینبیه اعظم زنجان، نیز در مورد تأخیر یک ساله در راه‌اندازی مرکز آموزش مجازی قرآن ابراز کرد: مشکل اصلی در تأمین امکانات اولیه است. محلی را برای استقرار نیروها در نظر گرفتیم که نیاز به تعمیرات دارد، اما به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی زینبیه اعظم کار بازسازی نیمه‌تمام مانده است که منتظر دستورالعمل‌ها برای نحوه بازگشایی این مکان مقدس هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: با شیوع کرونا پیشنهاداتی برای آموزش موقت مربیان از منازل و جابه‌جایی سیستم‌ها مطرح شد، اما بنا به دلایلی مورد موافقت قرار نگرفت. در حال حاضر با دریافت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مورد نحوه فعالیت و پس از غبارروبی زینبیه اعظم زنجان به زودی شاهد فعالیت مرکز آموزش مجازی خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha